Podtytuł:rozważania o książkach dla dzieci i młodzieży i o sposobach lektury, które wiodą od zabawy do poważnej rozmowy
Wiedza o literaturze dla najmłodszych i starszych dzieci oraz młodzieży wymaga od pośredników lektury i doradców, czyli mistrzów, znajomości podstaw literaturoznawczych, psychologii rozwojowej, pedagogiki i socjologii.Przedstawione w tej książce etapy wychowania dla literatury obejmują zagadnienia: kontekstów literackich i kierunków lektury, problemów odbioru i dziecięcego odbiorcy, także anagnorisis, czyli właściwego rozpoznania zjawisk i faktów literackich, jak również specyfiki gatunków literackich, charakterystycznych dla literatury osobnej i literatury, w której temacie mieści się dziecko.Świadomy kontakt dzieci i ludzi młodych z książką wzmaga emocje czytelnicze, prowadzi do właściwego zrozumienia tekstu literackiego, a całość tego estetycznego doświadczenia - kontaktu ze sztuką słowa - wyzwala procesy integracyjne, kształcące otwartą osobowość najpierw małego, a potem młodego człowieka.
Wiedza o literaturze dla najmłodszych i starszych dzieci oraz młodzieży wymaga od pośredników lektury i doradców, czyli mistrzów, znajomości podstaw literaturoznawczych, psychologii rozwojowej, pedagogiki i socjologii.Przedstawione w tej książce etapy wychowania dla literatury obejmują zagadnienia: kontekstów literackich i kierunków lektury, problemów odbioru i dziecięcego odbiorcy, także anagnorisis, czyli właściwego rozpoznania zjawisk i faktów literackich, jak również specyfiki gatunków literackich, charakterystycznych dla literatury osobnej i literatury, w której temacie mieści się dziecko.Świadomy kontakt dzieci i ludzi młodych z książką wzmaga emocje czytelnicze, prowadzi do właściwego zrozumienia tekstu literackiego, a całość tego estetycznego doświadczenia - kontaktu ze sztuką słowa - wyzwala procesy integracyjne, kształcące otwartą osobowość najpierw małego, a potem młodego człowieka.