Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania

Agnieszka Ogonowska
7 /10
Ocena 7 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
7 /10
Ocena 7 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Zagadnienia związane z cyberpsychologią są przedmiotem zainteresowań naukowych Autorki od ponad 10 lat. Teksty zgromadzone w tym tomie to rezultat tych badań, konferencji naukowych i szkoleniowych oraz spotkań z praktykami, głównie nauczycielami, psychologami, pedagogami i terapeutami, którzy zajmują się użytkową stroną cyberkultury, czyli wykorzystaniem jej zasobów i narzędzi w projektowaniu konkretnych metod edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych i posługiwaniu się nimi.

Celem tej książki jest m.in. ukazanie potencjału nowej transdyscypliny – cyberpsychologii, która wykracza poza tradycyjne dyscypliny naukowe (głównie psychologię i media studies) oraz rozwija się równolegle do cyberkultury.

We współczesnej cywilizacji medialnej (trzecia dekada XXI wieku) obserwujemy coraz silniejsze związki człowieka i technologii, także na poziomie systemowym czy organicznym. Technologie cyfrowe stają się częścią podstawowych systemów społecznych i instytucji: edukacji, zdrowia, kontaktów społecznych, wymiany handlowej, rodziny, grupy rówieśniczej etc. Powstają również hybrydy technologiczne, których „organicznym” komponentem jest ludzkie ciało lub umysł. Człowiek ulega usieciowieniu zarówno jako uczestnik procesów komunikacji społecznej zapośredniczonej przez sieć i cyfrowe interfejsy, jak i jako biologiczny element większych struktur biotechnologicznych obdarzony samoświadomością i intencjonalnością. Jako mieszkaniec tzw. inteligentnych domów, użytkownik inteligentnych urządzeń oraz samochodów, których deski rozdzielcze przypominają kokpity samolotów, w coraz większym stopniu oswaja się z technologiami, których obsługa bazuje na przyjaznych, intuicyjnych interfejsach. Technologiczny design imituje nierzadko atrybuty człowieka – boty uczestniczą w konwersacji, roboty humanoidalne zaś są zaprogramowane nawet do ekspresji quasi-emocjonalnej. Problematyka ta stała się przedmiotem zainteresowań cyberpsychologii.



Wprowadzenie

Rozdział 1
Cyberpsychologia. Nowe horyzonty badania mediów i ich użytkowników

Rozdział 2
Psychoterapia indywidualna online
Aspekty medialne i (cyber)psychologiczne

Rozdział 3
Chatboty jako wyzwanie etyczne dla współczesnej psychoterapii
Perspektywa badaczy i praktyków

Rozdział 4
Profilaktyka uniwersalna patologicznych form używania Internetu przez dzieci i młodzież
Nowa profilaktyka wobec nowych mediów

Rozdział 5
Edukacja medialna w kontekście (cyber)psychologii
Nowe narzędzia i strategie

Rozdział 6
Od personalizmu do posthumanizmu
Seniorzy wobec nowych technologii

Rozdział 7
Miłość, seks i pożądanie 3.0. RealDoll, sexroboty i femboty

Rozdział 8
Nowy model kooperacji i zarządzania produktem kreatywnym
Gry problemowe w terapii, edukacji i leczeniu
Perspektywa projektantów (game designers) i użytkowników (game users)

Rozdział 9
Kultura strachu w mediach i popkulturze cyfrowej

Perspektywy dalszych badań

Indeks osób

Spis tabel
Data wydania: 2021-05-26
ISBN: 978-83-8095-947-7, 9788380959477
Wydawnictwo: Impuls
Stron: 200
dodana przez: Vernau

Autor

Agnieszka Ogonowska Agnieszka Ogonowska, prof. dr hab. – absolwentka psychologii na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego i kulturoznawstwa na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Ukończyła również podyplomowe studia logopedyczne i neurologop...

Pozostałe książki:

Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania Człowiek. Technologia. Media Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych Pejzaże humanistyczne Psychologia mediów i komunikowania. Wprowadzenie Twórcze metafory medialne Współczesna psychologia mediów Człowiek i medium Komunikacja i porozumienie Kraków. Miejsce i tekst Młodzi dorośli wobec dezinformacji Telewizja w edukacji medialnej Uzależnienia medialne
Wszystkie książki Agnieszka Ogonowska

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@autodydaktyczna
2023-11-05
7 /10
Przeczytane

Cytaty z książki

O nie! Książka Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat