Ze wszystkich bodźców docierających do człowieka dźwięk wydaje się być najmniej poddawany analizie i refleksji, chociaż zakres i siła jego wpływu jest ogromna. Z wielu odmian współczesnej muzyki rock, haevy metal, techno, hip hop, rap, folk i inne znalazły szerokie rzesze odbiorców i miały ogromny wpływ na kształt kultury. Muzyka służyła i służy religii, była wykorzystywana przez polityków i ideologów, stawała się masowym towarem, środkiem terapeutycznym, prowadziła ku medytacjom i wiodła armie na wojny. Muzyk był rzemieślnikiem i idolem, nauczycielem i prorokiem, przewodził tańcom, ilustrował obrazy teatralne i filmowe, leczył, służył słowom wzmacniając ich siłę, bawił i dodawał otuchy. Publikacja przedstawia w zarysie najważniejsze miejsca społecznej obecności dźwięku we współczesnym świecie. W przystępny, podręcznikowy sposób przybliża socjologię, psychologię i teologię muzyki, a nade wszystko jest pomocą w rozglądnięciu się przeciętnego odbiorcy w świecie dźwięków, by korzystać z niego rozsądnie i z pożytkiem.