Facewords

Aleksandra Urzędowska
Facewords
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Monografia Facewords. O tendencjach słowotwórczych w mediach społecznościowych wpisuje się w nurt opracowań poświęconych najnowszej warstwie polszczyzny, przedstawiając zmiany w zakresie słowotwórstwa w języku współczesnych mediów społecznościowych. Bazę materiałową stanowią derywaty wybrane z komentarzy internetowych zamieszczanych na Facebooku w fanpage’ach popularnych tytułów prasowych o charakterze społeczno-politycznym: Gazety Wyborczej, Frondy, Newsweeka i Wprost. Analizowane leksemy autorka przyporządkowała do właściwych kategorii słowotwórczych w obrębie dwóch części mowy: rzeczownika i przymiotnika. W zbiorze omówionych leksemów znajdują się zarówno derywaty zastane, dobrze osadzone w zasobie leksykalnym języka ogólnego, jak i jednostki nowe, nienotowane dotąd w słownikach polszczyzny ogólnej. Porównanie tych dwóch grup derywatów pozwoliło odpowiedzieć na pytanie, jakie techniki słowotwórcze są najczęściej wykorzystywane w języku mediów społecznościowych, a także podkreślić najważniejsze tendencje w słowotwórstwie języka współczesnych mediów elektronicznych. Pojawienie się mediów społecznościowych nie tylko znacząco zmieniło standardy międzyludzkiej komunikacji, ale wpłynęło również na zmiany językowe. Autorka publikacji Facewords. O tendencjach słowotwórczych w mediach społecznościowych podjęła się trudnego i żmudnego zadania badawczego analizy działalności słowotwórczej użytkowników popularnej platformy Facebook. W celu wskazania tendencji rozwojowych nowych konstrukcji werbalnych poddała analizie kilka tysięcy komentarzy zamieszczanych na wybranych fanpage’ach. Podjęte przez autorkę wysiłki zaowocowały trafnymi i merytorycznie uzasadnionymi wnioskami, popartymi dodatkowo bogatym, odpowiednio dobranym materiałem ilustrującym. To sprawia, że lektura książki jest inspirująca i zachęcająca do przemyśleń nad językiem mediów społecznościowych i prowadzenia dalszych badań nad zachodzącymi w nim zmianami.
ks. dr hab. Sławomir Soczyński (UPJP2)

Jeśli chcemy poznać przemiany polszczyzny, jej najnowsze tendencje rozwojowe, jej nowe drogi rozwoju, (…) musimy wstąpić w nieograniczony, ogromny świat, w uniwersum językowo-kulturowe Internetu (…). Sieć stała się potężnym tyglem, w którym kształtuje się nie tylko nowa polszczyzna, ale i nowy sposób komunikacji między osobami, grupami, instytucjami, wreszcie kulturami. Praca (…) Aleksandry Urzędowskiej stanowi duży postęp w rozpoznaniu języka polskiego w tym najbardziej wpływającym na cywilizację współczesną medium. Autorka wykonała solidną pracę badawczą opartą na poprawnej metodologii, podbudowaną znakomitym aparatem naukowym. Wnioski są ważne nie tylko dla językoznawstwa, ale i dla wiedzy o współczesnej kulturze, zwłaszcza medialnej.
prof. Kazimierz Ożóg (UR)

Wydanie 1 - Wy. Universitas

Wstęp

1.Język social mediów

1.1. Ogólna charakterystyka języka Internetu

1.2. Stan badań
1.2.1. Publikacje anglojęzyczne
1.2.2. Polska perspektywa
1.2.3. Język social mediów a COVID
1.2.4. Współczesne tendencje słowotwórcze
1.2.5. Facebook w badaniach

2. Ważniejsze cechy komunikacji w Internecie

2.1. Facebook – Facewords
2.2. Socjologiczne uwarunkowania zachowań językowych internautów
2.3. Charakterystyka użytkowników Facebooka

3. Genologia gatunków internetowych a komentarz na Facebooku

3.1. Gatunki internetowe – podstawa typologii
3.1.1. Hipertekst
3.1.2. Blog
3.1.3. Czat
3.1.4. Tweet
3.1.5. Mem
3.1.6. FAQ
3.1.7. Newsletter

3.2. Charakterystyka komentarza internetowego jako quasi-gatunku

4. Analiza słowotwórcza wybranych leksemów

4.1. Typy i funkcje formantów
4.2. Kategorie słowotwórcze rzeczownika

4.3. Analiza słowotwórcza rzeczownika
4.3.1. Struktury afiksalne
4.3.2. Inne techniki derywacji
4.3.3. Kompozycja

4.4. Kategorie słowotwórcze przymiotnika

4.5. Analiza słowotwórcza przymiotnika
4.5.1. Struktury afiksalne
4.5.2. Inne techniki derywacji
4.5.3. Kompozycja

4.6. Wyrażenia przyimkowe jako bazy słowotwórcze

5. Inklinacje językowe w social mediach

5.1. Wielowarstwowość formacji słowotwórczych w komentarzach na Facebooku
5.2. Hybrydyzacja
5.3. O pragmatyzmie i perswazji
5.4. Tendencje językowe na Facebooku

Bibliografia
Spis ilustracji
Spis tabel

Data wydania: 2023-12-23
ISBN: 978-83-242-4041-8, 9788324240418
Wydawnictwo: Universitas
Stron: 260
dodana przez: Vernau

Autor

Aleksandra Urzędowska Aleksandra Urzędowska – medio- i językoznawczyni, doktor językoznawstwa, wykładowczyni akademicka, adiunktka. Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Prowadzi badania na...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Facewords? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Facewords. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl