Etyka ponowoczesna

Zygmunt Bauman
5 /10
Ocena 5 na 10 możliwych
Na podstawie 3 ocen kanapowiczów
Etyka ponowoczesna
Lista autorów
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
5 /10
Ocena 5 na 10 możliwych
Na podstawie 3 ocen kanapowiczów

Opis

W Etyce ponowoczesnej Zygmunt Bauman wypowiedział to, co najistotniejsze dla charakteru naszych czasów: opisał naturę współczesnych zjawisk moralnych. Możliwe, że „nowoczesność” nigdy nie istniała i jest tylko konstrukcją, zwykle negatywnym antywzorem ponowoczesnego wyzwolenia. Bauman (ur. 1925), znany w świecie teoretyk i komentator ponowoczesności lub „płynnej nowoczesności”, nie stawia jednak łatwych diagnoz. Przyjmuje za fakt kres etyki kodeksowej, ale sferę moralną postrzega jako z istoty przedracjonalną i zindywidualizowaną. Nie ma to wszakże oznaczać relatywizmu, często imputowanego ponowoczesności. Ze swoim wyborem moralnym muszę się zmagać sam, pozbawiony oparcia w instytucjach i normach, które stały się „płynne”. Jednocześnie żyjemy w czasach, gdy uważana dawniej za margines autonomiczna, niepoddana regulacji jednostkowa wola stanowi dziś główną instancję wyborów moralnych. W taki świat trudnych wyborów opartych na jednostkowej odpowiedzialności wprowadza ta fascynująca i chyba najważniejsza z książek Baumana – socjologa ponowoczesności, który zabiera tu głos w fundamentalnej kwestii filozoficznej.
Tytuł oryginalny: Postmodern ethics
Data wydania: 2012-08-16
ISBN: 978-83-61182-86-3, 9788361182863
Wydawnictwo: ALETHEIA
Stron: 408

Autor

Zygmunt Bauman Zygmunt Bauman
Urodzony 19 listopada 1925 roku w Polsce (Poznań)
Zygmunt Bauman – polski socjolog, filozof, eseista, jeden z twórców koncepcji postmodernizmu – ponowoczesności, płynnej nowoczesności, późnej nowoczesności. Profesor nauk humanistycznych. Przez wiele lat pełnił funkcję kierownika Katedry Socjologii ...

Pozostałe książki:

Socjologia Globalizacja 44 listy ze świata płynnej rzeczywistości Dwa szkice o moralności ponowoczesnej Etyka ponowoczesna Kultura w płynnej nowoczesności Praca konsumpcjonizm i nowi ubodzy Płynna nowoczesność Płynne czasy. Życie w epoce niepewności Razem. Osobno Życie na przemiał Europa niedokończona przygoda O Bogu i człowieku. Rozmowy O pożytkach z wątpliwości : rozmowy z Zygmuntem Baumanem Obcy u naszych drzwi Ponowoczesność jako źródło cierpień Płynny lęk Socjalizm. Utopia w działaniu Społeczeństwo w stanie oblężenia Sztuka życia Zindywidualizowane społeczeństwo Śmierć i nieśmiertelność. O wielkości i strategii życia 44 listy ze świata płynnej nowoczesności Bauman [ponowoczesność] Bauman/Bałka Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności Konsumowanie życia Kultura jako praxis Liquid Times Między chwilą a pięknem O sztuce w rozpędzonym świecie Moralność w niestabilnym świecie Nowoczesność i Zagłada O pożytkach z wątpliwości PL +50. Historie przyszłości Pisanie miasta - czytanie miasta Płynna inwigilacja. Rozmowy Płynne pokolenie Płynne życie Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość? Rozmowy o socjologii Straty uboczne Szanse etyki w zglobalizowanym świecie To nie jest dziennik Tożsamość Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie Życie w kontekstach Żyjąc w czasie pożyczonym
Wszystkie książki Zygmunt Bauman

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Etyka ponowoczesna? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@Zorg
@Zorg
2022-07-22
1 /10
@Proteus
2022-03-16
6 /10
Przeczytane =Socjologia I Pokrewne=
@melkart002
2020-09-07
8 /10
Przeczytane

Cytaty z książki

"Jestem gotów oddać za Niego życie" jest intencją moralną; "On winien być gotów oddać za mnie życie" nakazem moralnym nie jest. Nie jest też nakazem moralnym wymóg, by inni ludzie poświęcali swe życie dla ojczyzny, partii, czy jakiejkolwiek innej sprawy, choćby i najwznioślejszej – choć moja gotowość poświęcenia mojego własnego życia w imię tego, by idea nie zmarła bezpłodnie, może uczynić mnie, niebezzasadnie, moralnym bohaterem. Gotowość do poświęceń dla dobra innych obarcza mnie odpowiedzialnością, która jest moralna dlatego właśnie, że uważam nakaz poświęcenia się za odnoszący się tylko do mnie, że przyjmuję, iż poświęcenie nie należy do kategorii usług wymiennych, że nie jest i nie może stać się nakazem powszechnym – a więc nie mogę też od poświęcenia się wymigać, licząc na to, że inni przejmą je na swoje barki. Być osobą moralną znaczy: jestem stróżem brata mego. Ale znaczy to też, że to ja jestem stróżem brata mego, i ze jestem nim bez względu na to, jak brat pojmuje swe braterskie obowiązki i czy widzi je w ten sam co ja sposób; co więcej ja trwam na posterunku nie oglądając się na to, jak się inni bracia wobec swoich braci, rzeczywistych czy "z mianowania", w podobnych warunkach zachowują. W każdym razie mogę być stróżem brata mego w prawdziwym – moralnym – tego pojęcia znaczeniu wówczas tylko, gdy zachowywać się będę tak, jak gdybym ja jeden tylko miał obowiązek stróżowania i ja jeden tylko był skłonny go podjąć i spełnić. Ja jestem zawsze tym, kto trzyma w dłoni słomkę, która złamie grzbiet potwora obojętności. To właśnie owa wyjątkowość (a nie upowszechnialność) i nieodwracalność mojej odpowiedzialności jest kamieniem węgielnym stosunku moralnego. I to się tylko liczy – obojętnie, czy wszyscy, czy tylko niektorzy bracia świata uczynią dla swych braci to, co ja za chwilę uczynię.
Dodaj cytat