Książka ta włącza się w nurt ogólnoświatowej dyskusji, która dotyczy integracji społecznej i edukacyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i społecznymi. Prowadzone przez autorkę wieloletnie teoretyczne i praktyczne badania jednoznacznie pokazują, że im wcześniej nauczyciele i rodzice zaczną kształtować w dzieciach postawy prointegracyjne, tym bardziej zadowalający efekt zostanie osiągnięty. Niepełnosprawność, przewlekłe choroby, obciążenia środowiskowe, zaburzenia emocjonalne to problemy, które dotyczą niemal każdej grupy przedszkolnej czy klasy. Książka daje nauczycielom, a także rodzicom konkretne wskazówki, co zrobić, by pomóc tym dzieciom w zaakceptowaniu ich przez resztę rówieśników, jak ma reagować grupa na niepełnosprawnego czy zbyt agresywnego kolegę. Niezbędnym narzędziem w pracy nauczyciela są scenariusze ćwiczeń, rozwijających tolerancję, empatię, samoocenę i przeciwdziałających agresywności u dzieci.