Polska dramatyczna 1. Dramat i dramatyzacja w XX wieku

Małgorzata Sugiera, Mateusz Borowski
Polska dramatyczna 1. Dramat i dramatyzacja w XX wieku
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Przedmiotem badań przedstawionych w zbiorowej publikacji Polska dramatyczna 1 są przede wszystkim utwory dra­matyczne, które powstały z myślą o teatrze instytucjonalnym. Oczywiście nie zawsze weszły one w skład scenicznego kanonu jako takiego czy choćby w skład kanonu ich własnej epoki, a bywało, że nawet nie docze­kały się premiery. Albo wręcz przeciwnie. Mimo sukcesów, i to nawet na europejskich scenach, nie zostały wydane drukiem i jako rękopisy czy maszynopisy teatralne popadły nieodwołalnie w zapomnienie. Tak stało się choćby w wypadku popularnego w latach międzywojnia dramatu Carewicz Gabrieli Zapolskiej, który dopiero w tym roku trafił do rąk czy­telników. Nie bez przyczyny przywołujemy przykład tej właśnie sztuki. Choć bowiem zamierzonym polem naszych badań są dzieje dramatu od chwili powstania teatru w Polsce jako instytucji publicznej w 1765 roku, to przecież z pełną świadomością rozpoczęliśmy je od dokładniejszego przyjrzenia się ubiegłemu stuleciu. Nie oznacza to jednak, że w plano­wanej za kolejne półtora roku książce Polska dramatyczna 2 zajmiemy się głównie XIX stuleciem, respektując tym samym tradycyjny podział na epoki i stulecia, dyktowany zwykle przez historyków i wybrane przez nich na cezury kluczowe dla danego kraju i/czy kontynentu wydarzenia historyczne. Jak nam się wydaje, dynamika omawianych przez nas zjawisk dramatyczno-teatralnych domaga się zupełnie czegoś innego. Dlatego w kolejnym tomie nie pominiemy XX wieku, lecz potraktujemy go na tych samych prawach, co poprzedzający go wiek XIX, żeby przyjrzeć się przemianom repertuaru wyobrażeń o Polsce jako wspólnocie w perspek­tywie zwanej long durée – istnienia teatru jako instytucji od 1765 roku. Oczywiście, także w planowanym drugim tomie Polski dramatycznej za­chowamy dominujące i tutaj spojrzenie wstecz z klarownie deklarowanego i akcentowanego, dzisiejszego punktu widzenia.  
Data wydania: 2012
ISBN: 978-83-7638-279-1, 9788376382791
Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka
Cykl: Interpretacje Dramatu, tom 63
Stron: 350
dodana przez: kazal_ka

Autor

Małgorzata Sugiera
Urodzona 24 listopada 1958 roku w Polsce (Łosice)
Małgorzata Sugiera – polska historyk technonauki XIX i XX wieku, dr hab. nauk humanistycznych, profesor i kierownik Katedry Performatyki Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, pisarka, tłumaczka, teatrolog, performatyk.

Pozostałe książki:

Kupieckie kontrakty Cement. Szosa Wołokołamska Dramaturgia Sławomira Mrożka Dyskurs, postać i płeć w dramacie Estetyka performatywności Fikcje jako metoda Filozofowie & ludzie teatru. Myślenie jako przedstawienie Hakowanie antropocenu Inny Szekspir Nieludzie. Donosy ze sztucznych natur Obcy samym sobie Werter w Nowym Jorku Pod lodem Pamięć zbiorowa i kulturowa Polska dramatyczna 1. Dramat i dramatyzacja w XX wieku Polska dramatyczna 2. Dramat i dramatyzacja w XVIII i XIX wieku Potomkowie Króla Ubu Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku Realne światy / możliwe światy. Niemiecki dramat ostatniej dekady (1995-2004) Sztuczne natury. Performanse technonauki i sztuki Teatr postdramatyczny Upiory i inne powroty W cieniu Brechta Wystawianie historii
Wszystkie książki Małgorzata Sugiera

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Polska dramatyczna 1. Dramat i dramatyzacja w XX wieku? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Polska dramatyczna 1. Dramat i dramatyzacja w XX wieku. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat

Pozostałe książki z cyklu

Dwie koncepcje dramatu. D'Annunzio - Pirandello
Dwie koncepcje dramatu. D'A...
Joanna Zając
W serii "Interpretacje" ukazują się monografie o charakterze przekrojowym i komparatystycznym, a obo...
Dialog w dramacie
Dialog w dramacie
Wojciech Baluch, Monika Żółkoś, Lidia Czartoryska-Górska
Zamieszczone w zbiorze teksty bardzo szeroko ujmują problem dialogu. Znaczna rozpiętość czasu powsta...
Chór dramatyczny w poszukiwaniu tożsamości teatralnej
Chór dramatyczny w poszukiw...
Ewa Partyga
Podjęcie kwestii chóru we współczesnym dramacie i teatrze wymaga prześledzenia wielu różnych tradycj...
Chore sztuki. Choroba/tożsamość/dramat. Przemiany podmiotowości oraz formy dramatycznej w utworach scenicznych przełomu XIX i XX wieku
Teatr i tekst
Teatr i tekst
Agata Adamiecka-Sitek
W dobie postmodernizmu, gdy powszechnie przyjęte teatralne reguły przestają obowiązywać, poszukiwani...
Teatr postdramatyczny
Teatr postdramatyczny
Hans-Thies Lehmann
Wyraźna zmiana sposobu funkcjonowania teatralnych znaków z całą pewnością pozwala, żeby znaczące obs...