"Gra, której nie można kupić. Gra, która z tobą rozmawia. Gra, która cię obserwuje, nagradza, która ci grozi i wyznacza zadania. - Czasem wydaje mi się, że ona żyje."*
Każdemu z nas, na jakimś etapie naszego życia, zdarzyło się grać w jakąś grę komputerową. Czy jej specjalizacją były zagadki logiczne, zadania wymagające sporej sprawności, a nawet zlecane misje przygodowe, jeśli gra była dobra, jedno mogło być pewne. Niesamowicie nas wciągała. W drodze powrotnej do domu, w pracy czy w szkole, przy śniadaniu czy przed snem, cały czas pozostawała w naszych myślach. Jak przejść na następny poziom ? Czy istnieją jakieś alternatywne ścieżki ? Co by było, gdybym zamiast tego, zrobił coś innego, może wtedy...
Myślę, że każdy (jeśli miałby tylko taką możliwość) pokusiłby się aby zagrać w grę podobną choć trochę do Erebosa. Dlaczego ? Ponieważ to technologia przewyższająca wszystkie inne.
"Dlaczego [...] nie mógł zrozumieć, że to tylko gra ? Właśnie dlatego, że mieszała się z rzeczywistością, była tak porywająca..."*
ELITARNA TAJEMNICA DLA WYBRANYCH
Współczesny Londyn. Po jednej ze szkół krążą pirackie kopie gry o tajemniczej nazwie "Erebos". Nick, choć grać lubi, nie jest nią zainteresowany. Dopiero gdy jego przyjaciel niespodziewanie się od niego odwraca, robi się tajemniczy i znajduje sobie przyjaciół w dotychczasowych wrogach, coś ewidentnie zdaje się być nie tak jak powinno. Wtedy zauważa, że coraz więcej osób chodzi skrajnie wymęczonych lub zwyczajnie nie pojawia się w szkole. Wszyscy, którzy coś wiedzą, trwają w zmowie milczenia.
O grę nie można zwyczajnie poprosić. Ktoś musi Ci ją przekazać. Gdy już ją uruchomisz, nie możesz się wycofać. Nie dlatego, że Ci nie wolno, ale dlatego, że za nic tego nie chcesz.
Aby zagrać masz tylko jedną szansę. O grze nie możesz z nikim rozmawiać, a grać musisz w samotności. Erebos w jakiś niezwykły sposób gra z Tobą, a nie z postacią jaką sobie stworzyłeś w jego świecie.
Erebos gra z Tobą także poza granicami gry, bo zadania jakie czasem otrzymujesz, wykonać musisz w świecie rzeczywistym.
Jeśli nie wykonasz zadania, wypadasz z gry.
Jeśli zaszkodzisz grze, możesz przypłacić to ceną o wiele wiele wyższą.
"Nie wyrażam zgody na rzeczywistość. Odmawiam jej współpracy. Uciekam od niej i całym sercem rzucam się w nieskończoność nierzeczywistości."*
NIE WYRAŻAM ZGODY NA RZECZYWISTOŚĆ
Książka wciąga czytelników z taką samą siłą, jak gra Erebos swoich uczestników. Świat gry nie jest opisany w sposób nudny, schematyczny czy przewidywalny. Nawet najtrudniejsze zadania w Erebosie nie są tak trudne do wykonania jak te zlecane w świecie rzeczywistym. Muzyka to bardzo istotny element. Wprowadza ona uczestnika w odpowiedni nastrój, poprzez to wpływa na emocje, a następnie skrzętnie nimi manipuluje. Gra jest tym bardziej ekscytująca, bo miesza się z rzeczywistością, ponieważ tak samo jak bohater pragniemy odkryć tożsamości innych graczy. Nie jest to łatwe zdanie. Identycznie jest tajemniczą postacią twórcy świata Erebosa. Czasem (lecz niezwykle rzadko) mamy dostęp także do jego myśli, nie rzuca to jednak więcej światła na zdarzenia w książce. Dopiero gdy bohaterowie jednoczą siły (także ze wsparciem specjalistów w dziedzinie gier), udaje im się zobaczyć całość, odkryć schematy zawarte w grze i odnieść je do rzeczywistości. Wiele wskazówek nawiązuje do mitologii greckiej. Te i wiele innych znaczenia zwiastują jednak już tylko nadchodzącą kolejną tragedię. Czasu jest coraz mniej. Gra obrała cel i przed niczym się nie zatrzyma.
REKOMENDACJE
Autorka książki stworzyła niesamowicie wciągający thriller młodzieżowy. Jestem jednak pewna, że każdy będzie się przy tej lekturze dobrze bawił. "Erebos" został przetłumaczony na 18 języków. To zdobywca wielu nagród, który zaprasza nas do poznania mrocznej i tajemniczej zagadki jego istnienia. Historii nie brakuje poczucia humoru. Najważniejsze jest jednak to, że jak już zaczniemy czytać, nie pozolimy sobie odłożyć książki na zbyt długo. Nie spodziewałam się, że do tego stopnia przyciągnie mnie ta historia.
Panowie będą bardzo zadowoleni z tej lektury, ale panie także nie będą się nudzić. Wszyscy, byli i obecni fani wszelkiego rodzaju gier komputerowych, będziecie zachwyceni.