Przedmowa do wydania IV
Wstęp
CZĘŚĆ I. Wokół znanych kategorii i rozważań w pedagogice specjalnej
Rozdział 1. Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej
1.1. Pedagogika specjalna a medycyna – wybrane problemy
1.1.1. Międzynarodowy system diagnozy nozologicznej WHO: ICD-10, ICIDH, ICF
1.1.2. System diagnozy Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-IV/DSMIV-TR/DSM-5
1.1.3. Pojęcie zdrowia i choroby
1.1.4. Diagnoza i terapia – istota związku pedagogiki specjalnej i medycyny
1.2. Pedagogika specjalna a psychologia – wybrane problemy
1.2.1. Diagnoza dla rozwoju i system orzecznictwa
1.2.2. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a niepełnosprawność
1.2.3. Współpraca specjalistów i instytucji a specjalne potrzeby edukacyjne uczniów
1.3. Pedagogika specjalna a prawo – wybrane problemy
1.3.1. Osoba z niepełnosprawnością a rozwiązania prawne ONZ i UE
1.3.2. Osoba z niepełnosprawnością a wymiar sprawiedliwości
1.4. Pedagogika specjalna a socjologia – wybrane problemy
1.4.1. Postawy społeczne wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością
1.4.2. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością w perspektywie rówieśniczej
1.4.3. Postawy wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością – dorośli
1.4.4. Zagrożenie wykluczeniem i marginalizacją a niepełnosprawność
1.4.5. Warunki życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin
1.5. Terminologiczne ustalenia, terminologiczne kontrowersje – wokół pojęcia „niepełnosprawność”
Rozdział 2. O podmiocie pedagogiki specjalnej – klasyczne ujęcia głównych rodzajów niepełnosprawności.
2.1. Niepełnosprawność wzroku
2.1.1. Podstawowe pojęcia
2.1.2. Klasyfikacje uszkodzeń wzroku
2.1.3. Uszkodzenie wzroku a funkcjonowanie społeczne
2.2. Uszkodzenia słuchu
2.2.1. Podstawowe pojęcia
2.2.2. Najpowszechniejsze klasyfikacje uszkodzeń słuchu
2.2.3. Metody wychowania językowego osób z uszkodzeniem słuchu
2.2.4. Osoby z uszkodzeniem słuchu w przestrzeni społecznej
2.3. Niepełnosprawność intelektualna
2.3.1. Ustalenia terminologiczne i klasyfikacyjne
2.3.2. Zróżnicowana, wieloczynnikowa etiologia niepełnosprawności intelektualnej
2.3.3. Etapy patologizacji rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną według Małgorzaty Kościelskiej
2.3.4. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni społecznej
2.4. Choroby przewlekłe i niepełnosprawność narządu ruchu
2.4.1. Teoretyczne koncepcje choroby przewlekłej
2.4.2. Konsekwencje utraty pełnej sprawności w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu
2.4.3. Wrodzona a nabyta utrata sprawności w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu
2.5. Niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży
2.5.1. Podstawowe pojęcia
2.5.2. Teoretyczne koncepcje niedostosowania społecznego i zaburzeń zachowania
2.5.3. Przestępczość nieletnich
2.5.4. Przemoc w rodzinie.
CZĘŚĆ II. Współczesne zagadnienia pedagogiki specjalnej
Rozdział 3. Paradygmatyczne zmiany we współczesnej pedagogice specjalnej
Rozdział 4. Specjalne potrzeby edukacyjne – między pedagogiką a pedagogiką specjalną
4.1. Wczesne wspomaganie rozwoju a niepełnosprawność
4.1.1. Podstawowe pojęcia i koncepcje teoretyczne wczesnego wspomagania rozwoju
4.1.2. Podstawy prawne wczesnego wspomagania rozwoju
4.2. ASD – autustyczne spektrum zaburzeń jako egzemplifikacja całościowych zaburzeń rozwojowych
4.2.1. Kryteria diagnostyczne spektrum zaburzeń autystycznych
4.2.2. Patogeneza spektrum zaburzeń autystycznych
4.2.3. Osoba ze spektrum zaburzeń autystycznych w przestrzeni społecznej
4.3. Uczeń zdolny – uczeń ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi
4.3.1. Podstawy prawne wspomagania uczniów zdolnych w polskim systemie oświatowym
4.3.2. Uczeń zdolny – uczeń uzdolniony – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
4.4. Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem
4.4.1. Kształcenie specjalne
4.4.2. Kształcenie integracyjne
4.4.3. Kształcenie włączające
4.4.4. Uwarunkowania kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w trzech typach szkół: specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej
4.4.5. Zwolnienie ze sprawdzianu, egzaminu zewnętrznego a niepełnosprawnoś
Rozdział 5. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej
5.1. Edukacja ponadgimnazjalna osób z niepełnosprawnością jako wyznacznik jakości życia w dorosłości
5.2. Osoba z niepełnosprawnością na rynku pracy – uwarunkowania, rzeczywistość, szanse
5.3. Subiektywne poczucie jakości życia
5.4. Starość osób z niepełnosprawnością – wyzwanie dla pedagogiki specjalnej
Rozdział 6. Osoba z niepełnosprawnością w erze cyfrowej
6.1. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością
6.2. Komunikacja zapośredniczona – możliwości i zagrożenia
6.3. Zagrożenia związane z korzystaniem z nowych technologii komunikacyjnych a niepełnosprawność – agresja elektroniczna
Rozdział 7. Globalne kryzysy a kwestia niepełnosprawności –życie w cieniu pandemii
7.1. COVID-19 jako globalny kryzys XXI wieku
7.2. Osoby z niepełnosprawnością, zaburzeniami, zakłóceniami w rozwoju w dobie pandemii
7.3. Edukacja zdalna uczniów, w tym z niepełnosprawnością i z innymi indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi – perspektywa ucznia, nauczyciela i rodzica
7.3.1. Edukacja zdalna – perspektywa uczniów z niepełnosprawnością, z innymi indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi
7.3.2. Edukacja zdalna – perspektywa nauczyciela, postrzeganie sytuacji własnej i sytuacji ucznia w kontekście edukacji zdalnej
7.3.3. Edukacja zdalna – perspektywa rodziców
7.4. Sytuacja zawodowa osób z niepełnosprawnością – w cieniu pandemii COVID-19
Bibliografia
Źródła internetowe
Indeks rzeczowy
Indesk osób