Galeria Drezde艅ska etui

Marco Bussagli
Galeria Drezde艅ska etui
Popraw t臋 ksi膮偶k臋 | Dodaj inne wydanie

Opis

Od samego pocz膮tku swego istnienia, bo ju偶 oko艂o 1560 roku, kolekcja, kt贸ra mia艂a sta膰 si臋 jedn膮 z najwa偶niejszych i najs艂ynniejszych w Europie, znalaz艂a dla siebie idealne miejsce ? Drezno. Pierwotnie w jej sk艂ad wchodzi艂y g艂贸wnie obrazy artyst贸w niemieckich, jak Lucas Cranach czy Albrecht D眉rer, ale kilkadziesi膮t lat p贸藕niej dzie艂 by艂o ju偶 na tyle du偶o, 偶e w stolicy Saksonii trzeba by艂o wybudowa膰 dla nich specjalne pomieszczenia. Jednak za prawdziwy rok za艂o偶enia Galerii nale偶y uzna膰 1722, kiedy to August III, elektor saski i kr贸l Polski, dokona艂 wielkiej zmiany jako艣ciowej w kolekcji. Monarcha, rozporz膮dzaj膮cy znacznymi zasobami pochodz膮cymi ze sprzeda偶y porcelany mi艣nie艅skiej, by艂 o艣wieconym spadkobierc膮 tradycji renesansowego mecenatu. Jego emisariusze zacz臋li skupowa膰 w ca艂ej Europie nie tylko pojedyncze arcydzie艂a, ale wr臋cz ca艂e kolekcje, jak np. zgromadzony przez ksi臋cia Modeny zbi贸r licz膮cy oko艂o stu obraz贸w. W艂adc臋 interesowa艂a tak偶e sztuka flamandzka i holenderska. Do swej kolekcji pozyska艂 wi臋c wiele prac uznanych XVII ?wiecznych mistrz贸w ? od Vermeera do Rembrandta. W po艂owie XVIII wieku Galeria by艂a ju偶 prawdziwym kompendium sztuki malarskiej, w kt贸rym go艣ci艂y dzie艂a takich mistrz贸w, jak mi臋dzy innymi Rafael, Lucas Cranach Starszy, Tycjan, Annibale Carracci, Peter Paul Rubens, Guercino, Diego Vel谩zquez, Nicolas Poussin, Gabriel Metsu, Gerrit Dou, Jean-Antoine Watteau, Giovanni Antonio Canal i Brenardo Bellotto ? wezwany na dw贸r, by w swoich obrazach uwieczni膰 niezwyk艂e pi臋kno odnowionego miasta i jego p贸藕nobarokowej architektury. Wiek XIX to okres, gdy na pierwszy plan wysun臋艂o si臋 malarstwo francuskie i niemieckie. Obok impresjonizmu Moneta i krzykliwych p艂贸cien Gauguina swoje miejsce w galerii znalaz艂y poetycko-melancholijne pejza偶e Caspara Davida Friedricha i symbolizm B枚cklina. W wieku XX zatriumfowa艂 ekspresjonizm, kierunek, kt贸ry znalaz艂 uznanie w Niemczech, przynajmniej do czasu, gdy ideologia nazistowska nie zacz臋艂a napi臋tnowa膰 go jako ?sztuki zdegenerowanej?. Tysi膮ce dzie艂 zosta艂o w贸wczas zarekwirowanych, zniszczonych lub zagin臋艂o. Jeszcze wi臋kszym ciosem dla Galerii by艂y jednak przera偶aj膮ce bombardowania miasta przez wojska alianckie, podczas kt贸rych zgin臋艂y tysi膮ce ludzi, a ponad dwie艣cie zgromadzonych w kolekcji dzie艂 ? dawnych i wsp贸艂czesnych ? sp艂on臋艂o. Po II wojnie 艣wiatowej do艂o偶ono wszelkich stara艅, aby naprawi膰 te straty, poprzez zakupy wybranych dzie艂, ale dopiero upadek muru berli艅skiego (9 listopada 1989) i zjednoczenie Niemiec pozwoli艂y Galerii Drezde艅skiej odrodzi膰 si臋 jak feniks z popio艂贸w.
Data wydania: 2015-05-11
ISBN: 978-83-213-4912-1, 9788321349121
Wydawnictwo: Arkady
Seria: Arcydzie艂a Malarstwa
Stron: 500

Gdzie kupi膰

Ksi臋garnie internetowe
Sprawdzam dost臋pno艣膰...
Og艂oszenia
{}
Dodaj og艂oszenie
2 osoby szukaj膮 tej ksi膮偶ki
{}

Moja Biblioteczka

Ju偶 przeczytana? Jak j膮 oceniasz?

Recenzje

Ksi膮偶ka Galeria Drezde艅ska etui nie ma jeszcze recenzji. Znasz j膮? Mo偶e napiszesz kilka s艂贸w dla innych Kanapowicz贸w?
{}锔 Napisz pierwsz膮 recenzje

Moja opinia o ksi膮偶ce

Cytaty z ksi膮偶ki

O nie! Ksi膮偶ka Galeria Drezde艅ska etui. czuje si臋 pomini臋ta, bo nikt nie doda艂 jeszcze do niej cytatu. Mo偶e jej pomo偶esz i dodasz jaki艣?
{} Dodaj cytat
  • O nas
  • Kontakt
  • Pomoc
  • Polityka prywatno艣ci
  • Regulamin
  • © 2021 nakanapie.pl
    Zrobione z {} na Pradze Po艂udnie