Akcja powieści Wiktora Hugo toczy się w średniowiecznym Paryżu. Najważniejszym tematem tej wielowątkowej prozy są dzieje miłości archidiakona Klaudiusza Frollo do młodej Cyganki Esmeraldy. Autor stwo...
"Wziąć czyjeś życie, które Historia (o ile to w ogóle możliwe) już poznała, ustaliła, zamknęła w jego kształcie ostatecznym, i zrobić to tak, aby jednym rzutem oka objąć cały łuk; więcej, wybrać taki...
Francuskie wydanie 'Kultury średniowiecznej Europy' ukazało się w 1964 roku. Po trzydziestu latach można przeto tę książkę traktować jako pomnik historiografii mediewistycznej, jako dzieło klasyczne. ...
Dwadzieścia lat później (lub W dwadzieścia lat później) – powieść Aleksandra Dumasa. Druga część trylogii opowiadającej historię czterech przyjaciół: Atosa, Portosa, Aramisa i d’Artagnana. Powieść to...
"Praca Tocqueville'a o rewolucji jest w istocie rzeczy pracą nie tyle o jej przebiegu, ile o jej genealogii i przyczynach. Autor sięga do XV wieku, by pokazać, jak zmieniała się pozycja monarchy, arys...
Czternasty tom cyklu Rougon-Macquartowie opowiadający o losach malarza Klaudiusza Lantiera i paryskim świecie sztuki. Fragment: Klaudyusz przechodził koło ratusza i druga po północy biła na zegarze, ...
Czwarty tom cyklu Rougon-Macquartowie. Powieść opisuje konsekwencje zamachu stanu na prowincji, w fikcyjnym prowansalskim miasteczku Plassans.
Dwadzieścia lat później (lub W dwadzieścia lat później) – powieść Aleksandra Dumasa. Druga część trylogii opowiadającej historię czterech przyjaciół: Atosa, Portosa, Aramisa i d’Artagnana. Powieść to...
Trzecia część trylogii muszkieterskiej. D'Artagnan już nie jest pełnym zapału młodzikiem. To mężczyzna po pięćdziesiątce. Niegdyś kapitan, obecnie znowu porucznik, zniechęcony, zgorzkniały, pozbawion...
Bohaterem powieści, którą -zdaniem krytyków - torował Hugo drogę romantycznej odmianie realizmu, jest Gwynplaine. Handlarze dziećmi z królewskiego rozkazu zoperowali mu twarz tak, że utrwalił się na ...
Estetyka Wiktora Hugo: mieszanie gatunków, operowanie groteską i antytezą, barwną ponad miarę metaforą, połączenie wizyjności z realizmem, jego życie i postwa budziły za życia i po śmierci reakcje ba...
Estetyka Wiktora Hugo: mieszanie gatunków, operowanie groteską i antytezą, barwną ponad miarę metaforą, połączenie wizyjności z realizmem, jego życie i postwa budziły za życia i po śmierci reakcje ba...
Niewiele jest imion bardziej znanych na całym świecie niż imię Dumasa ojca. Wszystkie narody ziemi czytały jego książki i czytają je wciąż jeszcze. Linia duchowego podziału, jaka ustaliła się w nasze...
Powoli przekonałam się, że pierwszy tom moich wspomnień wymaga, dla mnie samej, dalszego ciągu: niepotrzebnie opowiedziałam dzieje mojego pisarskiego powołania, jeśli nie spróbuję powiedzieć, jak się ...