Branding recenzja

Etyczny branding?

TYLKO U NAS
Autor: @specjalistka_od_slowa ·1 minuta
2021-12-05
Skomentuj
1 Polubienie
"Branding" Roberta Jonesa to trzecia przeczytana przeze mnie pozycja z cyklu pt. "Krótkie wprowadzenie" wydawanego przez Uniwersytet Łódzki. Byłam jej bardzo ciekawa. Ta tematyka jest mi w pewien sposób bliska, między innymi interesuję się bowiem wywieraniem wpływu na ludzi, psychologią. Branding zdecydowanie opiera się zaś przede wszystkim na oddziaływaniu na pozaracjonalne obszary naszego mózgu.

Książka, jak na wprowadzenie w problematykę, jest bardzo przydatna, prezentuje w prosty sposób potrzebne definicje, akcentuje płynność pojęć, pokazuje różnice między marką a brandingiem, ciekawie opisuje historię powstawania marek. Autor przedstawia kilka rodzajów brandingu - od prostego oznaczania produktów aż po budowanie poczucia przynależności.

Co zdecydowanie mi się w tej lekturze podobało, to konkretne przykłady przedsiębiorstw i wykorzystywanych przez nie strategii - była mowa np. o Coca-Coli, IKEI czy Toyocie. Poza tym autor zwrócił uwagę czytelników na wiele aspektów tworzenia wizerunku marki, nad którymi się często nie zastanawiamy, podchodząc do tego, co jest nam przedstawiane, w sposób bezrefleksyjny. "Branding" Jonesa ma tę zaletę, że pomaga sobie wiele sztuczek marketingowych lepiej uświadomić (większość z nich jest nam może i znana, ale niekoniecznie o nich pamiętamy, podejmując decyzje zakupowe).

Na plus jest również to, że Jones umieścił w swojej książce rozdział dotyczący etyczności brandingu. Wspomina nawet o bardzo cenionej przeze mnie Naomi Klein (autorki antykapitalistycznego "No Logo"). Zdecydowanie jednak Jones opowiada się po drugiej stronie "barykady". Jest entuzjastą brandingu, postrzega go w większości pozytywnie, sam wspomina o swoich ulubionych markach i niezbyt racjonalnych zakupach wynikających z przywiązania do nich.

Ja nie jestem aż taką, jak autor "Brandingu", optymistką. Widzę znacznie więcej wad niż zalet powszechnego "umarkowienia" rzeczywistości, jej komercjalizacji i korporacyjności. Sam Jones stwierdził zresztą, choć niezbyt się tym przejął, że "materializm tworzy swoistą próżnię, którą branding próbuje wypełnić". To prawda, ludzie są coraz bardziej nastawieni na posiadanie i ciągłą konsumpcję, a na znaczeniu straciły inne wartości - choćby więzi międzyludzkie, rozwój duchowy czy rodzina.

Wg pisarza "najskuteczniejszy branding jest etyczny" - ja tego poglądu, bardzo optymistycznego, nie podzielam. Zbyt wiele czytałam o nieetycznych działaniach marketingowych wielkich korporacji, o wykorzystywaniu taniej siły roboczej w Azji, oszustwach, promowaniu szkodliwych produktów, by w takie słowa uwierzyć.

Książka została otrzymana z Klubu Recenzenta serwisu nakanapie.pl.

Moja ocena:

Data przeczytania: 2021-12-03
× 1 Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
Branding
Branding
Robert Jones
7.6/10
Cykl: Krótkie wprowadzenie, tom 29
Seria: Krótkie wprowadzenie

Branding to potężna, komercyjna i kulturowa siła, która sprawia, że największe marki są rozpoznawalne dla milionów ludzi na całym świecie. Autor publikacji pokazuje, jak działa branding i w jaki spos...

Komentarze
Branding
Branding
Robert Jones
7.6/10
Cykl: Krótkie wprowadzenie, tom 29
Seria: Krótkie wprowadzenie
Branding to potężna, komercyjna i kulturowa siła, która sprawia, że największe marki są rozpoznawalne dla milionów ludzi na całym świecie. Autor publikacji pokazuje, jak działa branding i w jaki spos...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Zobacz inne recenzje

Faktycznie, jak wskazuje tytuł, jest krótko i na temat. Gdybym chciała zacytować wszystkie trafne spostrzeżenia, to musiałabym przepisać pół tej i tak już krótkiej książeczki. Na około 130 stronach s...

@mysilicielka @mysilicielka

Branding > krótkie wprowadzenieto książka, która w Polsce ukazała się nakładem Wydawnictwa Uniwersytu Łódzkiego, w tłumaczeniu Anny Łaszkiewicz. Publikacja traktuje o szeroko pojętych działaniach pod...

@book.lynn @book.lynn

Pozostałe recenzje @specjalistka_od_...

Dziury w ziemi
Science fiction, jakiego potrzebujemy

„Dziury w ziemi” Grzegorza Mórdasa-Żylińskiego to literacki debiut, który przyciąga uwagę nie tylko oryginalnym pomysłem, ale także głębią refleksji nad kondycją człowie...

Recenzja książki Dziury w ziemi
Najpiękniejsze kobiety przedwojennej Polski
Ikony międzywojnia

„Najpiękniejsze kobiety przedwojennej Polski" autorstwa Krzysztofa Szujeckiego to zdecydowanie ciekawa książka. Wprowadza ona czytelnika w fascynujący świat kobiet, któr...

Recenzja książki Najpiękniejsze kobiety przedwojennej Polski

Nowe recenzje

Za nadobne
Za nadobne
@WystukaneRe...:

W polskiej literaturze mamy mnóstwo nazwisk do wymienienia, których warto wypatrywać w księgarniach. Zarówno kryminały,...

Recenzja książki Za nadobne
Wahadełko w magii
Wahadełko prawdę ci powie...
@Mirka:

@Obrazek „Wahadełko jest narzędziem, które wymaga szacunku, pielęgnacji i połączenia.” Dziś, widząc kogoś posługując...

Recenzja książki Wahadełko w magii
Obywatel Stuhr
Książka promocją filmu?
@almos:

Niedawno zmarły Jerzy Stuhr pisał i wydawał sporo książek, ale są one różnej jakości. Ta pozycja, napisana razem z syne...

Recenzja książki Obywatel Stuhr