W pracy Autorka przedstawiła dziele szkolnictwa powszechnego w latach 1915-1939 na ziemiach północno-wschodnich niepodległej Polski. Autorka w swojej pracy badawczej starała się szukać odpowiedzi na pytania: - w jakim stopniu lokalne warunki polityczne, społeczne i ekonomiczne na ziemiach północno-wschodnich II Rzeczypospolitej wpływały na rozwiązanie kwestii szkolnych (realizacja obowiązku i powszechności nauczania)? - jakie trudności napotykali organizatorzy polskich i mniejszościowych szkół na wymienionych terenach? - w jakim zakresie państwo wspierało szkolnictwo województw północno-wschodnich w realizacji podstawowych zadań na płaszczyźnie szkoły powszechnej? Treść opracowania podzielono na dwie części. Pierwsza część ? zatytułowana Okupacja niemiecka i lata walk o przynależność państwową ziem północno-wschodnich ? obejmuje lata 1915 ? 1922. Część druga omawia zagadnienia szkolnictwa państwowego i prywatnego w niepodległej Polsce. Są to m.in. problemy narodowościowe, budownictwo szkół i mieszkań dla nauczycieli. Historia szkolnictwa powszechnego na ziemiach północno-wschodnich II Rzeczypospolitej została uzupełniona omówieniem sytuacji politycznej, społecznej i ekonomicznej, zarówno w Polsce, jak i na opisywanym terenie.