Recenzja książki Współczesna psychologia mediów

O tym, jak media kształtują nasze życie

@oficynaIMPULS@oficynaIMPULS · 2018-03-28
rudno nie zwrócić uwagi na rolę, jaką media odgrywają w naszym życiu. Niezależnie od tego, czy myślimy o przekazywaniu informacji, zachęcaniu do określonych działań czy kreowaniu potrzeb, media są obecne w każdej sferze naszej aktywności. Choć nowoczesne technologie miały skracać czas niezbędny na wykonanie danej czynności, to pociągnęły też za sobą negatywne skutki – coraz więcej czasu poświęcamy na obsługę mediów, zmieniając formę kontaktu z otoczeniem, a nawet nasze przyzwyczajenia. Zamiast obserwacji otaczającej nas rzeczywistości posiłkujemy się obrazami płynącymi z telewizji, zamiast wyciągać własne wnioski – opieramy sądy na wypowiedziach tzw. „gadających głów”, zamiast rozmowy zadowalamy się kontaktami za pośrednictwem sms-ów czy portali społecznościowych, gdzie powiększamy grono znajomych nawet o ludzi, z którymi nigdy się nie spotkamy. Zależności te i preferencje dostrzegły również firmy, które na podstawie naszej aktywności w sieci określają strategie marketingowe, grupy docelowe czy w odpowiedni sposób sterują naszymi zachowaniami zakupowymi.
O tym, jak dużą rolę odgrywają media w naszym życiu traktuje interesująca pozycja opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls. „Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze” pod redakcją naukową Agnieszki Ogonowskiej i Grzegorza Ptaszka to nie tylko wciągające studium współczesnych mediów i ich oddziaływania na nasza psychikę, ale również ciekawe spojrzenie od strony socjologicznej na rzeczywistość XXI wieku. To lektura przydatna nie tylko studentom marketingu czy psychologii, ale także praktykom i wszystkim zainteresowanym oddziaływaniem nowych technologii na psychikę i zachowania człowieka.
Książka składa się z trzech części. Pierwszą, zatytułowaną „Psychologia mediów – filar edukacji medialnej”, otwiera tekst Grzegorza Ptaszka poświęcony historii, obszarowi badań i perspektywom psychologii mediów. W części tej znajdziemy również przemyślenia Agnieszki Ogonowskiej na temat kompetencji medialnych i informacyjnych, będących nową składową kompetencji cywilizacyjnych, rozważania Anny Kołodziejczyk na temat roli mediów w życiu rodziny oraz niezwykle interesujący tekst Mariusza Makowskiego poświęcony edukacji psychologicznej w serialu HBO „Bez tajemnic”.
Na część drugą – „Pułapki medialnej rzeczywistości i psychologia odbioru” – składają się teksty Krzysztofa Mudynia, który posłużył się przykładem Sherlocka Holmesa by pokazać, w jaki sposób postać ta staje się pełnoprawnym elementem rzeczywistości oraz rozważania Lecha Górniaka na temat czynników wzmacniających i osłabiających zaufanie do mediów. Znajdziemy tu również artykuł Konrada Maja i Przemysława Matula poświęcony sugestii i dezinformacji w przekazie wideo, Tatiany Popadiak-Kuligowskiej – dotyczący wskaźnika skuteczności telewizyjnego przekazu reklamowego oraz Małgorzaty Kuśpit, która koncentruje naszą uwagę na aktywnych i osobowościowych czynnikach w percepcji reklamy.
Część trzecia publikacji obejmuje zagadnienia pod wspólnym tytułem „Nowe media i technologie”. Znajdziemy tu niezwykle praktyczny i pomocny specjalistom od marketingu tekst poświęcony wizerunkowi marki autorstwa Małgorzaty A. Styśko-Kunkowskiej i Marty Najbert oraz tekst Agaty Pasikowskiej poświęcony formie wsparcia i poprawy zdrowia psychicznego, jaką jest dialog z wirtualnym i wyobrażonym rozmówcą.
Autorzy tekstów – psychologowie, wykładowcy akademiccy, trenerzy, prezentują nowe spojrzenie na rolę, jaką w naszym życiu odgrywają współczesne media. Przystępna w języku i formie publikacja „Współczesna psychologia mediów” staje się nie tylko bodźcem do refleksji na temat zachowań i nawyków użytkowników mediów, już zauważalnych zmian w kontaktach społecznych czy szans i zagrożeń płynących ze strony rozwoju technologii. To również punkt wyjścia do kolejnych publikacji, do projektowania zmian zarówno obejmujących zachowanie firm, jak i nasz stosunek do mediów.
Książka Współczesna psychologia mediów
2 wydania
Współczesna psychologia mediów
Agnieszka Ogonowska, Grzegorz Ptaszek
{}10/10
Nie potrzebujemy już tylko dostępu do informacji i wiedzy, nowe media i technologie przestały nam służyć jedynie do komunikowania się z innymi, lecz stały się ważnym elementem naszego życiowego doświa...
Komentarze

Pozostałe recenzje @oficynaIMPULS

Książka Kategorie (nie)obecne w edukacji

Z recenzji wydawniczej: „W 2017/2018 roku polski system edukacji wchodzi w nowe (stare) ramy organizacyjne. Zmianie uleg...

Książka Borne Sulinowo - miasto spóżnionej niepodległości

Z recenzji wydawniczej: „Każdą pracę dotyczącą dziejów i przebiegu procesu powstawania „nowego” polskiego miasta, jakim ...

Nowe recenzje

Książka Ostatni lot

„Ostatni lot” Julie Clark Claire Taylor dziesięć lat wcześniej poślubiła Rory’ego Cooka i do tej pory nie umiała ...

Książka Ludzie stamtąd

1905 rok, kaliskie. Bohaterami opowiadań są robotnicy i służba w majątku Rusocin, ich rodziny oraz miejscowy ksiądz. Ic...

Książka Piętro wyżej

Piętro wyżej" było moim pierwszym spotkaniem z twórczością Ludwika Lorena. Czy udanym? Cóż... Nie potrafię określić teg...

nakanapie.pl
{} {} {}
O nas Kontakt Pomoc Polityka prywatności Regulamin
© 2020 nakanapie.pl
Zrobione z {} na Pradze Południe
{}