Neuroróżnorodność na polskich uczelniach

Ewa Pisula, Mateusz Płatos, Anna Banasiak, Dorota Danielewicz ...
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Neuroróżnorodność na polskich uczelniach
Lista autorów
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Neuroróżnorodność to zjawisko coraz wyraźniej obecne w życiu społecznym. Jego istotę stanowi zróżnicowanie ludzkiej populacji pod względem przebiegu rozwoju i działania mózgu oraz związanych z tym sposobów doświadczania świata i funkcjonowania w szkole, na uczelni, w pracy czy związkach interpersonalnych. Źródłami tej różnorodności są zarówno zmienność genetyczna, jak i czynniki środowiskowe. Szacuje się, że do grupy osób ze zdiagnozowaną neuroatypowością należy około 15–20% populacji, w tym osoby w spektrum autyzmu, z ADHD/ADD (attention-deficit/hyperactivity disorder / attention deficit disorder), dysleksją, dyskalkulią, dyspraksją czy zespołem Tourette’a (Doyle, 2020). Osób niezdiagnozowanych, przejawiających jednak neuroatypowe charakterystyki w stopniu istotnie wpływającym na ich sytuację, może być znacznie więcej.
Świadomość istnienia neuroróżnorodności i wiedza na jej temat otwierają nowe perspektywy w sposobie myślenia o innych ludziach i relacjach społecznych, a nierzadko także o sobie samym. Koncept neuroróżnorodności uwalnia od czysto medycznego ujmowania spektrum autyzmu, ADHD, specyficznych trudności w uczeniu się i innych tego typu zjawisk. W zamian uwypukla znaczenie, jakie ma dostosowanie środowiska do różnorodnych indywidualnych potrzeb, oraz wskazuje rolę, jaką to dostosowanie odgrywa w kontekście rozwoju i realizacji życiowych zamierzeń poszczególnych osób, a w efekcie – celów i procesów społecznych. [...]

Publikacja jest raportem z największego jak dotąd badania sytuacji studentów neuroatypowych, przeprowadzonego przez interdyscyplinarny zespół specjalistów z siedmiu polskich uczelni, którzy na co dzień naukowo zajmują się problematyką spektrum autyzmu i innych zagadnień z obszaru nieneurotypowego rozwoju.

Opracowanie dostarcza bogatych informacji na temat przebiegu studiowania, aktywności na uczelni, doświadczanych problemów, zgłaszanych potrzeb i otrzymywanego wsparcia oraz zagadnień związanych z kontekstem społecznym i zdrowiem psychicznym. Poszerza wiedzę na temat studentów neuroatypowych i może pomóc w budowaniu ogólnego portretu współczesnych studentów polskich uczelni.

Wstęp

Rozdział 1
Cele i sposób realizacji badania

1.1. Wprowadzenie
1.2. Zespół badawczy
1.3. Konstrukcja ankiety i procedura badania
1.4. Rekrutacja uczestników
1.5. Analizy wstępne i podział uczestników na grupy
1.6. Sposób prezentacji wyników

Rozdział 2
Charakterystyka uczestników badania

2.1. Podstawowe informacje na temat całej badanej próby
2.1.1. Płeć i wiek uczestników badania
2.1.2. Informacje o studiach
2.1.3. Zdrowie uczestników badania
2.2. Charakterystyka studentów w spektrum autyzmu – z diagnozą formalną i autodiagnozą
2.2.1. Charakterystyka studentów z formalną diagnozą spektrum autyzmu
2.2.1.1. Dane socjodemograficzne
2.2.1.2. Informacje o studiach
2.2.1.3. Zdrowie
2.2.2. Charakterystyka studentów z autodiagnozą spektrum autyzmu
2.2.2.1. Dane socjodemograficzne
2.2.2.2. Informacje o studiach
2.2.2.3. Zdrowie
2.2.3. Najważniejsze informacje na temat całej badanej próby studentów w spektrum autyzmu
2.3. Charakterystyka studentów z ADHD/ADD
2.3.1. Dane socjodemograficzne
2.3.2. Informacje o studiach
2.3.3. Zdrowie
2.4. Charakterystyka studentów z trudnościami w uczeniu się
2.4.1. Dane socjodemograficzne
2.4.2. Informacje o studiach
2.4.3. Zdrowie
2.5. Charakterystyka studentów z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego
2.5.1. Dane socjodemograficzne
2.5.2. Informacje o studiach
2.5.3. Zdrowie
2.6. Charakterystyka pozostałych studentów (bez diagnoz)
2.6.1. Dane socjodemograficzne
2.6.2. Informacje o studiach
2.6.3. Zdrowie

Rozdział 3
Przebieg studiów, plany zawodowe i ogólne zadowolenie ze studiów

3.1. Wprowadzenie
3.2. Przebieg studiów
3.3. Poziom zadowolenia ze studiów
3.4. Plany zawodowe
3.5. Podsumowanie

Rozdział 4
Aktywność na uczelni w doświadczeniu i ocenie uczestników badania

4.1. Wprowadzenie
4.2. Charakterystyka aktywności na uczelni wszystkich uczestników badania
4.3. Aktywność na uczelni w wyodrębnionych podgrupach studentów
4.4. Podsumowanie i interpretacja wyników

Rozdział 5
Funkcjonowanie akademickie, społeczne i sensoryczne

5.1. Wprowadzenie
5.2. Doświadczenia akademickie
5.2.1. Obecność na zajęciach
5.2.2. Uwaga i nadpobudliwość
5.2.3. Notowanie podczas zajęć
5.2.4. Prezentacje i praca grupowa
5.2.5. Egzaminy ustne i pisemne
5.2.6. Prace pisemne
5.2.7. Planowanie i terminowość
5.2.8. Motywacja do nauki
5.3. Funkcjonowanie sensoryczne i orientacja w przestrzeni
5.3.1. Orientacja w przestrzeni i transport
5.3.2. Problemy sensoryczne
5.4. Funkcjonowanie społeczne
5.4.1. Sieć społeczna
5.4.2. Umiejętności społeczne
5.4.3. Negatywne doświadczenia związane z innymi studentami
5.4.4. Negatywne doświadczenia związane z wykładowcami
5.4.5. Nietypowe zachowania
5.5. Mocne strony uczestników badania
5.6. Podsumowanie

Rozdział 6
Ujawnianie diagnozy na uczelni

6.1. Wprowadzenie
6.2. Kto na uczelni wie o diagnozie studenta?
6.3. Przyczyny nieujawniania diagnozy
6.4. Podsumowanie

Rozdział 7
Poczucie nierówności w traktowaniu

7.1. Wprowadzenie
7.2. Dyskryminacja ze strony wykładowców, studentów i pracowników sekretariatu
7.2.1. Dyskryminacja ze strony wykładowców
7.2.2. Dyskryminacja ze strony pracowników administracji
7.2.3. Dyskryminacja ze strony innych studentów
7.3. Formy dyskryminacji – pytania otwarte
7.3.1. Dyskryminacja bezpośrednia
7.3.2. Dyskryminacja oparta na percepcji
7.3.3. Dyskryminacja w związku z niepełnosprawnością
7.3.4. Znęcanie się i mowa nienawiści
7.4. Kontakty z innymi – grupa odniesienia
7.5. Publiczna stygmatyzacja i jej internalizacja
7.6. Podsumowanie

Rozdział 8
Zdrowie psychiczne studentów

8.1. Wprowadzenie
8.2. Diagnozy trudności w zakresie zdrowia psychicznego
8.2.1. Współwystępowanie ADHD/ADD, zaburzeń uwagi i trudności w uczeniu się u studentów w spektrum autyzmu
8.2.2. Trudności w zakresie zdrowia psychicznego w poszczególnych grupach studentów
8.3. Symptomy depresji, lęku i stresu mierzone kwestionariuszem samoopisowym
8.4. Samopoczucie psychiczne w kontekście studiowania
8.4.1. Doświadczanie lęku, niepokoju i zdenerwowania na uczelni
8.4.2. Doświadczanie zmęczenia i wyczerpania studiowaniem
8.4.3. Wskaźniki trudności w zakresie zdrowia psychicznego
8.4.4. Zasoby pomocne w radzeniu sobie ze stresem związanym ze studiowaniem
8.5. Wybrane korelaty zdrowia psychicznego studentów
8.5.1. Cechy autystyczne a wskaźniki zdrowia psychicznego
8.5.2. Inne korelaty zdrowia psychicznego
8.6. Podsumowanie

Rozdział 9
Wsparcie na uczelni

9.1. Wprowadzenie
9.2. Korzystanie ze wsparcia na uczelni
9.3. Bariery w korzystaniu ze wsparcia
9.4. Wsparcie przed rozpoczęciem studiów
9.5. Źródła wsparcia na uczelni
9.6. Dobre praktyki w organizacji studiów i przebiegu zajęć – potrzeby deklarowane przez studentów
9.7. Korzystanie i satysfakcja z dostosowań i wsparcia na uczelni
9.8. Ogólna ocena wsparcia dostępnego na uczelni
9.9. Podsumowanie

Rozdział 10
Wnioski i rekomendacje

10.1. Wnioski
10.2. Rekomendacje

Zakończenie
Bibliografia
Noty biograficzne

Data wydania: 2024-01-08
ISBN: 978-83-8294-286-6, 9788382942866
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 274
dodana przez: oficynaIMPULS

Autor

Ewa Pisula Ewa Pisula
Urodzona 14 grudnia 1964 roku w Polsce
Ewa Agnieszka Pisula − polska psycholog, profesor nauk humanistycznych, pracownik naukowy Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Kierownik Zakładu Psychologii Rehabilitacyjnej. Zajmuje się zaburzeniami rozwojowymi u dzieci, szczególnie aut...

Pozostałe książki:

Neuroróżnorodność na polskich uczelniach Autyzm i przywiązanie Autyzm u dzieci Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia Małe dziecko z autyzmem Rodzice dzieci z autyzmem Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem
Wszystkie książki Ewa Pisula

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Neuroróżnorodność na polskich uczelniach aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@oficynaIMPULS
2024-01-08
10 /10

Cytaty z książki

O nie! Książka Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat