Problematyzacje

Helena Ostrowicka
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Problematyzacje
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

W książce próbuję uchwycić tropy i ślady, którymi może podążać myśl pedagogiczna poszukująca w teorii i metodologii naukowej punktów oparcia dla krytycznej waloryzacji różnych wersji rzeczywistości edukacyjnej i „prawd” o niej. Jedną z możliwych dróg, jaka ze względu na moje biograficzne usytuowanie (jako pedagożki i badaczki dyskursów) rysuje się w sposób najbardziej wyraźny, jest ukierunkowanie na rozwijanie badawczej wrażliwości dyskursowej. W książce tej proponuję, by tych momentów dyskursywnego uwrażliwiania szukać i by pielęgnować je w praktyce problematyzacji, rozumianej – zgodnie z ideą Foucaultowską – zarówno jako przedmiot zainteresowań badawczych, jak i sposób postępowania naukowego oraz metoda analizy.

Już we wstępie warto podkreślić, że termin „problematyzacja” w języku humanistyki i nauk społecznych pojawia się coraz częściej. Carol Bacchi ujmuje tę sytuację w sposób bardzo obrazowy, twierdząc, że pojęcie problematyzacji „szturmem zawojowało” świat teoretyczny. […] Niniejsza książka z jednej strony wyrasta z odczuwanej przeze mnie potrzeby zmapowania wybranych tropów wieloznacznego pojęcia problematyzacji oraz ich rozwinięcia na gruncie dyskursywnych badań edukacyjnych, z drugiej zaś pomyślana jest jako propozycja (dla) pedagogiki dyskursywnej, rozumianej tu w określony sposób. W związku z tym pojęcie problematyzacji sytuuję w kontekście interdyscyplinarnych studiów nad dyskursem i ich spotkań z badaniami edukacyjnymi, będąc jednocześnie świadoma obecności tej kategorii w innych kontekstach teoretycznych związanych z edukacją.

Wprowadzenie

Rozdział 1. Studia nad dyskursem

1.1. Formowanie się szlaków
1.2. Heurystyka, integracja i dyskursywny styl myślowy

Rozdział 2. Dyskursywność edukacji w badawczych praktykach

2.1. Dyskursywność edukacji
2.2. Przestrzeń edukacyjnych badań dyskursywnych

Rozdział 3. Problematyzacje: wybrane tropy

3.1. Problematyzacja – w kierunku pytania badawczego
3.2. Problematyzacja jako retoryka konstruowania znaczenia naukowego wkładu
3.3. Problematyzacja postfoucaultowska
3.4. Problematyzacja postfundacyjna

Perspektywy pedagogiki dyskursywnej – zamiast zakończenia

Bibliografia

Spis schematów i tabel

Lista źródeł do tabeli 5 i 6

Nota o autorce

Data wydania: 2023-01-11
ISBN: 978-83-8294-064-0, 9788382940640
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 232
dodana przez: oficynaIMPULS

Autor

Helena Ostrowicka Helena Ostrowicka doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Ogólnej i Porównawczej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jej zainteresowania naukowe mieszczą się w obszarze pedagogiki ogólnej, filozofii edukacji, pedago...

Pozostałe książki:

Problematyzacje Przemyśleć z Michelem Foucaultem Urządzanie młodzieży Dyskursywny obraz reformy szkolnictwa wyższego w Polsce 2011-2014
Wszystkie książki Helena Ostrowicka

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Problematyzacje aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@oficynaIMPULS
2023-01-11
10 /10

Cytaty z książki

O nie! Książka Problematyzacje. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat