Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa

Bogusław Śliwerski
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Monografia naukowa Bogusława Śliwerskiego jest napisana zgodnie z zasadami przyjętymi w naukach społecznych, zwłaszcza w sferze twórczości pedagogicznej. Autor swobodnie porusza się na wielu płaszczyznach refleksji naukowej, przywołując co jakiś czas adekwatne do podjętej problematyki cytaty z pism wybitnych znawców wielu dyscyplin akademickich. Sięga nie tylko do przebogatej skarbnicy wiedzy filozoficznej, ale także do nauk przyrodniczych i ścisłych. Tekst pracy nasycony jest zarówno ideami głoszonymi przez badacza, jak i casusami praktyki z krytyki naukowej. Ale praca ta jest pod wieloma względami pierwsza, a zatem oryginalna, w ramach podjętej problematyki, jej głębi i znaczenia społecznego. Jednym z najistotniejszych problemów współczesnej nauki jest zachowanie w praktyce badawczej wysokiej jakości prowadzonych studiów i dociekań naukowych. [...]
Słowo wstępne prof. Józef Górniewicz

Wprowadzenie autora

Teoretyczne podstawy krytykoznawstwa

Podejście filozoficzne
Podejście socjologiczne
Podejście psychologiczne
Habilitant jako ofiara z psychologicznego punktu widzenia
Podejście językoznawcze i krytycznoliterackie
Podejście bibliologiczne i informatologiczne

Krytyka naukowa w świetle prawa

Podejście dogmatyczno-prawne
Sytuacja prawna pracowników naukowych po 2018 roku
Kategorie recenzentów
Wymagania formalne
Problematyczność recenzowania osiągnięć naukowych
Spór o kryteria oceny
Podejście ilościowe
Podejście jakościowe
Ekstyrpacja etosu pracy naukowej w pedagogice 2
Nieuzasadnione obawy wobec krytyki naukowej
Recenzje monografii i artykułów w czasopismach naukowych

Krytyka naukowa w praktyce akademickiej

Badania krytykowania jako kompleksowego działania językowego w perspektywie dyskursologicznej
Wskaźniki pseudonaukowego recenzowania
Zmiany w postrzeganiu roli naukowca
Perspektywa etyczna recenzowania osiągnięć naukowych
Język recenzji
Wolność krytyki wobec krytyki krytyka

Niewłaściwe praktyki recenzenckie

Metoda selekcji
Metoda streszczania
Metoda zakleszczenia
Metoda negatywnych grup odniesienia
Amoralny familizm
Metoda powtarzania sloganów
Ośmieszanie
Metoda przemilczania błędów
Hiperkrytycyzm
Stronniczość recenzenta
Korupcja
Metoda kopiuj-wklej
Nieuczciwa walka z krytyką
Schizoidalność recenzenta filantropijno-altruistycznego
Sposoby argumentowania w recenzjach
Krytyka badań naukowych i pseudonaukowych
Błąd intencjonalności
Lęk przed skutkami opublikowania krytycznej recenzji
Jedenaste przykazanie – nie bądźmy obojętni
Jak dawniej spierali się ze sobą profesorowie nauk
Krytyka w przestrzeni publicznej

Odwołania od odmowy nadania stopnia i tytułu naukowego.
Podstawy prawne i praktyka

Procedura prawna odwołania od odmowy nadania stopnia naukowego
Pozytywna rola organu wyższej instancji w rozpatrywaniu wniosków odwoławczych w sprawie odmowy nadania stopnia naukowego czy rekomendowania do tytułu profesora
Umorzenia postępowania habilitacyjnego w pedagogice i odwołania w związku z odmową nadania stopnia doktora habilitowanego
Wnioski o nadanie tytułu profesora z dziedziny nauk społecznych na podstawie osiągnięć naukowych w dyscyplinie pedagogika
Taktyki odwoławcze oraz „anomia uczciwości”
Jurydyzacja odwoławcza
Podkultura usprawiedliwionych korzyści jako „subkultura donosu”
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zamiast odwołania
Semantyczne podważanie formy konkluzji recenzentów
Polemika z sądami oceniającymi dorobek naukowy
Odwoływanie się do pozytywnych fragmentów recenzji wydawniczych monografii
Krytyka recenzentów ad personam
Taktyka „salami” w wykluczaniu specjalistów jako recenzentów wniosku habilitacyjnego czy profesorskiego
Donos anonimowy i jawny (petycja)

Zakończenie

Aneks
Członkowie Centralnej Komisji w latach 1973–1990 (PRL) i 1991–2020 (III RP)
List otwarty w sprawie słabości krytyki naukowej i negatywnych zjawisk w postępowaniach awansowych
Apel o walkę z nieuczciwością w nauce

Bibliografia

Data wydania: 2021-11-05
ISBN: 978-83-66990-58-6, 9788366990586
Wydawnictwo: Impuls
Stron: 260
dodana przez: Catta

Autor

Bogusław Śliwerski Bogusław Śliwerski Pedagog, profesor nauk społecznych, zatrudniony na Uniwersytecie Łódzkim i w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, dr h.c. multi, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011–2019), członek Sekcji Nauk Humanistycznych i Społecznych Ce...

Pozostałe książki:

Habilitacja. Diagnoza - procedury - etyka - postulaty Pedagogika. Tom 1 Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania Współczesne teorie i nurty wychowania Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki DIAGNOZA USPOŁECZNIENIA PUBLICZNEGO SZKOLNICTWA III RP W GORSECIE CENTRALIZMU Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji HARCERSTWO źródłem pedagogicznej Irlandia Zielona Wyspa międzykulturowej oraz egalitarnej edukacji i opieki Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia Klinika akademickiej pedagogiki Książki (nie)godne czytania? Ku życiu wartościowemu. Idee - Koncepcje-Praktyki Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów Pedagogika ogólna RACJONALNOŚĆ PROCESU KSZTAŁCENIA Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej.Tom 1 Szkoła na wirażu zmian politycznych Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005-2016 Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa Wybór tekstów Profesora Bogdana Nawroczyńskiego Wyzwania i dylematy uspołecznienia edukacji "Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu...", czyli jak ZHP stało się organizacją wyhowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku Alternatywy w edukacji Edukacja autorska Edukacja pod prąd Edukacja w wolności Jak zmieniać szkołę? Klinika szkolnej demokracji Myśleć jak pedagog Ped@gog w blogosferze Pedagogia harcerskiego wychowania Pedagogika Pedagogika alternatywna Pedagogika dziecka Studium pajdocentryzmu Pedagogika serca Pedagogika t 2 Podręcznik akademicki Pedagogika tom 3 Pedagogika. Tom 2 Problemy współczesnej edukacji Przyrzeczenie harcerskie Rada szkoły, rada oświatowa : przewodnik dla samorządowych władz oświatowych, dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów Szkolne rewolucje Współczesna myśl pedagogiczna Wyspy oporu edukacyjnego
Wszystkie książki Bogusław Śliwerski

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@oficynaIMPULS
2021-11-19
10 /10
Chcę przeczytać

Monografia naukowa Bogusława Śliwerskiego jest napisana zgodnie z zasadami przyjętymi w naukach społecznych, zwłaszcza w sferze twórczości pedagogicznej. Autor swobodnie porusza się na wielu płaszczyznach refleksji naukowej, przywołując co jakiś czas adekwatne do podjętej problematyki cytaty z pism wybitnych znawców wielu dyscyplin akademickich. Sięga nie tylko do przebogatej skarbnicy wiedzy filozoficznej, ale także do nauk przyrodniczych i ścisłych. Tekst pracy nasycony jest zarówno ideami głoszonymi przez badacza, jak i casusami praktyki z krytyki naukowej. Ale praca ta jest pod wieloma względami pierwsza, a zatem oryginalna, w ramach podjętej problematyki, jej głębi i znaczenia społecznego. Jednym z najistotniejszych problemów współczesnej nauki jest zachowanie w praktyce badawczej wysokiej jakości prowadzonych studiów i dociekań naukowych.

Z recenzji prof. dr. hab. Józefa Górniewicza

| link |

Cytaty z książki

O nie! Książka Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat