Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator

Angelika Siniarska-Tuszyńska
8 /10
Ocena 8 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
8 /10
Ocena 8 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Joanna Bator często eksploruje złożoność relacji międzyludzkich, kulturowe konflikty oraz przemiany społeczne, zanurzając czytelnika w bogatym i wielowątkowym świecie. Publikacja Angeliki Siniarskiej-Tuszyńskiej daje pogłębiony wgląd w twórczość tej pisarki, ale proponuje również interesujące analizy relacji literatury ze światem społecznym i strategii narracyjnych jako sposobu bycia w świecie. Jest też książką o żywiole języka, o przekształcającej i uzdrawiającej mocy opowieści. Zbieranie i snucie historii są ważnymi składnikami tożsamości bohaterów i bohaterek Bator, ich narzędziem emancypacyjnym, a dla samej pisarki pisanie to forma terapii.

Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator łączy zalety stylu naukowego, z jego szczegółowością i wymogiem opisywania źródeł, z potoczystym, jasnym stylem. Może więc znaleźć czytelników i czytelniczki również poza światem akademickim. Monografia Siniarskiej-Tuszyńskiej jest pierwszą całościową interpretacją twórczości tej uznanej polskiej pisarki.
Z recenzji dr hab. Doroty Koczanowicz, prof. UWr

Wydanie 1 - Wyd. Uniersytetu Łódzkiego
Wstęp 11
Podziękowania 16

CZĘŚĆ I. ROZWAŻANIA TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE
Rozdział I
Poetyka i studia kulturowe — krótki przegląd definicji 19
Między poetyką a praktyką 26
Pisarka, kulturoznawczyni — na styku sztuki i nauki 30
Poetyka kulturowa w tekstach Bator i „znacząca” (mniej lub bardziej) praktyka 34

Rozdział II
Zagadnienia poetyki kulturowej u Joanny Bator — od teorii do praktyki 39
Praktyka w teorii — w stronę feminizmu 39
Teoria w praktyce — uwikłani w kulturę 42
Psychoanaliza a (feministyczna) literatura 48

CZĘŚĆ II. LABORATORIUM PRAXIS
Rozdział I
Jeszcze inne fragmenty dyskursu (Kobieta) 59
Miłość i pisanie — sposoby na autoterapię 72

Rozdział II
Rodzime kłącza (Piaskowa Góra) 83
W kobiecym gronie 88
Gdzie ci mężczyźni? 90
Relacje matki z córką 94
Cielesność 98
Obcość, inność 101

Rozdział III
Z uchem w chmurach (Chmurdalia) 111
Z rąk do rąk — o wędrującej opowieści 112
Różnorodności — między tradycją a nowoczesnością 115
Narodziny — wstęp do podróży 118
Dyskryminacja a rewaloryzacja 120
Tożsamość — od przeszłości do przyszłości 124

Rozdział IV
Wanny i odpływy (Ciemno, prawie noc) 133
Duchy przeszłości 134
O stereotypach i dyskryminacji 141
Niesamowitości — tropy Freudowskie 144
Krzywdząca matka 146
Walka ze złem — pragmatyczny wymiar opowieści 149

Rozdział V
Czarny kajecik (Wyspa Łza) 155
Kobiece pisanie 157
Somatopoetyka 161
Śladami artysty i antropologa 164

Rozdział VI
Szczęki do poczwarki (Rok królika) 169
Królik grozy 171
Brak kontra nadmiar 173
Kobieta — rozważna czy romantyczna? 177
W poszukiwaniu niesamowitości i alternatywy 183

Rozdział VII
Czas herbatki (Purezento) 195
Koniec z nadmiarem 197
Tylko podróże 201
Ciało i natura 202

Rozdział VIII
Stój, bo rzucam… słowo (Gorzko, gorzko) 205
Zrywanie z patriarchatem (Berta) 206
W obliczu straty (Barbara) 215
Poszukiwanie wzniosłości (Violetta) 225
Rekonstruowanie historii (Kalina) 232

Rozdział IX
Poznać wzór — alchemiczne prace ze smutkiem (Ucieczka niedźwiedzicy) 239

Rozdział X
To, co niesamowite (Japoński wachlarz i Rekin z parku Yoyogi) 247
Od niesamowitości do alegorii 248
Heterotopie 258

CZĘŚĆ III. POETYKA, PRAKTYKA, TECHNIKA
Rozdział I
Alchemia twórczego pisania 263
Między alchemią a literaturą 264
O teorii amalgamatów i kognitywizmie 269
Procedura stapiania według Fauconniera i Turnera 270
Wypatrywanie zahaczek 273
Analiza symboliki naturalnej u Joanny Bator 275
Podsumowanie 284

Rozdział II
Technika, praktyka, prakseologia? 287
Wydobywanie a zamieszkiwanie 290

Zakończenie 295
Między poetyką a praktyką 295
Misyjność pisarstwa 296
Autokreacja 297

Bibliografia i netografia 299
Analizowane utwory literackie 299
Opracowania poświęcone twórczości Joanny Bator 299
Pozostałe opracowania i utwory 300
Netografia 312

Data wydania: 2023-10-12
ISBN: 978-83-8331-438-9, 9788383314389
Wydawnictwo: WUL - Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego
Stron: 314
dodana przez: Vernau

Autor

Angelika Siniarska-Tuszyńska Jestem kulturoznawczynią działającą w dziedzinach nauki, kultury i sztuki. Zajmuję się zagadnieniami z obszarów poetyki kulturowej oraz studiów kulturowych. Przyglądam się współczesnym praktykom artystycznym (głównie literackim), uwzględniając ic...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Monografia o Joannie Bator

WYBÓR REDAKCJI
27.05.2024

“Czytelnikom z pogranicza sztuki i nauki”. Taka jest dedykacja zamieszczona przez autorkę, czyli Angelikę Siniarską-Tuszyńską na początku tej książki. Już sama dedykacja wskazuje odbiorcę rozprawy doktorskiej zatytułowanej “Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator”: naukowca lub innego artystę. Zastanawiałam się nad powodem sięgnięcia przeze ... Recenzja książki Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator

@elutka_a@elutka_a × 24

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@elutka_a
2024-05-27
8 /10
Przeczytane

Cytaty z książki

O nie! Książka Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat