Krytyczne spojrzenie na rzeczywistosć edukacyjną

Recenzja książki Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej

@oficynaIMPULS@oficynaIMPULS · 2018-04-26
Cechą charakterystyczną pozorowania jest udawanie wysiłku i zaangażowania po to, by zachować pozytywny wizerunek w oczach innych. Owo fałszowanie obrazu rzeczywistości ma miejsce wtedy, gdy gra pozorów jest świadoma i celowa. Ponieważ omawiane zjawisko może dotyczyć każdej dziedziny życia, warto pokusić się o twórcze refleksje dotyczące działań pozornych w sferze edukacji, uznając je za problem niebezpieczny, palący i wymagający natychmiastowej reakcji. Do rąk profesjonalistów z dziedziny oświaty została oddana ukazująca się pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN interdyscyplinarna publikacja wydawnictwa Impuls, której „bohaterami” są „Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej”.
Zawarte w pozycji przemyślenia są efektami długoletnich obserwacji i badań nie tylko teoretyków, ale przede wszystkim specjalizujących się w różnych dziedzinach nauki dydaktyków akademickich (poloniści, kulturoznawcy, fizycy) i nauczycieli. Przyjęta przez nich perspektywa jest krytyczna, a zaprezentowany materiał to ogólne zagadnienia, mające na celu odsłanianie i demaskowanie pozorów, poszukiwanie sposobów przeciwstawiania się im oraz projektowanie sytuacji osłabiających powstawanie niepożądanych zachowań w przyszłości. Warto z uwagą prześledzić przemyślenia autorów i spróbować rozwiązać skomplikowaną (często świadomie przez media fałszowaną) kwestię sprawców i ofiar działań pozornych w edukacji.
Całość została podzielona na trzy wzajemnie uzupełniające się części (od ogółu do szczegółu). Obok analizy omawianych zagadnień w świetle teorii socjologicznych, psychologicznych, pedagogicznych z akcentem położonym na praktykę w różnorodnych obszarach, ukazano sylwetkę nauczyciela, problematykę podstawy programowej i programów specjalistycznych, szkolnych systemów oceniania oraz kształcenia artystycznego. Pod rozwagę poddane zostały również rady szkoły, relacje rodzic-nauczyciel, wagarowanie, sukcesy szkoły, misja przedszkola, a także wychowawstwo w internacie i bursie szkolnej. Uzupełnienie stanowi wierny zapis dyskusji panelowej, jaka miała miejsce podczas VII Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego z udziałem praktyków i nauczycieli akademickich oraz uczennicy klasy maturalnej jednego z lublińskich liceów. Reprezentatywny temat: „Pozór w edukacji – diagnoza, próby rozwiązań”, daje wiele do myślenia zarówno uczestnikom panelu, jak i czytelnikom.
W publikacji „Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej” zamieszczono obszerną bibliografię polsko- i obcojęzyczną, alfabetyczny indeks rzeczowy i osobowy, przypisy a także noty o autorach (wraz ze zdjęciami). Pomocą służą również przykłady konkretnych działań pozornych, które zaistniały w określonych miejscach i czasie. Pomimo tego, że książka należy do literatury specjalistycznej, treść przekazano w sposób interesujący i przystępny. Publikacja dostarcza wyczerpujących informacji nie tylko profesjonalistom z dziedziny oświaty, ale również szerokiemu gronu czytelników, mogących – dzięki niej – diametralnie zmienić sposób postrzegania polskiej szkoły i obciążanych winą za obecny stan szkolnictwa nauczycieli.


Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
{}
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
{}
Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej
Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej
Maria Dudzikowa
{}10/10
Publikacja inspiruje do krytycznego oglądu rzeczywistości edukacyjnej poprzez pryzmat składanych deklaracji i demaskowanych działań pozornych, obecnych na różnych piętrach funkcjonowania edukacji jako...
Komentarze
Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej
Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej
Maria Dudzikowa
{}10/10
Publikacja inspiruje do krytycznego oglądu rzeczywistości edukacyjnej poprzez pryzmat składanych deklaracji i demaskowanych działań pozornych, obecnych na różnych piętrach funkcjonowania edukacji jako...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
{}
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
{}

Zobacz inne recenzje

Książka […] jest kierowana do krytycznego nauczyciela oraz do pedagogów zajmujących się teorią nauczania, społecznym funkcjonowaniem szkoły oraz zasadami przebudowy środowiska szkolnego, jego reformow...

Pozostałe recenzje @oficynaIMPULS

Przestrzenie temporalne w pedagogice
Ewa Kobyłecka

XXI wiek to czas gwałtownych zmian kulturowych, które wymagają dostosowania praktyki dydaktycznej, opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej do wyzwań współczesnego św...

{} Recenzja książki Przestrzenie temporalne w pedagogice
Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do ortografii- KLASA II
Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I–III "Moi przyjaciele z Literkowa. Klasa II

Sz czy rz, a może ż zamiast rz. U czy ó, wstawiamy ś czy si, ch czy h? Tak naprawdę język polski roi się od takich pułapek, w które możemy wpaść nawet wówczas, kiedy zna...

{} Recenzja książki Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do ortografii- KLASA II

Nowe recenzje

Podróż siódma
PONIEDZIAŁEK 2 KWIETNIA
@czerwonakaja:

John J Muth to twórca komiksów i nagradzany ilustrator, ale też pisarz książek dla dzieci, niektóre z nich zostały prze...

{} Recenzja książki Podróż siódma
Gorsza
Gorsza
@Czytajka93:

a egzemplarz dziękuję bardzo wydawnictwu @wydawnictwoczarnaowca. Zapewne każdy z nas doświadczył przemocy lub złego tr...

{} Recenzja książki Gorsza
Słone jabłka
Słone jabłka
@Gosia:

Książka "Słone jabłka" to moje pierwsze spotkanie z twórczością autorki, ale zdecydowanie nie będzie tym ostatnim. Dagm...

{} Recenzja książki Słone jabłka
O nas Kontakt Pomoc Polityka prywatności Regulamin
© 2021 nakanapie.pl
Zrobione z {} na Pradze Południe