Świetne książki, które doczekały się dobrej (?) ekranizacji

@dagmarasaagan
{} 2020-12-19 {} 15 komentarzy
Świetne książki, które doczekały się dobrej (?) ekranizacji
Jesienno – zimowe wieczory to znakomity czas na nadrobienie zaległości w lekturze i filmie. To też świetny czas na zapoznanie się z gorącymi premierami zarówno tymi książkowymi, jak i filmowymi oraz serialowymi. W tym roku listopad upłynął pod znakiem serialu Netflixa Gambit Królowej. Zyskał on znakomite recenzje. Widzowie zachwycili się grą aktorską Anyi Taylor-Joy czy niesamowitym stylem i klimatem obrazu. Nie obyło się również bez chwalenia fabuły. Nie wiele osób jednak wie, że fabuła nie jest pomysłem twórców serialu, ale pisarza Waltera Tevisa. Gambit Królowej, zanim został zekranizowany, był książką i to całkiem niezłą. Okazuje się, że dobrych ekranizacji równie dobrych książek jest o wiele, wiele więcej. Poznajcie kilka ciekawych duetów książkowo – filmowych i zainspirujcie się jak ciekawie spędzić zimowe wieczory, których przed nami jeszcze całe mnóstwo.


Nowiny ze świata


Zaczynamy od tego, co dopiero nastąpi i na co przynajmniej ja czekam z wielką niecierpliwością. Znacie Paulette Jiles? To amerykańska poetka i pisarka nominowana do wielu nagród. Jej najgłośniejsze dzieło to Nieprzyjacielskie kobiety (rok 2002), za którą otrzymała nagrodę Roger Writers’ Trust. Dziś jednak nie o tej książce mowa, którą na marginesie bardzo polecam W 2018 roku miała premierę najnowsza książka Paulette Jiles - News of the World, w Polsce znana pod nazwą Nowiny ze świata.

Opowiada ona historię owdowiałego siedemdziesięcioletniego wdowca, którego znajomy prosi o nietypową przysługę – ma on przewieźć do krewnych w San Antonio 10-letnią dziewczynkę porwaną przez plemię Kiowów. Dziecko zostało odkupione z niewoli i ma wyruszyć do swojego nowego domu, do krewnych. Weterana i jego podopieczną czeka długa i niebezpieczna podróż, którą dodatkowo utrudnia fakt, że dziewczynka wcale nie chce wracać do świata białych ludzi. O tym, czy uda się jej zaaklimatyzować i jak przebiegnie czterystumilowa wędrówka, dowiecie się w książce Nowiny ze świata, a już wkrótce w filmie o tym samym tytule. Jego polska premiera ma mieć miejsce w styczniu 2021 roku. Reżyserii podjął się Paul Greengrass, który wraz z Luke’m Davies opracował scenariusz. W obsadzie znalazły się takie nazwiska jak Tom Hanks, Elizabeth Marvel czy Mare Winningham.


Harry Potter


Czy komuś trzeba przedstawiać Harrego Pottera. Nawet jeśli nie przeczytaliście książek Rowling, to na pewno wiecie, o czym są jej książki. Historia o małym czarodzieju, który siłą przyjaźni postanawia przeciwstawić się złu, chwyta za serca każdego. Dla dzieci jest piękną historią o tym, że dobro i lojalność wobec przyjaciół zawsze powracają, dla dorosłych powrotem do czasów dzieciństwa. Jako fanka przygód Harrego Pottera nie jestem w stanie stwierdzić, czy lepsza jest książka, czy film - więc to Wam obiektywnym czytelnikom pozostawiam ten dylemat do rozstrzygnięcia. Jedno mogę Wam powiedzieć, nie ma zimy bez Harrego Pottera, bez piwa kremowego, skarpet Zgredka i fasolek wszystkich smaków Bertiego Botta.
I aby nikt nie poczuł się urażony - fanom mistrza Tolkiena również przyznaję rację - zarówno film, jak i książka Władca Pierścieni to epickie mistrzostwo świata.


Stulecie Winnych


Trzytomowa saga Ałbeny Grabowskiej - Stulecie Winnych, to prawdziwy bestseller, który już, nie raz wam polecałam. Z historią rodziny Winnych z podwarszawskiego Brwinowa możecie zapoznać się jednak nie tylko na kartach powieści, ale także i sięgając po pilota od TV. Saga została zekranizowana w formie serialu, a pierwszy sezon pojawił się w 2019 roku. Ekranizacji podjęła się Telewizja Polska. Ja jeszcze nie widziałam serialu, nie mogę więc zdecydować, czy wolę serial, czy książki. Chętnie jednak poczytam Wasze zdanie na ten temat i dowiem się, czy warto w ogóle zaczynać oglądanie Stulecia Winnych w wydaniu TVP.


Ania, nie Anna


Kto w dzieciństwie nie czytał Ani z Zielonego Wzgórza niech, podniesie rękę do góry, albo chociaż zostawi komentarz. 😉 Opowieść o rudowłosej dziewczynce ciągle wpadającej w kłopoty to kwintesencja dzieciństwa. Teraz jej historię można obejrzeć w serialu Ania, nie Anna. Chociaż serial nie oddaje w 100% fabuły książki, to nie można odmówić mu uroku, ani też klimatu. Znajdziecie tu wszystko, za co jako dzieci kochaliśmy Anię z Zielonego Wzgórza, a nawet więcej – lekki humor, nutę nostalgii, ducha kanadyjskiej prowincji, świetną grę aktorską, obłędne zdjęcia. Mnie zachwycają w nim przede wszystkim krajobrazy. Już po pierwszym sezonie zakochać można się w Kanadzie. Jeśli więc tęsknicie za pięknem przyrody i za podróżami polecam gorąco.


The Ghost Bride


Jeśli chcecie obejrzeć lub przeczytać coś lekkiego sięgnijcie po tytuł The Ghostbride. Historia rozgrywa się w Malezji pod koniec XIX wieku. Główna bohaterka to Li Lan dziewczyna pochodząca z biednej rodziny, a więc i o niskich szansach na znalezienie męża. W jednej chwili jednak jej los się odmienia – na ślubnym kobiercu ma stanąć z dziedzicem bogatego rodu tylko, że … martwym. Jest to jedna z nietypowych chińskich tradycji, która mówi, że dusza zmarłego kawalera nie może zaznać spokoju, póki nie znajdzie narzeczonej wśród żywych. Serial powstał na podstawie powieści Yangsze Choo pod tym samym tytułem. Lekki i przyjemny serial to idealny umilacz na weekend, który rozbawi do łez.


Opowieści podręcznej


Tego serialu nie trzeba przedstawiać żadnemu fanowi kinematografii. Premiera pierwszego sezonu miała miejsce w 2017 roku. Fabuła opowiada o antyutopijnej przyszłości. Główna bohaterka June Osborne żyje w teokratycznej Republice Gilead, która boryka się z problemem dzietności. Aby mu zaradzić, władze republiki decydują się wprowadzić w życie nowe zasady: ubezwłasnowolniają kobiety, które są zdolne do urodzenia dziecka. Kobiety oddane są na służbę rządzącym krajem komendantom. Zgodnie z zasadami muszą one co miesiąc oddawać swoje ciała panom. Cel jest jeden – spłodzenie jak największej ilości nowych obywateli. Nie wszystkie kobiety godzą się jednak z losem, który zgotowali im mężczyźni. June Osborne nazywana Fredą angażuje się w działalność ruchu oporu.

O tym, jak wygląda walka o prawa kobiet w Republice Gilead, można przekonać się, oglądając serial lub sięgając po książkę Margaret Atwood – Opowieści Podręcznej. Pamiętajcie tylko, że serial telewizyjny nie trzyma się wiernie fabuły książki. Klimat i groza takiego świata są jednak dość wiernie oddane. Zmiany wprowadzone w ekranizacji, mają jedynie na celu przeciągnięcie fabuły, aby możliwe było nagranie kolejnych sezonów. Ja polecam zarówno książkę, jak i serial.


Unorthodox


Ortodoksyjna Żydówka ucieka z Brooklynu do Berlina, aby zacząć nowe życie. Za sobą zostawia zaaranżowane małżeństwo, rodzinę, przyjaciół i swoją społeczność. Po wylądowaniu w stolicy Niemiec trafia pod skrzydła grupy muzyków i postanawia w końcu spełnić swoje marzenia. Nie jest to jednak takie łatwe - przeszłość stale depcze jej po piętach.
Przyznaję bez bicia, że w pierwszej kolejności trafiłam na serial Unorthodox. Dopiero po jego obejrzeniu zainteresowałam się książką, o której mowa w intro serialu - Unorthodox. Jak porzuciłam świat ortodoksyjnych Żydów autorstwa Deborah Feldman. Nie dajcie się jednak zwieść - serial nie bazuje na prawdziwej historii, książka Feldman była dla niego tylko inspiracją. Unorthodox. Jak porzuciłam świat ortodoksyjnych Żydów opowiada historię autorki powieści, która zmuszona do małżeństwa i urodzenia dziecka ucieka z hermetycznego świata ortodoksyjnych Żydów, aby rozpocząć nowe życie, niewiele ma ono jednak wspólnego z tym, które prezentuje serial. Nie mniej jednak ani obejrzeniem serialu, ani przeczytaniem książki, nie jestem rozczarowana, także polecam.


W głębi lasu


W moim zestawieniu znaleźć musi się i polski akcent. W wakacje na platformie Netflix mogliśmy oglądać miniserial W głębi lasu. Zyskał on wiele pozytywnych recenzji, mimo że nie dostał ode mnie 10/10, to wart jest oglądnięcia. O tym, jaka jest geneza fabuły serialu, pojawiało się wiele plotek, o czym wiedzą, chociażby mieszkańcy Krakowa. Jedna z teorii mówi bowiem, że historia miała nawiązywać do wydarzeń w Lesie Witkowickim z 2001 roku. To jednak tylko plotka. Serial W głębi lasu jest ekranizacją powieści Harlana Cobena o tym samym tytule. Książka W głębi lasu miała swoją premierę w Polsce w czerwcu 2020 roku. Sięgnijcie po nią, jeśli lubicie mroczne klimaty i tajemnice.


Irlandczyk


Tajemnic i zbrodni nie brakuje też w książce Irlandczyk. Jest ona epicką sagą o zorganizowanej przestępczości w powojennej Ameryce. Jej historię opowiada Frank Sheeran, weteran II wojny światowej, specjalista od szemranych interesów i zabójca na zlecenie, który pracował dla mafijnego bossa Russella Bufalino. Powieść obejmuje kilkadziesiąt lat i wyjaśnia wiele nierozwiązanych wcześniej tajemnic. Na kartach książki przeczytamy m.in. o tym, dlaczego zniknął przywódca związków zawodowych Jimmy Hoffy. Opowieść jest porywająca, niezwykła, zaskakująca - prawdziwy klasyk gatunków. Opowieść Franka Sheerana możecie też obejrzeć na szklanym ekranie. We wrześniu 2019 roku odbyła się światowa premiera filmu Irlandczyk reżyserowanego przez Martina Scorsese. W jego produkcji wystąpiło wielu światowej sławy aktorów m.in. Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, Anna Paquin oraz nominowany do Oscara Harvey Keitel. Dla mnie jednak nie przełożyło się to na jakość – książkę uważam za lepszą. Choć muszę przyznać, że Martin Scorsese świetnie oddał klimat książki i stworzył obraz jak za dobrych lat kina gangsterskiego.


Zabić drozda


Na szklany ekran przeniesiono wiele klasyków literatury. Trudno wymienić je wszystkie, bo zajęłoby to wiele stron, warto jednak wskazać kilka tych najważniejszych. Dla mnie absolutnym klasykiem literackim, który został zekranizowany, jest Zabić drozda. Nelle Harper Lee w swojej książce pokazuje nam realia Stanów Zjednoczonych lat 30. XX wieku. Przenosi nas do małego miasteczka na południu USA, gdzie Atticus Finch, adwokat i głowa rodziny, broni młodego Murzyna oskarżonego o zgwałcenie biednej białej dziewczyny Mayelli Ewell. Z pozoru fabuła wydaje się banalna, prosta i nieciekawa. Każdy, kto jednak przeczyta lub obejrzy Zabić drozda zrozumie fenomen tej sprawy. Urasta ona bowiem do symbolu walki o równouprawnienie i prawa czarnoskórych mieszkańców USA. Zabić drozda to także opowieść o sumieniu, miłości, współczuciu i dobroci. Ekranizacji kultowej książki Harper Lee podjął się Robert Mulligan już w 1962 roku. Film zdobył 2 nagrody Oscary i wiele innych wyróżnień. Jeśli jeszcze go nie widzieliście to koniecznie to nadróbcie w zimowe wieczory, podobnie jak lekturę książki.



Seriali i filmów, które zostały nakręcone na podstawie książek, nie brakuje. Na ekran przeniesione zostały zarówno światowe bestsellery, jak i mniej znana, niszowa literatura. Nie wiem, czy się ze mną zgodzicie, ale film (serial) nigdy nie będzie lepszy od książki. Dlaczego? Bo przy czytaniu uruchamia się wyobraźnia, która nie zna granic budżetowych czy technicznych, z którymi musi mierzyć się kinematografia. Nie oznacza to jednak, że brakuje dobrych i udanych ekranizacji. Tych jest całe mnóstwo, dla odmiany warto więc sięgnąć po pilot zamiast po książkę i sprawdzić, czy reżyserowie, scenarzyści, aktorzy oddali to, co wymyśliła nasza wyobraźnia.


Dagmara Sagan




Komentarze

@Jagrys
@Jagrys · około miesiąca temu
Dobra książka z równie dobrą ekranizacją...
Zestawienie całkowicie subiektywne, bo moje. W nawiasach podaję rok ekranizacji.
Można się zgodzić, można nie, bo jak się rzekło - nie to ładne co ładne, tylko to ładne, co się komu podoba.

Duma i uprzedzenie (1995) - serial BBC z Elizabeth Ehle i Colinem Firthem w rolach głównych.
Dalekie Pawilony serial (1984)
Kapitan Blood (1935)
Ben Hur (1959)
Rio Bravo (1959)
"Garbus"(1959) - moim zdaniem bardzo udana adaptacja Kawalera de Lagardere Paula Fevala
Władca much (1963)
Lemoniadowy Joe (1964)
Król szczurów (1965)
Iwan Wasiljewicz zmienia zawód (1973)
Lot nad kukułczym gniazdem (1975)
Władca Pierścieni animacja z 1978
Ballada o Narayamie (1983)
Tożsamość Bourne’a (1988)
Niebezpieczne związki (1988)
Milczenie owiec (1991)
Fortepian (1993)
Okruchy dnia (1993)
Skazani na Shawshank (1994)
Zielona mila (1999)
Pochowajcie mnie pod podłogą (2009)

A z naszego podwórka:
Zaklęte rewiry (1975)
Znachor (1937 i 1981)
C.K. Dezerterzy (1985)
Przyłbice i kaptury (1985) - serial na podstawie książek Kazimierza Korkozowicza
Pierścień i Róża (1986)
Nad Niemnem (1987)

...co tak z grubsza i od ręki mogę wymienić

{}× 15
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · około miesiąca temu
Jestem na tak ...do wszystkich, które oglądałam. A szczególnym sentymenetem darzę "Garbusa" z Jeanem Marais i książkę, a także "Kapitana Blooda".
{}
@Jagrys
@Jagrys · około miesiąca temu
A które z wymienionych widziałaś?
{}
@Betsy59
@Betsy59 · około miesiąca temu
Masz rację, Jagrys. Widziałam prawie wszystkie. Dodałabym jeszcze "Ziemię Obiecaną" Wajdy i "Karierę Nikodema Dyzmy" z Wilhelmim. Lepsze, niż książka!
{}× 2
@Jagrys
@Jagrys · około miesiąca temu
Czułam, że pominęłam coś jeszcze. Dziękuję.
{}× 1
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · około miesiąca temu
@Jagrys Widziałam 21 pozycji...z tych, które wymieniłaś.
{}× 2
@jatymyoni
@jatymyoni · około miesiąca temu
Też prawie wszystkie obejrzałam. Dodałabym "Wesele"
{}× 2
@edytre
@edytre · 3 dni temu
Ja mam, jeśli chodzi o to zestawienie,trochę trochę do nadrobienia.Dodałabym jeszcze banalny, ale miły polski film "Awantura o Basię".
{}
@jatymyoni
@jatymyoni · 3 dni temu
Dodałabym
"Szatan z siódmej klasy"
"Most na rzece Kwai"
"Doktor Żywago"
Angielskie seriale:
"Saga rodu Forsytów "
"
Wojna i pokój"
"Ja, Klaudiusz"
"Anna Karenina"
dość wiernie wszystkie trzymały się książek.
{}× 1
@Little_Lotte
@Little_Lotte · około miesiąca temu
Oto część moich ulubionych adaptacji:

Bernede Arthur - Belphegor
  • Belphégor ou le Fantôme du Louvre (1965) reż. Claude Barma

Bram Stoker - Dracula
  • Dracula (1931) reż. Tod Browning
  • Nosferatu (1922) reż. F. W. Murnau

Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników
  • Lotta flyttar hemifrån (1993) reż. Johanna Hald

Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve - Piękna i Bestia
  • La Belle et la Bête (1946) reż. Jean Cocteau
  • Die Schöne und das Biest (2012) reż. Fernsehfilm von Marc-Andreas Bochert

William Shakespeare - Otello
  • Othello (1922) reż. Dimitri Buchowetzki

William Shakespeare - Sen nocy letniej
  • A Midsummer Night's Dream (1935) reż. Max Reinhardt, William Dieterle
  • A Midsummer Night's Dream (1909) reż. Charles Kent, J. Stuart Blackton

Daphne du Maurier - Ptaki
  • The Birds (1963) reż. Alfred Hitchcock

Robert Bloch -Psychoza
  • Psycho (1960) reż. Alfred Hitchcock

Edgar Allan Poe -Kruk
  • The Raven (1915) reż. Charles Brabin
  • The Crow (1994) reż. Alex Proyas

Daphne du Maurier - Rebeka
  • Rebecca, (1940) reż. Alfred Hitchcock

Mary Shelley - Frankenstein
  • Frankenstein (1931) reż. James Whale
  • Frankenstein (1910) reż. J. Searle Dawley
  • Bride of Frankenstein ( 1935) reż. James Whale

Alexandre Dumas - Dama kameliowa
  • Camille (1936) reż. George Cukor
  • Camille (1921) reż. Ray C. Smallwood

Charles Perrault - Kopciuszek
  • Cinderella (1914) reż. James Kirkwood
  • Cinderella (1899) reż.

Johann Wolfgang von Goethe - Faust
  • Faust (1926) reż. F. W. Murnau
  • Faust and Marguerite (1900) reż. Edwin Porter
  • Faust aux enfers (1903) reż Georges Méliès
  • The Hunchback of Notre Dame (1911) reż. Albert Capellani
  • The Hunchback of Notre Dame (1923) reż. Wallace Worsley
  • The Mystery of the Yellow Room (1919) reż. Émile Chautard

Gaston Leroux - Upiór Opery
  • The Phantom of the Opera (1925) reż. Rupert Julian
  • Song at Midnight (1937) reż. Ma-Xu Weibang
  • Phantom of the Opera (1943) reż. Arthur Lubin
  • The Phantom of the Opera (1990) reż. Tony Richardson

Oscar Wilde - Portret Doriana Graya
  • The Picture of Dorian Gray (1945) reż. Albert Lewin

Hans Christian Andersen - Czerwone buciki
  • The Red Shoes (1948) reż. Michael Powell

Victor Hugo - Człowiek Śmiechu
  • The Man Who Laughs (1928) reż. Paul Leni

William Shakespeare - Makbet
  • Macbeth (1948) reż. Orson Welles
  • La Bohème (1926) reż. King Vidor
  • Mimi (1935) reż. Paul L. Stein

Charles Dickens - Tajemnica Edwina Drooda
  • The Mystery of Edwin Drood (1935) reż. Stuart Walker

Charles Dickens - Opowieść wigilijna
  • Scrooge, or, Marley's Ghost (1901) reż. Walter R. Booth
  • A Christmas Carol (1910) reż. J. Searle Dawley
  • Scrooge (1913) reż. Leedham Bantock

George du Maurier - Trilby. Iluzja miłości.
  • Trilby (1915) reż. Maurice Tourneur
  • Trilby (1914) reż. Harold M. Shaw
  • Svengali (1931) reż. Creighton Hale

William Shakespeare -Romeo i Julia
  • Romeo and Juliet (1916) reż. J. Gordon Edwards

Robert Louis Stevenson -Doktor Jekyll i Pan Hyde
  • Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931) reż. Rouben Mamoulian

Edgar Allan Poe - Zagłada domu Usherów
  • La Chute de la maison Usher (1928) reż. Jean Epstein
  • The Fall of the House of Usher (1928) reż. Melville Webber, James Sibley Watson

Victor Hugo - Nędznicy
  • Les Misérables (1952) reż. Lewis Milestone
  • Victor Hugo et les principaux personnages des misérables (1897) Lumière brothers.

William Shakespeare - Hamlet
  • Hamlet (1921) reż. Svend Gade

John Luther Long - Madame Butterfly
  • Madame Butterfly (1915) reż. Sidney Olcott
  • Christus (1916) reż. Giulio Antamoro

Lewis Carroll - Alicja w Krainie Czarów
  • Alice in Wonderland (1903) reż. Cecil M. Hepworth, Percy Stow
  • Alice in Wonderland (1915) reż. W.W. Young

Prosper Mérimée - Carmen
  • Carmen (1915) reż. Cecil B. DeMille
  • Carmen (1918) reż. Ernst Lubitsch
  • Carmen (1926) reż. Jacques Feyder

Herbert George Wells - Niewidzialny człowiek
  • The Invisible Man (1933) reż. James Whale

Mata Hari doczekała się dość sporego stosiku książek na jej temat. Trochę naciągana adaptacja, ale dorzucę:
  • Mata Hari (1931) reż. George Fitzmaurice

J.B. Priestley - Benighted
  • The Old Dark House (1932) reż. James Whale

Herbert George Wells - Wyspa doktora Moreau
  • Island of Lost Souls (1932 ) reż. Erle C. Kenton

Gustav Meyrink - Golem
  • The Golem: How He Came into the World (1920) reż. Paul Wegener

Lyman Frank Baum - Czarnoksiężnik z krainy Oz
  • The Wonderful Wizard of Oz (1910) reż. Otis Turner
  • The Wizard of Oz (1939) reż. Victor Fleming

Alfred de Musset - Grudniowa noc, Edgar Allan Poe - William Wilson
  • Der Student von Prag (1913) reż. Stellan Rye, Paul Wegener

Edgar Allan Poe - Czarny kot
  • The Black Cat (1934) reż. Edgar G. Ulmer
{}× 6
@Betsy59
@Betsy59 · około miesiąca temu
Ło Jezu, jak dużo :)
{}× 1
@Little_Lotte
@Little_Lotte · około miesiąca temu
@Betsy59 To tylko mały wycinek :)
{}
@8dzientygodnia
@8dzientygodnia · około miesiąca temu
Mój ulubiony Frankenstein to ten, w którym w rolę Wiktora wciela się Kenneth Branagh (z 1994).
{}× 1
@Little_Lotte
@Little_Lotte · około miesiąca temu
@8dzientygodnia Takiej wersji nie widziałam, dziękuję za informację :) Będę nadrabiać :)))
{}
@Johnson
@Johnson · około miesiąca temu
Imponująca lista. Do skopiowania. Aż ciekawość budzi.
{}× 1
@Little_Lotte
@Little_Lotte · około miesiąca temu
@Johnson We mnie też, gdy widzę film z końca XIX lub początku XX wieku.
{}× 1
@Betsy59
@Betsy59 · około miesiąca temu
A ogladałaś je wszystkie? Ja niczego starszego, niż "Przeminęło z wiatrem " nie daję rady oglądać :(
{}× 1
@Little_Lotte
@Little_Lotte · 30 dni temu
@Betsy59 Oglądałam :) Ja tak mam z nowszymi ekranizacjami. Nie mój kubek herbaty. Na szczęście istnieje tyle ciekawych filmów, że nie musisz się zmuszać. :)
{}× 1
@Jagrys
@Jagrys · 27 dni temu
Twoja lista plus moja lista... I można powiedzieć, że wyszedł nam całkiem interesujący przekrój po filmach na podstawie książek. Tak myślę.
Zapytam jeszcze: Ben Hur z Ramonem Navarro (bodajże rok 1925). Nie łapie się?
{}
@Little_Lotte
@Little_Lotte · 27 dni temu
@Jagrys Oczywiście, po prostu u mnie z tytułami i nazwiskami słabo. Miło, że ktoś jeszcze pamięta i lubi starsze ekranizacje książek :)
{}
@MAD_ABOUT_YOU
@MAD_ABOUT_YOU · około miesiąca temu
Harry’ego Pottera uwielbiamy. To jest taki film, który leci u nas przynajmniej raz w miesiącu. Ja oglądam go tylko i wyłącznie ze względu na Alana Rickmana. W związku z tym, że mieliśmy z dziećmi okazję być w The Wizarding World of Harry Potter, to świetnie bawimy się mogąc odnieść elementy filmu do tych, które widzieliśmy w Orlando.
Co do nowej ekranizacji Ani to się nie zgodzę. Jest okropna. Ja mam sentyment do tej z Megan Follows. Jest klimatyczna, ciepła, wzruszająca i taka jak sama Ania, radosna. O wiele też lepsza od strony aktorskiej. W tej nowej jest za dużo współczesności i poprawności wszelakiej, którą próbuje się teraz wszędzie przeforsować.
Irlandczyk mi się nie podobał, choć jestem fanką tego rodzaju filmów. Chłopcy z ferajny, Gangsterzy (The Mobsters z genialnym Anthonym Quinem) , Dawno temu w Ameryce, Prawo Bronxu te tak. Irlandczyk nie.

Pozostałych nie znam lub znam tylko z fragmentów.

{}× 5
@edytre
@edytre · 3 dni temu
Fajnie, że wspominasz o Orlando. Ten film zrobił na mnie wrażenie, ale niestety książki jeszcze nie przeczytałam. Jeśli chodzi o Anię to poprzestała na starej ekranizacji, która też mi odpowiada i po twojej wypowiedzi nie mam już ochoty sięgnąć po nową
{}× 1
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · około miesiąca temu
Chętnie oglądam ekranizacje książek i faktycznie wiele jest naprawdę dobrych a nawet znakomitych, jak choćby "Przeminęło z wiatrem" czy nasze rodzime "Noce i dni", ale do dobrych zaliczam te, które są w miarę wierne fabule książki. Natomiast irytują mnie dowolne wariacje scenarzystów oparte li tylko na tej fabule...wtedy trudno mówić, dajmy na to, że film jest lepszy niż książka. A do takich zaliczam np. "Malowany welon".
{}× 4
@Renax
@Renax · 29 dni temu
Film 'Malowany welon' był faktycznie świetny, ale zagrał w nim Norton, którego kojarzę z ról negatywnych.
{}
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · 28 dni temu
Dobrze nakręcony, tak. Ale niestety nie oddał ducha książki.
{}
@Renax
@Renax · 28 dni temu
A książka ci się spodobała?
{}
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · 28 dni temu
Tak. Oczywiście. Książka jest bardzo dobra i ukazuje głęboką zmianę jaka zaszła w bohaterce. Film już tego tak nie pokazuje.
Zresztą książka się nie tak kończy. W filmie to zupełnie inaczej wygląda.
{}
@Renax
@Renax · 27 dni temu
Ciężko jest to pokazać w filmie. Tam to obrazuje po części sceneria, prawda? Tego samego spidziewqm się po "Nowinach ze świata", w których najważniejsza była przemiana samotnika w ojca.
{}
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · 27 dni temu
Nie jest tak jak myślisz....film to piękny obraz ....i nie pokazano w nim przemiany duchowej bohaterki a to było ważne, bo to zaważyło na jej decyzji, którą podjęła pod wpływem ojca, a która miała wpływ na dalsze jej życie i syna. Po powrocie z Chin.
Jak nie czytałaś już, bo może tak, to wrzucam swoją opinię o filmie.http://natanna-mojezaczytanie.blogspot.com/search?q=malowany+welon
{}
@Renax
@Renax · 27 dni temu
To książka musi być interesująca.
{}
@Betsy59
@Betsy59 · około miesiąca temu
Irlandczyk za długi, nudny,"Opowieść podręcznej" czytałam, więc serialu, który był chyba wierną ekranizacją nie chciało mi sie ogladać, pozostałe młodzieżowe, więc nie ogladałam. Z wymienionych podobał mi się tylko "Unortodox". Ale królem najnowszych ekranizacji jest według mnie "Król" Matuszyńskiego i Twardocha. Wbija w fotel! A scenografia majstersztyk. Niezły był też Gambit Królowej.
{}× 4
@rabebucher
@rabebucher · około miesiąca temu
Przede wszystkim, spora część z wymienionych tu produkcji to raczej adaptacje książek, a niekoniecznie wierne ekranizacje ;). Ja osobiście wolę jak film na podstawie książki jest z nią zgodny, oczywiście nie musi być w stu procentach (zresztą czy się tak da?), ale ważne jest dla mnie, żeby w większości się zgadzał, a fantazja nie ponosiła za bardzo scenarzystów ;).

Na przykład serial "Stulecie Winnych" jest ciekawą produkcją, ale z trylogią o tym tytule ma w sumie mało wspólnego. Scenarzyści co prawda zachowali szkielet historii, ale sporo pozmieniali w wątkach głównych bohaterów, pododawali nowe historie, poodejmowali postacie etc. Zachowali podstawę opowieści, ale tak naprawdę zrobili z tej historii coś nowego. Nie mam im jednak tego za złe, bo choć same książki są w porządku, to nie należą do tych najlepszych, a sam serial ogląda się ciekawie, chociaż arcydziełem zdecydowanie nie jest.

Z kolei jeśli chodzi o "Anię...", to ja uwielbiam powieści L.M. Montgomery, ale wspomniany serial mnie nie interesuję. Należę bowiem do osób, które wolą oglądać ekranizacje, niż dość luźne adaptacje, więc spore zmiany w historii bohaterów mnie raczej odstraszają niż zachęcają.

Natomiast "W głębi lasu" to książka, która mi się podobała, przeczytałam ją z przyjemnością, ale już serial mnie nie porwał. Obejrzałam jedynie pierwszy odcinek i nie poczułam chęci kontynuowania. To też jest adaptacja i to zdecydowanie dość daleka od oryginału, bo przeniesioną w polskie realia, a więc ze sporymi zmianami ;). Moja znajoma nie zna książki Cobena i była zachwycona serialem, więc może gdybym nie znała pierwowzoru, to bym się bardziej wciągnęła.

Z wiernych (albo dość wiernych) ekranizacji polecam serial "Duma i uprzedzenie" z 1995 roku, do którego wracam z przyjemnością ;). Ciekawa była też "Emma., tegoroczna premiera adaptacji książki Jane Austen o tym tytule.
{}× 2
@Shinedown
@Shinedown · około miesiąca temu
Trochę kiepski ten artykuł, bo zostały wymienione dosyć przeciętne książki i ich ekranizacje. Proszę wybaczyć, ale jakiś "The Ghost Bride" albo ""Irlandczyk"? Gdzie chociażby "Skazani na Shawshank", czy "Czerwony Smok"?


PS Nie czytałam "Ani z Zielonego Wzgórza" i prawdopodobnie nigdy nie przeczytam. Zupełnie mnie nie ciągnie do tej książki ;)
{}× 2
@8dzientygodnia
@8dzientygodnia · około miesiąca temu
Bo to subiektywna lista dotycząca tylko najnowszych filmów bądź dość nowych. A starsze „Zabić drozda” ginie gdzieś wśród pozostałych. "Skazani na Shawshank" jest zaledwie jednym z wielu opowiadań Kinga, dość krótkim, a sam film uważam, że jest jednym z genialniejszych. Widocznie autorka nie brała pod uwagę krótszych form literackich.
{}× 1
@Aleksandra_99
@Aleksandra_99 · około miesiąca temu
Nigdy nie wymagam od filmu podobieństwa do książki, a nawet czasem cieszę się, że zrobili coś inaczej, bo mam wtedy takie, że nie wiem co się stanie. Dlatego często podobają mi się ekranizacje książek 😍
{}× 2
@Meszuge
@Meszuge · około miesiąca temu
Lepsza od książki jest "Ziemia obiecana" i "Lot nad kukułczym gniazdem". Oczywiście też "Łowca androidów".
{}× 2
@Renax
@Renax · 29 dni temu
Temat-rzeka.... Jak na przykład ugryźć postodernistyczną 'Kochanicę Francuza'?
W każdym razie czytałam 'Nowiny ze świata', ale to tak poetycka książka, że tylko Tom Hanks może uratować film..
{}× 1
@edytre
@edytre · 3 dni temu
W związku z artykułem chciałabym wspomnieć o książce i ekranizacji Kazuo Ishiguro: "Nie opuszczaj mnie". Ten Noblista angażuje się, podobnie jak Nicholas Sparks, w ekranizacje swoich książek.
{}× 1
@bookovsky2020
@bookovsky2020 · 22 dni temu
Ostatnio przeczytałam książkę "Jasper Jones" i teraz mam w planach film na jej podstawie. Właściwie nie mogę się doczekać!

Czytałam wiele książek, których ekranizacje później obejrzałam. W filmie zazwyczaj szukam uzupełnienia tego, co trudno mi sobie wyobrazić - budowle, muzyka, stroje, a nie precyzyjnego zobrazowania treści. Kilka propozycji, które w mojej ocenie dopełniały się wzajemnie:
"Wyznania Gejszy"
"Zaklęci w czasie"
"Nad Niemnem"

Z kolei bez "Hrabiego Monte Christo" i "Potopu" w tle na tv, nie wyobrażam sobie Świąt, bo mój chrzestny je uwielbia.

Wspomniane "Stulecie Winnych" to moje odkrycie tego dziwnego 2020 roku. Córka znajomego dostała rolę małej Basi. Cieszy mnie, że powstał (wciąż powstaje) ten serial.
{}
@literackiespelnienie
@literackiespelnienie · 29 dni temu
Lista dosyć uboga i raczej mało interesująca. Fani kina raczej sięgną po coś oryginalniejszego niż kolejny obraz jakieś tam autorski, na podstawie noweli, na motywach powieści - większość to taka rzemieślnicza robota bez błysku.

{}
@Strusiowata
@Strusiowata · 24 dni temu
Dopisuję "Kolumbowie rocznik 20" w reż. Janusza Morgensterna oraz w reż. Andrzeja Wajdy: "Popiół i diament" oraz "Popioły". A z obcych produkcji Sydney Pollack i "Pożegnanie z Afryką".
{}
@margota13
@margota13 · około miesiąca temu
Ja się przyznaję, że nie przeczytałam do końca Ani z Zielonego Wzgórza, o kolejnych tomach nie wspominając...
{}
@mag-tur
@mag-tur · 27 dni temu
Wielka szkoda. Przeczytałam w dzieciństwie wszystkie tomy. Film był ich ukoronowaniem. Teraz sam z siebie mój syn zaczytuje się "Anią" na równi z "Potterem". Tak samo jak i mi "Ania, nie Anna" mojemu synowi się nie podoba. Generalnie książki LM Montgomery są ponadczasowe i dla każdego.
{}× 1

Zobacz także:

Komentarze

@Jagrys
@Jagrys · około miesiąca temu
Dobra książka z równie dobrą ekranizacją...
Zestawienie całkowicie subiektywne, bo moje. W nawiasach podaję rok ekranizacji.
Można się zgodzić, można nie, bo jak się rzekło - nie to ładne co ładne, tylko to ładne, co się komu podoba.

Duma i uprzedzenie (1995) - serial BBC z Elizabeth Ehle i Colinem Firthem w rolach głównych.
Dalekie Pawilony serial (1984)
Kapitan Blood (1935)
Ben Hur (1959)
Rio Bravo (1959)
"Garbus"(1959) - moim zdaniem bardzo udana adaptacja Kawalera de Lagardere Paula Fevala
Władca much (1963)
Lemoniadowy Joe (1964)
Król szczurów (1965)
Iwan Wasiljewicz zmienia zawód (1973)
Lot nad kukułczym gniazdem (1975)
Władca Pierścieni animacja z 1978
Ballada o Narayamie (1983)
Tożsamość Bourne’a (1988)
Niebezpieczne związki (1988)
Milczenie owiec (1991)
Fortepian (1993)
Okruchy dnia (1993)
Skazani na Shawshank (1994)
Zielona mila (1999)
Pochowajcie mnie pod podłogą (2009)

A z naszego podwórka:
Zaklęte rewiry (1975)
Znachor (1937 i 1981)
C.K. Dezerterzy (1985)
Przyłbice i kaptury (1985) - serial na podstawie książek Kazimierza Korkozowicza
Pierścień i Róża (1986)
Nad Niemnem (1987)

...co tak z grubsza i od ręki mogę wymienić

{}× 15
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · około miesiąca temu
Jestem na tak ...do wszystkich, które oglądałam. A szczególnym sentymenetem darzę "Garbusa" z Jeanem Marais i książkę, a także "Kapitana Blooda".
{}
@Jagrys
@Jagrys · około miesiąca temu
A które z wymienionych widziałaś?
{}
@Betsy59
@Betsy59 · około miesiąca temu
Masz rację, Jagrys. Widziałam prawie wszystkie. Dodałabym jeszcze "Ziemię Obiecaną" Wajdy i "Karierę Nikodema Dyzmy" z Wilhelmim. Lepsze, niż książka!
{}× 2
@Jagrys
@Jagrys · około miesiąca temu
Czułam, że pominęłam coś jeszcze. Dziękuję.
{}× 1
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · około miesiąca temu
@Jagrys Widziałam 21 pozycji...z tych, które wymieniłaś.
{}× 2
@jatymyoni
@jatymyoni · około miesiąca temu
Też prawie wszystkie obejrzałam. Dodałabym "Wesele"
{}× 2
@edytre
@edytre · 3 dni temu
Ja mam, jeśli chodzi o to zestawienie,trochę trochę do nadrobienia.Dodałabym jeszcze banalny, ale miły polski film "Awantura o Basię".
{}
@jatymyoni
@jatymyoni · 3 dni temu
Dodałabym
"Szatan z siódmej klasy"
"Most na rzece Kwai"
"Doktor Żywago"
Angielskie seriale:
"Saga rodu Forsytów "
"
Wojna i pokój"
"Ja, Klaudiusz"
"Anna Karenina"
dość wiernie wszystkie trzymały się książek.
{}× 1
@Little_Lotte
@Little_Lotte · około miesiąca temu
Oto część moich ulubionych adaptacji:

Bernede Arthur - Belphegor
  • Belphégor ou le Fantôme du Louvre (1965) reż. Claude Barma

Bram Stoker - Dracula
  • Dracula (1931) reż. Tod Browning
  • Nosferatu (1922) reż. F. W. Murnau

Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników
  • Lotta flyttar hemifrån (1993) reż. Johanna Hald

Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve - Piękna i Bestia
  • La Belle et la Bête (1946) reż. Jean Cocteau
  • Die Schöne und das Biest (2012) reż. Fernsehfilm von Marc-Andreas Bochert

William Shakespeare - Otello
  • Othello (1922) reż. Dimitri Buchowetzki

William Shakespeare - Sen nocy letniej
  • A Midsummer Night's Dream (1935) reż. Max Reinhardt, William Dieterle
  • A Midsummer Night's Dream (1909) reż. Charles Kent, J. Stuart Blackton

Daphne du Maurier - Ptaki
  • The Birds (1963) reż. Alfred Hitchcock

Robert Bloch -Psychoza
  • Psycho (1960) reż. Alfred Hitchcock

Edgar Allan Poe -Kruk
  • The Raven (1915) reż. Charles Brabin
  • The Crow (1994) reż. Alex Proyas

Daphne du Maurier - Rebeka
  • Rebecca, (1940) reż. Alfred Hitchcock

Mary Shelley - Frankenstein
  • Frankenstein (1931) reż. James Whale
  • Frankenstein (1910) reż. J. Searle Dawley
  • Bride of Frankenstein ( 1935) reż. James Whale

Alexandre Dumas - Dama kameliowa
  • Camille (1936) reż. George Cukor
  • Camille (1921) reż. Ray C. Smallwood

Charles Perrault - Kopciuszek
  • Cinderella (1914) reż. James Kirkwood
  • Cinderella (1899) reż.

Johann Wolfgang von Goethe - Faust
  • Faust (1926) reż. F. W. Murnau
  • Faust and Marguerite (1900) reż. Edwin Porter
  • Faust aux enfers (1903) reż Georges Méliès
  • The Hunchback of Notre Dame (1911) reż. Albert Capellani
  • The Hunchback of Notre Dame (1923) reż. Wallace Worsley
  • The Mystery of the Yellow Room (1919) reż. Émile Chautard

Gaston Leroux - Upiór Opery
  • The Phantom of the Opera (1925) reż. Rupert Julian
  • Song at Midnight (1937) reż. Ma-Xu Weibang
  • Phantom of the Opera (1943) reż. Arthur Lubin
  • The Phantom of the Opera (1990) reż. Tony Richardson

Oscar Wilde - Portret Doriana Graya
  • The Picture of Dorian Gray (1945) reż. Albert Lewin

Hans Christian Andersen - Czerwone buciki
  • The Red Shoes (1948) reż. Michael Powell

Victor Hugo - Człowiek Śmiechu
  • The Man Who Laughs (1928) reż. Paul Leni

William Shakespeare - Makbet
  • Macbeth (1948) reż. Orson Welles
  • La Bohème (1926) reż. King Vidor
  • Mimi (1935) reż. Paul L. Stein

Charles Dickens - Tajemnica Edwina Drooda
  • The Mystery of Edwin Drood (1935) reż. Stuart Walker

Charles Dickens - Opowieść wigilijna
  • Scrooge, or, Marley's Ghost (1901) reż. Walter R. Booth
  • A Christmas Carol (1910) reż. J. Searle Dawley
  • Scrooge (1913) reż. Leedham Bantock

George du Maurier - Trilby. Iluzja miłości.
  • Trilby (1915) reż. Maurice Tourneur
  • Trilby (1914) reż. Harold M. Shaw
  • Svengali (1931) reż. Creighton Hale

William Shakespeare -Romeo i Julia
  • Romeo and Juliet (1916) reż. J. Gordon Edwards

Robert Louis Stevenson -Doktor Jekyll i Pan Hyde
  • Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931) reż. Rouben Mamoulian

Edgar Allan Poe - Zagłada domu Usherów
  • La Chute de la maison Usher (1928) reż. Jean Epstein
  • The Fall of the House of Usher (1928) reż. Melville Webber, James Sibley Watson

Victor Hugo - Nędznicy
  • Les Misérables (1952) reż. Lewis Milestone
  • Victor Hugo et les principaux personnages des misérables (1897) Lumière brothers.

William Shakespeare - Hamlet
  • Hamlet (1921) reż. Svend Gade

John Luther Long - Madame Butterfly
  • Madame Butterfly (1915) reż. Sidney Olcott
  • Christus (1916) reż. Giulio Antamoro

Lewis Carroll - Alicja w Krainie Czarów
  • Alice in Wonderland (1903) reż. Cecil M. Hepworth, Percy Stow
  • Alice in Wonderland (1915) reż. W.W. Young

Prosper Mérimée - Carmen
  • Carmen (1915) reż. Cecil B. DeMille
  • Carmen (1918) reż. Ernst Lubitsch
  • Carmen (1926) reż. Jacques Feyder

Herbert George Wells - Niewidzialny człowiek
  • The Invisible Man (1933) reż. James Whale

Mata Hari doczekała się dość sporego stosiku książek na jej temat. Trochę naciągana adaptacja, ale dorzucę:
  • Mata Hari (1931) reż. George Fitzmaurice

J.B. Priestley - Benighted
  • The Old Dark House (1932) reż. James Whale

Herbert George Wells - Wyspa doktora Moreau
  • Island of Lost Souls (1932 ) reż. Erle C. Kenton

Gustav Meyrink - Golem
  • The Golem: How He Came into the World (1920) reż. Paul Wegener

Lyman Frank Baum - Czarnoksiężnik z krainy Oz
  • The Wonderful Wizard of Oz (1910) reż. Otis Turner
  • The Wizard of Oz (1939) reż. Victor Fleming

Alfred de Musset - Grudniowa noc, Edgar Allan Poe - William Wilson
  • Der Student von Prag (1913) reż. Stellan Rye, Paul Wegener

Edgar Allan Poe - Czarny kot
  • The Black Cat (1934) reż. Edgar G. Ulmer
{}× 6
@Betsy59
@Betsy59 · około miesiąca temu
Ło Jezu, jak dużo :)
{}× 1
@Little_Lotte
@Little_Lotte · około miesiąca temu
@Betsy59 To tylko mały wycinek :)
{}
@8dzientygodnia
@8dzientygodnia · około miesiąca temu
Mój ulubiony Frankenstein to ten, w którym w rolę Wiktora wciela się Kenneth Branagh (z 1994).
{}× 1
@Little_Lotte
@Little_Lotte · około miesiąca temu
@8dzientygodnia Takiej wersji nie widziałam, dziękuję za informację :) Będę nadrabiać :)))
{}
@Johnson
@Johnson · około miesiąca temu
Imponująca lista. Do skopiowania. Aż ciekawość budzi.
{}× 1
@Little_Lotte
@Little_Lotte · około miesiąca temu
@Johnson We mnie też, gdy widzę film z końca XIX lub początku XX wieku.
{}× 1
@Betsy59
@Betsy59 · około miesiąca temu
A ogladałaś je wszystkie? Ja niczego starszego, niż "Przeminęło z wiatrem " nie daję rady oglądać :(
{}× 1
@Little_Lotte
@Little_Lotte · 30 dni temu
@Betsy59 Oglądałam :) Ja tak mam z nowszymi ekranizacjami. Nie mój kubek herbaty. Na szczęście istnieje tyle ciekawych filmów, że nie musisz się zmuszać. :)
{}× 1
@Jagrys
@Jagrys · 27 dni temu
Twoja lista plus moja lista... I można powiedzieć, że wyszedł nam całkiem interesujący przekrój po filmach na podstawie książek. Tak myślę.
Zapytam jeszcze: Ben Hur z Ramonem Navarro (bodajże rok 1925). Nie łapie się?
{}
@Little_Lotte
@Little_Lotte · 27 dni temu
@Jagrys Oczywiście, po prostu u mnie z tytułami i nazwiskami słabo. Miło, że ktoś jeszcze pamięta i lubi starsze ekranizacje książek :)
{}
@MAD_ABOUT_YOU
@MAD_ABOUT_YOU · około miesiąca temu
Harry’ego Pottera uwielbiamy. To jest taki film, który leci u nas przynajmniej raz w miesiącu. Ja oglądam go tylko i wyłącznie ze względu na Alana Rickmana. W związku z tym, że mieliśmy z dziećmi okazję być w The Wizarding World of Harry Potter, to świetnie bawimy się mogąc odnieść elementy filmu do tych, które widzieliśmy w Orlando.
Co do nowej ekranizacji Ani to się nie zgodzę. Jest okropna. Ja mam sentyment do tej z Megan Follows. Jest klimatyczna, ciepła, wzruszająca i taka jak sama Ania, radosna. O wiele też lepsza od strony aktorskiej. W tej nowej jest za dużo współczesności i poprawności wszelakiej, którą próbuje się teraz wszędzie przeforsować.
Irlandczyk mi się nie podobał, choć jestem fanką tego rodzaju filmów. Chłopcy z ferajny, Gangsterzy (The Mobsters z genialnym Anthonym Quinem) , Dawno temu w Ameryce, Prawo Bronxu te tak. Irlandczyk nie.

Pozostałych nie znam lub znam tylko z fragmentów.

{}× 5
@edytre
@edytre · 3 dni temu
Fajnie, że wspominasz o Orlando. Ten film zrobił na mnie wrażenie, ale niestety książki jeszcze nie przeczytałam. Jeśli chodzi o Anię to poprzestała na starej ekranizacji, która też mi odpowiada i po twojej wypowiedzi nie mam już ochoty sięgnąć po nową
{}× 1
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · około miesiąca temu
Chętnie oglądam ekranizacje książek i faktycznie wiele jest naprawdę dobrych a nawet znakomitych, jak choćby "Przeminęło z wiatrem" czy nasze rodzime "Noce i dni", ale do dobrych zaliczam te, które są w miarę wierne fabule książki. Natomiast irytują mnie dowolne wariacje scenarzystów oparte li tylko na tej fabule...wtedy trudno mówić, dajmy na to, że film jest lepszy niż książka. A do takich zaliczam np. "Malowany welon".
{}× 4
@Renax
@Renax · 29 dni temu
Film 'Malowany welon' był faktycznie świetny, ale zagrał w nim Norton, którego kojarzę z ról negatywnych.
{}
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · 28 dni temu
Dobrze nakręcony, tak. Ale niestety nie oddał ducha książki.
{}
@Renax
@Renax · 28 dni temu
A książka ci się spodobała?
{}
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · 28 dni temu
Tak. Oczywiście. Książka jest bardzo dobra i ukazuje głęboką zmianę jaka zaszła w bohaterce. Film już tego tak nie pokazuje.
Zresztą książka się nie tak kończy. W filmie to zupełnie inaczej wygląda.
{}
@Renax
@Renax · 27 dni temu
Ciężko jest to pokazać w filmie. Tam to obrazuje po części sceneria, prawda? Tego samego spidziewqm się po "Nowinach ze świata", w których najważniejsza była przemiana samotnika w ojca.
{}
@Anna_Natanna
@Anna_Natanna · 27 dni temu
Nie jest tak jak myślisz....film to piękny obraz ....i nie pokazano w nim przemiany duchowej bohaterki a to było ważne, bo to zaważyło na jej decyzji, którą podjęła pod wpływem ojca, a która miała wpływ na dalsze jej życie i syna. Po powrocie z Chin.
Jak nie czytałaś już, bo może tak, to wrzucam swoją opinię o filmie.http://natanna-mojezaczytanie.blogspot.com/search?q=malowany+welon
{}
@Renax
@Renax · 27 dni temu
To książka musi być interesująca.
{}
@Betsy59
@Betsy59 · około miesiąca temu
Irlandczyk za długi, nudny,"Opowieść podręcznej" czytałam, więc serialu, który był chyba wierną ekranizacją nie chciało mi sie ogladać, pozostałe młodzieżowe, więc nie ogladałam. Z wymienionych podobał mi się tylko "Unortodox". Ale królem najnowszych ekranizacji jest według mnie "Król" Matuszyńskiego i Twardocha. Wbija w fotel! A scenografia majstersztyk. Niezły był też Gambit Królowej.
{}× 4
@rabebucher
@rabebucher · około miesiąca temu
Przede wszystkim, spora część z wymienionych tu produkcji to raczej adaptacje książek, a niekoniecznie wierne ekranizacje ;). Ja osobiście wolę jak film na podstawie książki jest z nią zgodny, oczywiście nie musi być w stu procentach (zresztą czy się tak da?), ale ważne jest dla mnie, żeby w większości się zgadzał, a fantazja nie ponosiła za bardzo scenarzystów ;).

Na przykład serial "Stulecie Winnych" jest ciekawą produkcją, ale z trylogią o tym tytule ma w sumie mało wspólnego. Scenarzyści co prawda zachowali szkielet historii, ale sporo pozmieniali w wątkach głównych bohaterów, pododawali nowe historie, poodejmowali postacie etc. Zachowali podstawę opowieści, ale tak naprawdę zrobili z tej historii coś nowego. Nie mam im jednak tego za złe, bo choć same książki są w porządku, to nie należą do tych najlepszych, a sam serial ogląda się ciekawie, chociaż arcydziełem zdecydowanie nie jest.

Z kolei jeśli chodzi o "Anię...", to ja uwielbiam powieści L.M. Montgomery, ale wspomniany serial mnie nie interesuję. Należę bowiem do osób, które wolą oglądać ekranizacje, niż dość luźne adaptacje, więc spore zmiany w historii bohaterów mnie raczej odstraszają niż zachęcają.

Natomiast "W głębi lasu" to książka, która mi się podobała, przeczytałam ją z przyjemnością, ale już serial mnie nie porwał. Obejrzałam jedynie pierwszy odcinek i nie poczułam chęci kontynuowania. To też jest adaptacja i to zdecydowanie dość daleka od oryginału, bo przeniesioną w polskie realia, a więc ze sporymi zmianami ;). Moja znajoma nie zna książki Cobena i była zachwycona serialem, więc może gdybym nie znała pierwowzoru, to bym się bardziej wciągnęła.

Z wiernych (albo dość wiernych) ekranizacji polecam serial "Duma i uprzedzenie" z 1995 roku, do którego wracam z przyjemnością ;). Ciekawa była też "Emma., tegoroczna premiera adaptacji książki Jane Austen o tym tytule.
{}× 2
@Shinedown
@Shinedown · około miesiąca temu
Trochę kiepski ten artykuł, bo zostały wymienione dosyć przeciętne książki i ich ekranizacje. Proszę wybaczyć, ale jakiś "The Ghost Bride" albo ""Irlandczyk"? Gdzie chociażby "Skazani na Shawshank", czy "Czerwony Smok"?


PS Nie czytałam "Ani z Zielonego Wzgórza" i prawdopodobnie nigdy nie przeczytam. Zupełnie mnie nie ciągnie do tej książki ;)
{}× 2
@8dzientygodnia
@8dzientygodnia · około miesiąca temu
Bo to subiektywna lista dotycząca tylko najnowszych filmów bądź dość nowych. A starsze „Zabić drozda” ginie gdzieś wśród pozostałych. "Skazani na Shawshank" jest zaledwie jednym z wielu opowiadań Kinga, dość krótkim, a sam film uważam, że jest jednym z genialniejszych. Widocznie autorka nie brała pod uwagę krótszych form literackich.
{}× 1
@Aleksandra_99
@Aleksandra_99 · około miesiąca temu
Nigdy nie wymagam od filmu podobieństwa do książki, a nawet czasem cieszę się, że zrobili coś inaczej, bo mam wtedy takie, że nie wiem co się stanie. Dlatego często podobają mi się ekranizacje książek 😍
{}× 2
@Meszuge
@Meszuge · około miesiąca temu
Lepsza od książki jest "Ziemia obiecana" i "Lot nad kukułczym gniazdem". Oczywiście też "Łowca androidów".
{}× 2
@Renax
@Renax · 29 dni temu
Temat-rzeka.... Jak na przykład ugryźć postodernistyczną 'Kochanicę Francuza'?
W każdym razie czytałam 'Nowiny ze świata', ale to tak poetycka książka, że tylko Tom Hanks może uratować film..
{}× 1
@edytre
@edytre · 3 dni temu
W związku z artykułem chciałabym wspomnieć o książce i ekranizacji Kazuo Ishiguro: "Nie opuszczaj mnie". Ten Noblista angażuje się, podobnie jak Nicholas Sparks, w ekranizacje swoich książek.
{}× 1
@bookovsky2020
@bookovsky2020 · 22 dni temu
Ostatnio przeczytałam książkę "Jasper Jones" i teraz mam w planach film na jej podstawie. Właściwie nie mogę się doczekać!

Czytałam wiele książek, których ekranizacje później obejrzałam. W filmie zazwyczaj szukam uzupełnienia tego, co trudno mi sobie wyobrazić - budowle, muzyka, stroje, a nie precyzyjnego zobrazowania treści. Kilka propozycji, które w mojej ocenie dopełniały się wzajemnie:
"Wyznania Gejszy"
"Zaklęci w czasie"
"Nad Niemnem"

Z kolei bez "Hrabiego Monte Christo" i "Potopu" w tle na tv, nie wyobrażam sobie Świąt, bo mój chrzestny je uwielbia.

Wspomniane "Stulecie Winnych" to moje odkrycie tego dziwnego 2020 roku. Córka znajomego dostała rolę małej Basi. Cieszy mnie, że powstał (wciąż powstaje) ten serial.
{}
@literackiespelnienie
@literackiespelnienie · 29 dni temu
Lista dosyć uboga i raczej mało interesująca. Fani kina raczej sięgną po coś oryginalniejszego niż kolejny obraz jakieś tam autorski, na podstawie noweli, na motywach powieści - większość to taka rzemieślnicza robota bez błysku.

{}
@Strusiowata
@Strusiowata · 24 dni temu
Dopisuję "Kolumbowie rocznik 20" w reż. Janusza Morgensterna oraz w reż. Andrzeja Wajdy: "Popiół i diament" oraz "Popioły". A z obcych produkcji Sydney Pollack i "Pożegnanie z Afryką".
{}
@margota13
@margota13 · około miesiąca temu
Ja się przyznaję, że nie przeczytałam do końca Ani z Zielonego Wzgórza, o kolejnych tomach nie wspominając...
{}
@mag-tur
@mag-tur · 27 dni temu
Wielka szkoda. Przeczytałam w dzieciństwie wszystkie tomy. Film był ich ukoronowaniem. Teraz sam z siebie mój syn zaczytuje się "Anią" na równi z "Potterem". Tak samo jak i mi "Ania, nie Anna" mojemu synowi się nie podoba. Generalnie książki LM Montgomery są ponadczasowe i dla każdego.
{}× 1
O nas Kontakt Pomoc Polityka prywatności Regulamin
© 2021 nakanapie.pl
Zrobione z {} na Pradze Południe