W powyższych tomach zamieszczono dokumenty z historii powszechnej i Polski, przeznaczone do prezentowania, powtarzania i syntetyzowania materiału historycznego. Zawarte w zbiorze wypisy są możliwe do wykorzystania w cyklu zarówno kształcenia (przez nauczycieli akademickich, szkół średnich), jak i zdobywaniu wiedzy dydaktycznej (studenci wydziałów historycznych wyższych szkół pedagogicznych, wydziałów historycznych i pedagogicznych na uniwersytetach, uczniowie klas humanistycznych). Służą konstruowaniu krótkiej interpretacji źródłowej czy dłuższej wypowiedzi w postaci np. eseju bądź rozprawki. Propozycje pytań i ćwiczeń, sformułowane przez autorów i zweryfikowane w praktyce szkolnej, mają na celu pomóc nauczycielom przygotować siebie i młodzież do prawidłowego rozumienia materiału źródłowego, do sporządzenia eseju, wykazującego umiejętność właściwego badania źródeł. To opracowanie źródłowe sporządzone przez wykładowcę akademickiego, dydaktyka oraz doświadczonego nauczyciela prezentuje także pełen materiał przygotowujący do egzaminów dojrzałości oraz wstępnego na studia wyższe.