Warpechowski Konieczny Ula艅ski Bodzianowski Warpechowski Dawicki

艁ukasz Ronduda
Ksi膮偶ka Warpechowski Konieczny Ula艅ski Bodzianowski Warpechowski Dawicki
Popraw t臋 ksi膮偶k臋 | Dodaj inne wydanie

Opis

Ta wydana w jednym woluminie, ale w dw贸ch j臋zykach (po polsku i angielsku) ksi膮偶ka jest po艣wi臋cona pr贸bie opisania pewnej szczeg贸lnej tradycji polskiej awangardy biegn膮cej od artyst贸w zwi膮zanych z prze艂omem konceptualnym w sztuce lat 60. i 70., do ich uczni贸w, definiuj膮cych w znacznej mierze kszta艂t wsp贸艂czesnej sceny artystycznej. Jest ona bardzo istotna i kluczowa dla zrozumienia przemian, jakim podlega艂a sztuka polska ostatnich 40 lat. Tom opisuje relacje pomi臋dzy Markiem Koniecznym i Zbigniewem Warpechowskim a Piotrem Ukla艅skiem i Cezarym Bodzianowskim, jak r贸wnie偶 Pomi臋dzy Warpechowskim a Oskarem Dawickim.

W ksi膮偶ce autor rozwija w膮tki zwi膮zane z relacj膮 mi臋dzy przesz艂o艣ci膮 a tera藕niejszo艣ci膮 sztuki polskiej, zasygnalizowane wcze艣niej w jego poprzednich pracach a szczeg贸lnie ostatniej ksi膮偶ce Sztuka polska lat 70. Awangarda. Postulowa艂 tam konieczno艣膰 dok艂adniejszego przebadania bezpo艣rednich odwo艂a艅, kontynuacji i zwi膮zk贸w mi臋dzy artystami lat 70. a m艂odym pokoleniem tw贸rc贸w, kt贸rzy zaczynali swoj膮 dzia艂alno艣膰 w latach 90. Staraj膮c si臋 cho膰 w cz臋艣ci wype艂ni膰 ten postulat, w niniejszej ksi膮偶ce skupia si臋 na pr贸bie opisania pewnej szczeg贸lnej tradycji polskiej awangardy biegn膮cej od artyst贸w zwi膮zanych z prze艂omem konceptualnym w sztuce lat 60. i 70. (jednak偶e o silnej egzystencjalnej proweniencji), takich jak Marek Konieczny czy Zbigniew Warpechowski, do ich uczni贸w, takich jak Piotr Ukla艅ski, Cezary Bodzianowski czy Oskar Dawicki, definiuj膮cych w znacznej mierze kszta艂t wsp贸艂czesnej sceny artystycznej. Wed艂ug Autora jest to bardzo istotna tradycja, silnie odnosz膮ca si臋 do konceptualizmu, kluczowa dla zrozumienia przemian, jakim podlega艂a sztuka polska ostatnich 40 lat. Stawiana jest teza, 偶e m艂odsi arty艣ci tw贸rczo transformuj膮 podstawowe wyznaczniki strategii swoich nauczycieli, dostosowuj膮c je do wymog贸w wsp贸艂czesnego kontekstu funkcjonowania sztuki. Wsp贸ln膮 cech膮 tw贸rczo艣ci Ukla艅skiego, Bodzianowskiego i Dawickiego, przy 艣wiadomo艣ci wszystkich r贸偶nic, jest zainteresowanie pustym miejscem, jakie zosta艂o po konceptualnej refleksji nad ontologi膮 sztuki na prze艂omie lat 60. i 70.

Ksi膮偶ka sk艂ada si臋 z dw贸ch tekst贸w typowo historycznych, opowiadaj膮cych o konkretnych relacjach, spotkaniach, wymianach mi臋dzy Warpechowskim i Koniecznym a Bodzianowskim i Ukla艅skim oraz mi臋dzy Warpechowskim a Dawickim, a tak偶e z czterech esej贸w teoretycznych po艣wi臋conych specyficznym negocjacjom mi臋dzy przesz艂o艣ci膮 a tera藕niejszo艣ci膮 sztuki w tw贸rczo艣ci m艂odych artyst贸w.

Ksi膮偶ka 艁ukasza Rondudy, o tytule sk艂adaj膮cym si臋 z nazwisk artyst贸w (Konieczny/Warpechowski/Ukla艅ski/Bodzianowski/Dawicki), pojawia si臋 jako kolejna pozycja wydawnicza po jego znakomitej i bardzo potrzebnej ksi膮偶ce ?Sztuka polska lat 70. Awangarda?, i mo偶e by膰 czytana, jako swoista kontynuacja pojawiaj膮cych si臋 tam problem贸w. W centrum uwagi autora pozostaj膮, zaproponowane w poprzedniej ksi膮偶ce, poj臋cia: esencjalizm (odpowiednio postesencjalizm) i pragmatyzm. Pozostaj膮 one kluczem wyboru interpretowanych artyst贸w. W horyzoncie interpretacji Rondudy pozostaj膮 tak偶e lata70. Ale w przedmiocie, poj臋ciach i metodach autora nast膮pi艂y bardzo istotne zmiany. Po pierwsze, bohaterami s膮 arty艣ci, bliskiego Rondudzie, pokolenia debiutuj膮cego w latach 90. (...) Ronduda wkracza na tereny stosunkowo ma艂o zbadane lub porzucone, co nie jest dzi艣 powszechnym obyczajem historyk贸w i krytyk贸w sztuki, pod膮偶aj膮cych cz臋sto utartym szlakiem. Otrzymujemy zatem obraz ma艂o znanych, cho膰 bardzo interesuj膮cych i wa偶nych, praktyk artystycznych. Arty艣ci b臋d膮cy g艂贸wnymi bohaterami interpretacji: Piotr Ukla艅ski, Cezary Bodzianowski i Oskar Dawicki, ods艂aniaj膮 dzi臋ki niemu wiele swych prac, kt贸re umkn臋艂y (czasem z racji swej specyficznej formy) uwadze krytyki b膮d藕 uleg艂y zapomnieniu. Prace te dzi臋ki ?kolekcjonerskiej? pasji autora publikacji umieszczone zosta艂y we w艂a艣ciwym miejscu topografii tw贸rczej artyst贸w.
Z recenzji prof. Jana S. Wojciechowskiego
Data wydania: 2011
ISBN: 978-83-62443-01-7, 9788362443017
Wydawnictwo: Academica

Gdzie kupi膰

Ksi臋garnie internetowe


Og艂oszenia

{}
Dodaj og艂oszenie
za darmo!
U偶ywane ksi膮偶ki maj膮 dusz臋. Zamiast kupowa膰 w sklepie, zajrzyj na nasz膮 stron臋 z og艂oszeniami. Ksi膮偶kowe zero-waste? Kupuj u偶ywane, sprzedawaj niechciane.

Moja Biblioteczka

Ju偶 przeczytana? Jak j膮 oceniasz?

Recenzje

Co艣 mi si臋 wydaje, 偶e ksi膮偶ka Warpechowski Konieczny Ula艅ski Bodzianowski Warpechowski Dawicki a偶 si臋 prosi o Twoj膮 recenzj臋. Chyba jej nie odm贸wisz?
{}锔 Napisz pierwsz膮 recenzje

Moja opinia o ksi膮偶ce

Co czyta膰 po ksi膮偶ce “Warpechowski Konieczny Ula艅ski Bodzianowski Warpechowski Dawicki”- 艁ukasz Ronduda

Architektura (wersja dwuj臋zyczna)
Architektura (wersja dwuj臋z... Wojciech Zab艂ocki
Architektura ukazuje tw贸rcz膮 drog臋 Wojciecha Zab艂ockiego jak...
Artur Szyk Artysta 呕yd Polak
Artur Szyk Artysta 呕yd Polak Joseph Ansell
Artur Szyk ? artysta i ilustrator, Polak i 呕yd. W przeci膮gu ...
Mistrz Benedykt kr贸lewski architekt Zygmunta I
Mistrz Benedykt kr贸lewski a... Tomasz Ratajczak
{}10/10
ARS VETUS ET NOVA. Tom XXXIV W historiografii istnieje d艂ug...
Nagroda im W艂odzimierza Pietrzaka 2003-2009
Nagroda im W艂odzimierza Pie...
Kolejny tom po艣wiecony istniej膮cej od 1949 roku Nagrodzie za...
Jan Wolff Monografia architekta w 艣wietle analizy prefabrykowanych dekoracji sztukatorskich
Jan Wolff Monografia archit... Micha艂 Kurzej
O ksi膮偶ce: Jan Wolff, murator dzia艂aj膮cy na pograniczu ma艂op...

Cytaty z ksi膮偶ki

O nie! Ksi膮偶ka Warpechowski Konieczny Ula艅ski Bodzianowski Warpechowski Dawicki. czuje si臋 pomini臋ta, bo nikt nie doda艂 jeszcze do niej cytatu. Mo偶e jej pomo偶esz i dodasz jaki艣?
{} Dodaj cytat
O nas Kontakt Pomoc Polityka prywatno艣ci Regulamin
© 2021 nakanapie.pl
Zrobione z {} na Pradze Po艂udnie