"Tematem moich rozważań jest system rządów w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej; co do określenia przedmiotu rozważań istnieją w literaturze spore rozbieżności, które wymagają wyraźnego rozstrzygnięcia. Przyjmuję, iż w sensie prawnokonstytucyjnym z Polską Rzeczpospolitą Ludową mieliśmy do czynienia od 22 lipca 1952 r., czyli od momentu przyjęcia nowej ustawy zasadniczej (DzU PRL, Nr 33, poz. 2), do 30 grudnia 1989 r., gdyż dnia następnego weszła w życie nowela Konstytucji, kładąca kres istnieniu tej państwowości i przywracająca tradycyjną nazwę państwu polskiemu, które ponownie stało się
Rzeczpospolita Polską (DzU PRL, Nr 75, póz. 444).
Istnienie PRL w prawnokonstytucyjnym sensie od 22 lipca 1952 r. do 30 grudnia 1989 r. wyznacza zatem ramy czasowe analiz. W bardziej skomplikowany sposób sprawa się ma z przedmiotem pracy, ponieważ samo określenie "system rządów" nie jest w literaturze jednoznacznie definiowane.
Jednym z zasadniczych składników każdej regulacji konstytucyjnej jest ukształtowanie relacji organizacyjnych i funkcjonalnych między organami państwa, wyznaczających model systemu rządów. Kluczowym zagadnieniem dla ustanowienia systemu rządów byłby zatem wybór stosownych rozwiązań prawnokonstytucyjnych, określających model wykonywania władzy publicznej."
[fragment wstępu]
Rzeczpospolita Polską (DzU PRL, Nr 75, póz. 444).
Istnienie PRL w prawnokonstytucyjnym sensie od 22 lipca 1952 r. do 30 grudnia 1989 r. wyznacza zatem ramy czasowe analiz. W bardziej skomplikowany sposób sprawa się ma z przedmiotem pracy, ponieważ samo określenie "system rządów" nie jest w literaturze jednoznacznie definiowane.
Jednym z zasadniczych składników każdej regulacji konstytucyjnej jest ukształtowanie relacji organizacyjnych i funkcjonalnych między organami państwa, wyznaczających model systemu rządów. Kluczowym zagadnieniem dla ustanowienia systemu rządów byłby zatem wybór stosownych rozwiązań prawnokonstytucyjnych, określających model wykonywania władzy publicznej."
[fragment wstępu]