Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego

Bogusław Śliwerski, Michał Paluch
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Polecamy publikację autorstwa Bogusława Śliwerskiego i Michała Palucha pt. Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego w ramach serii wydawniczej „Drogowskazy (w) Edukacji”.

Nie pisalibyśmy tej książki, gdybyśmy byli przekonani, że rozwój polskiej edukacji zmierza w dobrym kierunku. Niestety, już nawet najlepsi nauczyciele, najbardziej oddani kształceniu dzieci i/lub młodzieży mają poczucie straconych kilkudziesięciu lat własnej pracy, zaangażowania i poświęcenia. Uczniom szkoła kojarzy się z nudą, straconym czasem, poczuciem bezsensu, promowaniem konformizmu i oportunizmu. Są też tacy, którzy przywykli traktować szkołę jako konieczność, którą trzeba zaliczyć i szybko o niej zapomnieć. Poczucie bezsilności towarzyszy również rodzicom, którzy pytając swoje dzieci o to, co było w szkole, często słyszą – jakże wymowne – NIC!

Wstęp

Bogusław Śliwerski
CZĘŚĆ 1. OD ZNIEWOLENIA DO EDUKACJI W WOLNOŚCI

Rozdział 1. KRYTYKA SYSTEMU KLASOWO-LEKCYJNEGO

1. Nienaruszalność systemu klasowo-lekcyjnego
2. Klasa szkolna jako cela więzienna
3. Dyrektywne/autorytarne podejście do nauczania dzieci i młodzieży
4. Znaczenie miejsca i czasu uczenia się
5. System klasowo-lekcyjny w prawie oświatowym
6. Toksyczność i reprodukcja totalnej edukacji
7. Ideologiczne władztwo oświatowe

Rozdział 2. BADANIA NAD KLASĄ SZKOLNĄ

1. Impulsy z nauk pogranicza
2. System klasowo-lekcyjny w teorii wielostronnego kształcenia Wincentego Okonia
3. Behawioralna teoria kształcenia Bolesława Niemierki
4. Miejsce uczenia się w świetle badań etnopedagogicznych
5. Architektoniczny gorset systemu klasowo-lekcyjnego
6. Klasa szkolna jako środowisko proksemiczne
7. Fenomen dzwonka szkolnego
8. Ławki szkolne
9. Komunikacyjne doświadczenia uczniów w czasie lekcji
10. Kultura i klimat klasy szkolnej
11. Pozór wychowawczej i dydaktycznej spójności klasy szkolnej
12. Celowy dobór czy selekcja?

Rozdział 3. WYJŚCIE POZA DOSTARCZONE (NARZUCANE) SYSTEMOWE RYGORY

1. (Nie-)pożądana przez władze III RP edukacja autorska w szkołach publicznych
2. Klasa autorskiej edukacji
3. Wyspy transformatywnego oporu edukacyjnego
4. Jest taka szkoła, w której wcale nie chodzi o szkołę
5. Może Johannes Sturm przejdzie wreszcie w Polsce na dydaktyczną „emeryturę”?
6. Samokontrola i samoocena uczącego się w modelu edukacji hybrydowej

Zakończenie jako wprowadzenie do kolejnej części analiz

Bibliografia do części 1

Michał Paluch
CZĘŚĆ 2. POWRÓT DO ŹRÓDEŁ

Rozdział 1. „Czuły narrator” w społeczności klasowo-lekcyjnej
Rozdział 2. „Pierwotna samotność” nauczyciela w drodze na lekcję
Rozdział 3. „Oiketa” wchodzi do klasy

Zakończenie 3

Bibliografia do części 2

Data wydania: 2021-06-08
ISBN: 978-83-8095-969-9, 9788380959699
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Seria: Drogowskazy (w) Edukacji
Stron: 356
dodana przez: oficynaIMPULS

Autor

Bogusław Śliwerski Bogusław Śliwerski Pedagog, profesor nauk społecznych, zatrudniony na Uniwersytecie Łódzkim i w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, dr h.c. multi, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011–2019), członek Sekcji Nauk Humanistycznych i Społecznych Ce...

Pozostałe książki:

Habilitacja. Diagnoza - procedury - etyka - postulaty Pedagogika. Tom 1 Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania Współczesne teorie i nurty wychowania Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki DIAGNOZA USPOŁECZNIENIA PUBLICZNEGO SZKOLNICTWA III RP W GORSECIE CENTRALIZMU Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji HARCERSTWO źródłem pedagogicznej Irlandia Zielona Wyspa międzykulturowej oraz egalitarnej edukacji i opieki Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia Klinika akademickiej pedagogiki Książki (nie)godne czytania? Ku życiu wartościowemu. Idee - Koncepcje-Praktyki Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów Pedagogika ogólna RACJONALNOŚĆ PROCESU KSZTAŁCENIA Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej.Tom 1 Szkoła na wirażu zmian politycznych Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005-2016 Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa Wybór tekstów Profesora Bogdana Nawroczyńskiego Wyzwania i dylematy uspołecznienia edukacji "Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu...", czyli jak ZHP stało się organizacją wyhowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku Alternatywy w edukacji Edukacja autorska Edukacja pod prąd Edukacja w wolności Jak zmieniać szkołę? Klinika szkolnej demokracji Myśleć jak pedagog Ped@gog w blogosferze Pedagogia harcerskiego wychowania Pedagogika Pedagogika alternatywna Pedagogika dziecka Studium pajdocentryzmu Pedagogika serca Pedagogika t 2 Podręcznik akademicki Pedagogika tom 3 Pedagogika. Tom 2 Problemy współczesnej edukacji Przyrzeczenie harcerskie Rada szkoły, rada oświatowa : przewodnik dla samorządowych władz oświatowych, dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów Szkolne rewolucje Współczesna myśl pedagogiczna Wyspy oporu edukacyjnego
Wszystkie książki Bogusław Śliwerski

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@oficynaIMPULS
2021-06-08
10 /10

Recenzowana praca ma w tytule zwrot „uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego”, nie ma on faktycznie wyrażać zrezygnowania z utrwalonej formy organizacyjnej, którą jest edukacja klasowo-lekcyjna, ale „modyfikowanie”, „zmienianie” tego systemu tak, by służył on rozwojowi uczniów i dawał swobodę i kreatywność nauczycielom, dawał szansę zbliżania się do naczelnych wartości edukacyjnych, którymi są prawda, dobro i piękno. Jednak służenie uczniom i kreatywność nauczycieli nie są możliwe w sytuacji, gdy działalność szkół jest sterowana centralnie, w sposób podporządkowany założeniom ideologicznym kolejnych ekip rządzących i w PRL, i w Polsce okresu postsocjalistycznego.

prof. zw. dr hab. Stanisław Palka

| link |

Cytaty z książki

O nie! Książka Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat