Troja - miasto otwarte:
Pierwsza część dzieła opowiada o Julianie Szarleju, młodym kleryku, parającym się również pisarstwem, który w Europie zbiera materiały do swoich esejów. Szarlej wyznaje kontrowersyjny pogląd, że nawet faszyzm czy Mussolini są dobrzy, jeśli mogą się przyczynić do rozwoju literatury.
Druga część powieści jest z kolei relacją kolegi Szarleja, Wacława Pankrata, z przebiegu ich przypadkowego spotkania w Paryżu, już po zakończeniu wojny. Julian staje przed nami jako człowiek pozbawiony pasji i nadziei na przyszłość, nie mający pracy i nieszczęśliwy.
Symbolem życia, jakie prowadził Julian Szarlej staje się "drewniany koń"; kiedy mężczyzna ów był jeszcze dzieckiem, często urządzał sobie zabawy na takim właśnie koniku, które były udawane, ale przynosiły mu wiele radości; Szarlej uświadamia sobie jednak, że dzieciństwo i drewniany koń wcale nie przeminęły, zmieniły tylko swoja postać, bo wszystko, co do tej pory robił było równie nieautentyczne i udawane jak owe dawne zabawy na koniu
Pierwsza część dzieła opowiada o Julianie Szarleju, młodym kleryku, parającym się również pisarstwem, który w Europie zbiera materiały do swoich esejów. Szarlej wyznaje kontrowersyjny pogląd, że nawet faszyzm czy Mussolini są dobrzy, jeśli mogą się przyczynić do rozwoju literatury.
Druga część powieści jest z kolei relacją kolegi Szarleja, Wacława Pankrata, z przebiegu ich przypadkowego spotkania w Paryżu, już po zakończeniu wojny. Julian staje przed nami jako człowiek pozbawiony pasji i nadziei na przyszłość, nie mający pracy i nieszczęśliwy.
Symbolem życia, jakie prowadził Julian Szarlej staje się "drewniany koń"; kiedy mężczyzna ów był jeszcze dzieckiem, często urządzał sobie zabawy na takim właśnie koniku, które były udawane, ale przynosiły mu wiele radości; Szarlej uświadamia sobie jednak, że dzieciństwo i drewniany koń wcale nie przeminęły, zmieniły tylko swoja postać, bo wszystko, co do tej pory robił było równie nieautentyczne i udawane jak owe dawne zabawy na koniu