Autorka pokusiła się o sportretowanie Gombrowicza na początku jego drogi, kiedy pisarz stylizował dopiero swoją filozofię Formy, poddawał ją próbom, nierzadko doświadczając bolesnych ciosów. Stawiarska odsłania intymne strony życia pisarza oraz jego powikłane stosunki z najbliższą rodziną i środowiskiem literackim. Gombrowicz pokazany zostaje na tle Dwudziestolecia jako uczestnik ówczesnego życia kulturalnego, podmiot i przedmiot zażartych sporów. Postać pisarza wyłania się z jego własnych wypowiedzi literackich, publicystycznych, z korespondencji oraz ze wspomnień i komentarzy osób zarówno przychylnych, jak i wrogo nastawionych do autora Ferdydurke.
Agnieszka Stawiarska jest absolwentką polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Eseje i artykuły dotyczące kultury artystycznej Dwudziestolecia międzywojennego, w tym . szkice o Witoldzie Gombrowiczu i Czesławie Miłoszu, publikowała w „Zeszytach Literackich”, „Dialogu”, „Gazecie Wyborczej”.