We wstępie autor pisze m.in.: W układzie funkcjonalnym rządy w państwach demokratycznych stanowią instrument równoległego zabezpieczania dwojakich interesów. Z jednej strony są to interesy wszystkich obywateli, częściowo objęte wyraźną ochroną prawną. (...) Podstawą drugiej grupy interesów jest treść zobowiązań politycznych i preferencji programowych sil politycznych tworzących warunki do działania danego rządu. Pojawia się w związku z tym pytanie 0 narzędzia służące zabezpieczeniu obu tych grup interesów, w tym o rolę mechanizmów o charakterze politycznym i administracyjnym. (...) Normą we współczesnych państwach jest, że w strukturach rządowych działają równolegle politycy i urzędnicy zawodowi. To skłania do rozważenia, jak duży jest udział jednych i drugich w ustalaniu treści decyzji podejmowanych przez rządy oraz we wdrażaniu w praktyce rozwiązań wynikających z tych decyzji. Uzasadnia też przeanalizowani, jakie są na tym tle relacje między władzą polityczną i wladzą biurokratyczną w działaniu rządów. Tworzy również przesłanki dla oceny, jakie zmiany dają się zauważyć w tej dziedzinie oraz jakie są ich uwarunkowania, w tym jakie miejsce wśród nich zajmuje członkostwo w Unii Europejskiej. (...) Założeniem tej pracy jest ukazanie analizowanych zależności w sposób całościowy, w sferze wartości, zasad, norm, instytucji, procedur i rozwiązań kadrowych. Zwrócono tu szczególną uwagę na pojawiające się w relacjach między polityką i administracją publiczną napięcia i powiązania patologiczne oraz na wykorzystywane w praktyce poszczególnych państw sposoby ich ograniczania.