Nieludzie. Donosy ze sztucznych natur

Małgorzata Sugiera
Nieludzie. Donosy ze sztucznych natur
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Z pełną świadomością – i z nieukrywaną szczyptą ironii – nazwałam zebrane tu szkice donosami. Jako donos określa się zgodnie ze słownikowymi definicjami pisane w sekrecie powiadomienie do władz o popełnieniu jakiegoś przestępstwa lub mniejszego wykroczenia przeciwko obowiązującym regulacjom prawnym czy obyczajowym. Wprawdzie często chodzi o powiadomienie anonimowe, zawsze ma ono jednak charakter ściśle indywidualny, nieraz graniczący z idiosynkrazją czy fobią, bądź świadczący o tym, że piszący wyznaje spiskową teorię dziejów albo padł ofiarą manii prześladowczej. Dzieje się tak nawet wtedy, kiedy ktoś pisze donos na samego siebie (jak bywa to choćby w opowiadaniach Mrożka) albo też knuje jakąś bardziej skomplikowaną intrygę, odróżniając akt illokucji od perlokucji, cel jawnie wyrażony od skrycie zamierzonego. A zatem dzieje się tak, jakby brak podpisu pod donosem domagał się wręcz odpowiedniego zrównoważenia w retoryce i strukturze jego tekstu, gwarantując zarazem wiarygodność przekazywanych informacji. Niezaprzeczalnie indywidualne piętno takiej formy komunikacji, implikowane przez sam jej wybór, najbardziej mnie w tym przypadku interesowało, zwłaszcza w zderzeniu z nadal ogólnie przyjętą formą rozważań naukowych, ich mniej lub bardziej obiektywnym i ponadindywidualnym stylem. Tymczasem każdy z zamieszczonych tu dziewięciu szkiców-donosów przedstawia wyłącznie mój własny punkt widzenia, choć oczywiście wzmacniany argumentami i ustaleniami wielu innych badaczy. Każdy szkic-donos wyrósł z moich własnych doświadczeń i zainteresowań, zajęć ze studentami i wykładów dla studentów, oglądanych filmów, telewizyjnych seriali i reklam, z lektur powieści kryminalnych i fantastycznonaukowych przed zaśnięciem czy podczas bezsennych nocy. Każdy po swojemu zaświadcza też o dynamicznym (nie)porządku na moim biurku i w mojej głowie, gdzie wciąż dochodzi do podobnie nieoczekiwanych spotkań tematów i metod badawczych, do niezbędnych negocjacji między nimi i dialogów. fragm. wstępu (***)
Data wydania: 2015
ISBN: 978-83-7638-592-1, 9788376385921
Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka
Cykl: Interpretacje Dramatu, tom 75
Kategoria: Teatr. Kabaret
Stron: 258

Autor

Małgorzata Sugiera
Urodzona 24 listopada 1958 roku w Polsce (Łosice)
Małgorzata Sugiera – polska historyk technonauki XIX i XX wieku, dr hab. nauk humanistycznych, profesor i kierownik Katedry Performatyki Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, pisarka, tłumaczka, teatrolog, performatyk.

Pozostałe książki:

Kupieckie kontrakty Cement. Szosa Wołokołamska Dramaturgia Sławomira Mrożka Dyskurs, postać i płeć w dramacie Estetyka performatywności Fikcje jako metoda Filozofowie & ludzie teatru. Myślenie jako przedstawienie Hakowanie antropocenu Inny Szekspir Nieludzie. Donosy ze sztucznych natur Obcy samym sobie Werter w Nowym Jorku Pod lodem Pamięć zbiorowa i kulturowa Polska dramatyczna 1. Dramat i dramatyzacja w XX wieku Polska dramatyczna 2. Dramat i dramatyzacja w XVIII i XIX wieku Potomkowie Króla Ubu Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku Realne światy / możliwe światy. Niemiecki dramat ostatniej dekady (1995-2004) Sztuczne natury. Performanse technonauki i sztuki Teatr postdramatyczny Upiory i inne powroty W cieniu Brechta Wystawianie historii
Wszystkie książki Małgorzata Sugiera

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Nieludzie. Donosy ze sztucznych natur nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Nieludzie. Donosy ze sztucznych natur. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat

Pozostałe książki z cyklu

Dwie koncepcje dramatu. D'Annunzio - Pirandello
Dwie koncepcje dramatu. D'A...
Joanna Zając
W serii "Interpretacje" ukazują się monografie o charakterze przekrojowym i komparatystycznym, a obo...
Dialog w dramacie
Dialog w dramacie
Wojciech Baluch, Monika Żółkoś, Lidia Czartoryska-Górska
Zamieszczone w zbiorze teksty bardzo szeroko ujmują problem dialogu. Znaczna rozpiętość czasu powsta...
Chór dramatyczny w poszukiwaniu tożsamości teatralnej
Chór dramatyczny w poszukiw...
Ewa Partyga
Podjęcie kwestii chóru we współczesnym dramacie i teatrze wymaga prześledzenia wielu różnych tradycj...
Chore sztuki. Choroba/tożsamość/dramat. Przemiany podmiotowości oraz formy dramatycznej w utworach scenicznych przełomu XIX i XX wieku
Teatr i tekst
Teatr i tekst
Agata Adamiecka-Sitek
W dobie postmodernizmu, gdy powszechnie przyjęte teatralne reguły przestają obowiązywać, poszukiwani...
Teatr postdramatyczny
Teatr postdramatyczny
Hans-Thies Lehmann
Wyraźna zmiana sposobu funkcjonowania teatralnych znaków z całą pewnością pozwala, żeby znaczące obs...