Preteksty, posłowia. Małe kanony literatury światowej

Jakub Kornhauser
Preteksty, posłowia. Małe kanony literatury światowej
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Preteksty i posłowia (…), niczym wunderkamery i panoptika, stanowią o punkcie wyjścia i punkcie dojścia prowadzonych rozważań. Książka składa się z dwóch głównych części, z których każda dzieli się na dwa podrozdziały. (…) W sekcji Preteksty znalazły się szkice poświęcone literaturom i kulturom europejskim – francuskiej, belgijskiej, mołdawskiej, katalońskiej, norweskiej i środkowoeuropejskiej (Kanony zza granic) oraz polskim zmaganiom z polem literackim (Kanony w granicach). Szkice tu pomieszczone łączy chęć odpowiedzi na pytanie, czym dzisiaj jest pisanie, co nam zostało ze starych dyskusji na temat literackich mód, konwencji i powinności oraz czy da się wyznaczyć kierunki, w których podążają najmłodsze pokolenia twórców. I dlaczego pokoleń starszych nie należy usuwać na margines zainteresowania – dekanonizować – tylko warto czytać na nowo.

(…) Sekcja Posłowia to zapis racjonalizacji irracjonalnego, przypominający układanie mozaiki z rozproszonych elementów, które na pozór nie mają prawa do siebie pasować, lecz po odpowiednim zestawieniu nabierają nowych znaczeń i uruchamiają wewnętrzne zależności. Wahadło małych kanonów wychyla się, jak w tytule, W stronę awangard – badając poziom literackości prac Herty Müller, Stanisława Dróżdża czy Jiříego Kolářa, eksperymentalne ciągoty polskiej poezji ostatnich dekad i aktualność okołoawangardowych dyskursów krytycznych – by po chwili przyjrzeć się bliżej Rumunii na stronie, ujawniając specyfikę najistotniejszych współcześnie dykcji rumuńskiej prozy.
Fragment Wstępu
Małe kanony literatury światowej. Uwagi wstępne

PRETEKSTY
Kanony zza granic
Francja. Jak być dziś pisarzem francuskim?
Francja. Bailleul i okolice (Bruno Dumont)
Belgia. Tęsknota za krajem
Mołdawia. Wolność i zniewolenie
Katalonia. Kronika tajemnej prawdy
Norwegia. Metafizyczne skrawki
Głosy ze środka Europy
Kanony w granicach
Kanon. Zakazuje się nakazywać
Literacka Nagroda Europy Środkowej Angelus. Bilans czternastolecia
Prywatny kanon na publiczne czasy (Adam Zagajewski, Poezja dla początkujących)
Wysokie napięcie niestałych członków (Ryszard Krynicki, G)
Nieodgadniony świat (Julian Kornhauser, Wiersze zebrane)
Kanonizacja. Tomaž Šalamun (1941–2014)

POSŁOWIA
W stronę awangard
Rewolucja liter (Jiří Kolář, Sposób użycia i inne wiersze)
Pudło z życiem (Robert Król, Czternastki)
Maszyna do pogłębiania dna (Jacek Napiórkowski, Fortepiany i delfiny)
Uciec w lustrzane drzwi (Herta Müller, Strażnik bierze swój grzebień. O odchodzeniu i odcięciu)
Casting w niepamięć (Bohdan Zadura, Nocne życie)
Punktualne słońce (Fernando Pessoa, Poezje zebrane Alberta Caeiro).
Bez początku, bez końca (Małgorzata Dawidek Gryglicka, Odprysk poezji. Stanisław Dróżdż mówi)
Jiří Kolář nie boi się mówić! (Jiří Kolář, Naoczny świadek. Dziennik z roku 1949)
Preteksty, posłowia (Małgorzata Dawidek Gryglicka, Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku)
Zemsta czarnego bandaża (Andrzej Sosnowski, Sylwetki i cienie)
Nazwać wszystko na nowo (Zenon Fajfer, Widok z głębokiej wieży)
Dada close reading (Przemysław Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada)
Eksperymentalne zaległości (Jacques Donguy, Poezja eksperymentalna. Epoka cyfrowa (1953–2007))
Rumunia na stronie
Głaskanie anioła (Ana Blandiana, Moja ojczyzna A4/ Patria mea A4)
Na zapleczu nienawiści (Leon Volovici, Nacjonalizm i „kwestia żydowska” w Rumunii lat trzydziestych XX wieku)
Taktowna prowokacja (Nora Iuga, Dama z młodzieńcem)
Patchwork i polifonia (Matei Vişniec, Sprzedawca początków powieści)
Ziomale z dzielni (Adrian Schiop, Żołnierze. Opowieść z Ferentari)
U źródeł tożsamości (Lucian Boia, Jak zrumunizowała się Rumunia)
Przekroczenie (Gabriel Liiceanu, O granicy)
Plebania pełna snów (Dan Coman, Parochia)
Kafka na opak (Matei Vişniec, Pan K. na wolności)
Realizm nienaiwny na dziś (Lavinia Branişte, Wewnętrzny zero)
Pewien człowiek (Tatiana Niculescu, Mistyk z rewolwerem. Corneliu Zelea Codreanu)
Etyczne zatroskanie (Andrei Pleşu, Minima moralia. Elementy etyki odstępu)

Nota edytorska
Bibliografia
Indeks nazwisk
Data wydania: 2020-12-31
ISBN: 978-83-242-3626-8, 9788324236268
Wydawnictwo: Universitas
Stron: 260
dodana przez: Vernau

Autor

Jakub Kornhauser Jakub Kornhauser
Urodzony 16 stycznia 1984 roku w Polsce (Kraków)
Jakub Kornhauser – polski poeta, tłumacz, eseista, redaktor, krytyk literacki i literaturoznawca, nauczyciel akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Jest wnukiem krakowskiego Żyda Jakuba K...

Pozostałe książki:

Drożdżownia Niejasne istnienia Pismo. Magazyn opinii, nr 4 / kwiecień 2018 Premie górskie najwyższej kategorii Apollinaire – « l’esprit nouveau » – les avant-gardes Awangarda i krytyka Brzydko tną twoje noże? Dziewięć dni w ścianie Głuchy brudnopis Herito - nr 12 - Rumunia - Romania - România Herito - nr 22-23 - Miasto jako dzieło sztuki Kobalt Krwotoki i wiewiórki Literatura na świecie nr 1-2/2016 (534-535) Niebezpieczne krajobrazy Niebezpieczny paragraf Pismo. Magazyn opinii, nr 5 (29) / maj 2020 Preteksty, posłowia. Małe kanony literatury światowej Teorie awangardy Tradycje eksperymentu/eksperyment jako doświadczenie Wiersze i opowiadania doraźne 2020 - Nikt nie jest sobą nawet na wyspie Wolność krzepi Świnia jest najlepszym pływakiem „Sen biją!”. Zaskok na uwięzi
Wszystkie książki Jakub Kornhauser

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Preteksty, posłowia. Małe kanony literatury światowej? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Preteksty, posłowia. Małe kanony literatury światowej. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat