Avatar @Christina

@Christina

46 obserwujących. 46 obserwowanych.
Kanapowicz od 2 lat. Ostatnio tutaj 20 minut temu.
{} opera.ghosts
{} Napisz wiadomość
46 obserwujących.
46 obserwowanych.
Kanapowicz od 2 lat. Ostatnio tutaj 20 minut temu.
piątek, 28 sierpnia 2020

Muzyczna poezja. Johann Wolfgang von Goethe


Johann Wolfgang von Goethe

Mignon

Z
wyjątkiem, być może, Williama Szekspira, żaden inny poeta nie miał tak głębokiego wpływu na pieśń jak Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832). Dla największego niemieckiego poety muzyka była istotną częścią życia, przynosiła ukojenie i odkupienie. W jego pismach muzyka ratuje Fausta przed samobójstwem, muzyka uspokaja Wertera w jego najbardziej ponurych chwilach, muzyka leczy Tasso i Wilhelma Meistera. Muzykalność jego wierszy przyciągała kompozytorów z całego świata, ponieważ jego poezja była „afirmująca życie i radosna, udręczona i introspekcyjna, religijna lub lekceważąca; czy pisał mądre fraszki, nikczemną satyrę, sporadyczne lub nonsensowne wersety zawsze pisał poezję muzyczną, która przyciągała kompozytorów ”.

Goethe potrafił naśladować wielkich klasycznych pisarzy Grecji i Rzymu, perskie teksty Hafeza i prostotę ludowej pieśni, odnawiając i odkrywając na nowo aż do starości. Wielu kompozytorów zainteresowała „Mignon”, 13-letnia androgyniczna bohatera z powieści Goethego Wilhelm Meister. W powieści zostaje uratowana przez młodego kupca Wilhelma przed grupą akrobatów, którzy porwali ją z rodzinnych Włoch i przywieźli do Niemiec. Dziecko nawiązuje bliską więź z Wilhelmem, dla którego jej egzotyczna natura i ukryta seksualność są głęboko intrygujące. Dopiero później dowiadujemy się, że Mignon umrze ze złamanym sercem, ponieważ urodziła się z kazirodczego związku harfiarza z własną siostrą. W „Kennst du das Land” przywołuje zapach włoskich drzew cytrusowych i wyraża chęć odnalezienia postaci ojca w młodej bohaterce powieści.

Wilhelm Meister
Goethe naprawdę nienawidził opraw swojej poezji w muzyce i chciał możliwie najprostszego akompaniamentu. W powieści Goethe opisuje, jak sama Mignon wykonuje swoją piosenkę. „Intonowała każdy werset z pewnym poważnym rozmachem, jakby zwracała uwagę na coś niezwykłego i nadawała coś ważnego. Kiedy doszła do trzeciej linijki, melodia stała się bardziej ponura; słowom "Czy wiesz?" nadano wagę i tajemnicę, "Tam, o tam!" przepełniała tęsknota, a ona za każdym razem, gdy powtarzano, zmieniała zdanie "Chciałabym iść z tobą" raz było to błaganie i ponaglanie, następnym razem naglące i pełne obietnic".

Scheffer Ary - Mignon Verlangend Naar Haar Vaderland
W kwietniu 1816 r. Franz Schubert wysłał Goethe pakiet rękopisów zawierający 16 opraw jego własnych wierszy. Zawierała arcydzieła, takie jak „Erlkönig”, „Meeresstille” i „Gretchen am Spinnrade”, ale Goethe nie przyjął tego daru i nigdy nie odpowiedział. Nie jest pewne, czy „Kennest du das Land” był częścią pakietu, ale Goethe prawdopodobnie by go nienawidził. Podczas gdy Schubert uchwycił naiwność i niewinność Mignon w jego oprawie dla sopranu, w trzeciej zwrotce z freudowskimi smokami nie ma sensu i rozwoju psychologicznego. Chociaż Schubert z pewnością skomponował chwytliwą melodię, prawdopodobnie, jak sugerowali uczeni, w rzeczywistości nigdy nie przeczytał powieści. Beethoven spotkał Goethego tylko raz w 1812 roku. Trzy lata wcześniej stworzył swoją scenerię „Kennst du das Land”, włączając dramatyczne przerwy i skupiając się na burzliwych siłach z przeszłości Mignon. I chociaż używa tej samej melodii we wszystkich trzech zwrotkach, w akompaniamencie pojawia się rytmiczna animacja, gdy pojawiają się smoki. Goethe jednak absolutnie tego nienawidził. „Mignon śpiewa piosenkę, a nie arię” - warknął do swojego przyjaciela Václava Tomáška (1774-1850), który skomponował własną oprawę w 1815 roku.

Wilhelm Meister Moritz von Schwind
To Johann Friedrich Reichardt (1752-1814) skomponował pierwszą oprawę tego wiersza. Nie jest to prosta ludowa melodia, ale odzwierciedla wzorzec mowy Mignon . I nic dziwnego, Goethe to uwielbiał. W odpowiednim czasie znajdziemy oprawy Spohra, Fanny Mendelssohna, Ignaza Moschelesa i Gaspare Spontini. Po śmierci Goethego Schumann stworzył stonowaną oprawę, a Franz Liszt skomponował trzy oprawy z lat 1842, 1854 i 1860. Liszt „kreśli psychologiczny obraz, którego tak naprawdę nie zrobił żaden z wcześniejszych kompozytorów, a nawet ośmielił się manipulować wierszem”. Psychologiczna niepewność, której doświadcza Mignon, pojawia się już w drugim akordzie, zdecydowanie przenosząc nas w inną sferę.

W 1866 roku Mignon pojawiła się w paryskiej Opéra-Comique w operze Ambroise Thomasa, a Henri Duparc napisał swój „Mignon Romance” w 1869 roku, w rosyjskiej oprawie Czajkowskiego z tego samego roku. Hugo Wolf skomponował jedną z najbardziej imponujących opraw poematu w 1888 roku. W rzeczywistości jest to bardzo złożona aria o szerokim zakresie i różnych kolorach wokalu i akompaniamentu, ujawniająca, że Mignon była starsza niż wskazuje na to jej wiek. Przestaje być istotą androgyniczną i staje się, zgodnie z zamierzeniami Goethego, psychologicznie złożoną dziewczyną o wielkiej dojrzałości wykraczającej poza jej wiek. Oprawa Wolfa czyni słyszalnym wymiar tego, co nie zostało wypowiedziane, ponieważ „Muzyka i język tworzą jedność nie przez to, że pierwszy i tak powtarza to, co drugi już mówi, ale dlatego, że muzyka słucha języka i czyni słyszalnym to, co w nim drzemie”.


Das Veilchen

Goethe by Johann Heinrich Wilhelm Tischbein
 Goethe napisał swój słynny wiersz „Das Veilchen” w 1774 r. Jako alegoryczną pieśń do swojej teatralnej sztuki z pieśniami Erwin i Elmire. Przerobił go podczas swojej włoskiej podróży w latach 1787/88, ta druga wersja stała się podstawą wysoko cenionej oprawy muzycznej Johanna Friedricha Reichardta w 1793 roku. Tekst opowiada o tym, jak młoda kobieta depcze szczere uczucia młodego konkurenta, tylko po to, by zdać sobie sprawę ze swojego błędu i ostatecznie połączyć się z nim. Śpiewa tę piosenkę, uznając swój błąd, a fiołek jest metaforycznym zastępcą zmiażdżonego i zmiętego młodego mężczyzny, który jednak pozostaje wierny swoim uczuciom do niej.

Nie wiemy na pewno, gdzie Mozart zetknął się z tym wierszem, ani czy w ogóle znał nazwisko poety. W rzeczywistości jest to jedyna oprawa poematu Goethego Mozarta i została ukończona w Wiedniu w czerwcu 1785 roku. Chociaż wiersz jest napisany w trzech strofach, Mozart nie tworzy oprawy stroficznej, ale tworzy dzieło skomponowane w całości, które zwraca uwagę na tekst. Subtelne zmiany fleksji, modalności i konturu wokalu podkreślają tragiczną ironię prostego wiersza Goethego. Oprawa Mozarta, jak twierdzą niektórzy muzykolodzy, tworzy psychologiczny mini-dramat, który został wzmocniony przez Mozarta, który dodał następujące wersety na końcu wiersza Goethego.

Das Veilchen
Oprawa Mozarta jest zwodniczo prosta, ponieważ komponuje on lekką ludową melodię, aby przenieść wiersz. Dodaje jednak różne motywy westchnień i dramatyczne pauzy, zmieniając w ten sposób tę małą piosenkę w miniaturową operową scenę miłosną. 
Mount Etna
Clara Schumann skomponowała swoją oprawę do Das Veilchen w 1853 roku. Od samego początku wydaje się, że Schumann potajemnie przyglądała się oprawie Mozarta. Komponuje do tekstu wesołą ludową melodię, a wesoły przerywnik wskazuje na skoczny spacer pasterki. Te podobieństwa na pierwszym planie nie powinny jednak odwracać uwagi od faktu, że Clara identyfikowała się z cierpiącym fiołkiem. Fantazje erotyczne w wersecie drugim są osadzone w tonacji molowej, a deptanie fioletu jest rytmicznie wzmacniane. Na końcu nie ma pokornego wiwatu, a w przeciwieństwie do oprawy Mozarta, nie ma pocieszającego posłowia, który złagodziłby tragiczny element. W 1908 roku Nicolai Medtner identyfikuje się również z zakochanym fiołkiem. Napisał podtytuł swojej oprawy „Ballada”, ponieważ chciał wyrazić narrację fabularną. Z jednej strony jego sztuka jest komicznie ekstrawagancka, ale ekspresja muzyczna jest pełna agonii. Ustawia tekst w niezwykłej tonacji es-moll, a jednocześnie w metrum trójdzielnym walca. I po prostu posłuchaj, co dzieje się w muzyce, gdy pastuszka nadepnie na kwiatek. Niektórzy komentatorzy sugerowali, że „biedny kwiat jest przejeżdżany przez czołg bojowy”.

Othmar Schoeck
Szwajcarski kompozytor i dyrygent Othmar Schoeck (1886-1957) przerobił singspiel Goethego Erwin i Elmire na operę, a jej pierwsza premiera miała miejsce w Zurychu w 1916 roku. Opera Schoecka jest oparta na przerobionej wersji, którą Goethe stworzył podczas swojej włoskiej podróży w 1787 - 88 roku, a kompozytor podkreślił, że „jego muzyka sama w sobie nie była dramatyczna”. Schoeck patrzył na tekst jak na quasi komedię i „żałował, że nie napisał do uwertury „Cappriccio” napisów, ponieważ przedstawia ona kapryśność dziewczyny, która zawsze zmienia swój nastrój”. „Interludium” oddaje sens smutnego samotnego życia Erwina, a samowystarczalne numery wokalne są zintegrowane z dramatem. Utwór jest przeznaczony dla czterech solistów wokalnych i orkiestry złożonej z różnych instrumentów, a gdy Elmire śpiewa „Veilchen”, na scenie ma towarzyszyć jej pianino. Schoeck jest raczej rzeczowy w swojej oprawie tego wiersza, jako że proces miłości i straty jest przemijający i będzie się powtarzał. Dla Schoecka nie ma miejsca na hiper-romantyczny sentymentalizm, ponieważ zdecydował się zakończyć swoją pracę na sposób komediowy, oprawiając ostatnie zwrotki jako trio.


Über Allen Gipfeln


Johann Wolfgang von Goethe

Wandrers Nachtlied II (Über allen Gipfeln) Goethego jest przez wielu uważany za najdoskonalszy tekst w języku niemieckim. Poeta miał napisać wiersz wieczorem 6 września 1780 r. Na ścianie chaty na szczycie góry Kickelhahn w pobliżu Ilmenau, gdzie podobno spędził noc.

Wiersz odnosi się do przemijającego charakteru życia oraz poszukiwania i tęsknoty za pokojem i wiecznym odpoczynkiem. Zdaniem niektórych literaturoznawców przedstawia jednocześnie „optyczny i organiczny pogląd na ten postęp”. Poprzedni odczyt sugeruje postęp zgodnie z fizyczną obserwacją zmiany odległości z daleka na bliską. W tym ostatnim czytelnik widzi metamorfozy od natury do zwierzęcia do człowieka. W ośmiu wierszach Goethe łączy krajobraz, stworzenie i stworzenie w wieczornej ciszy, podczas gdy ludzkość wciąż jest niespokojna, ale oczekuje snu, śmierci i wiecznego spokoju. Jak już wielokrotnie pisano, w ośmiu wierszach „Goethe wędruje po całym kosmosie”.

Wandrers Nachtlied
 Oprawa Franza Schuberta Wandrers Nachtlied II została skomponowana w 1823 roku i jest najbardziej znaną lekturą muzyczną tego wiersza. Schubert zajął się przede wszystkim ostatecznym rozładowaniem napięcia i nadejściem „pokoju”. Jego skomponowana oprawa dzieli wiersz na trzy główne części, odpowiadając na przejście od natury do zwierzęcia do człowieka. Jak można się było spodziewać, w preludium i postludium fortepianu odgrywają ważną rolę i chociaż oprawa pozostaje w jednej tonacji, kompozytor stosuje różne tekstury fortepianu, aby scharakteryzować każdą sekcję. W początkowej części występuje homofoniczny ruch akordowy, podczas gdy synkopowanie w drugiej części głównej reprezentuje przejście od natury nieożywionej do żywego i mniej przewidywalnego zwierzęcia. Styl homofoniczny powraca na końcu i zostaje przedłużony w postludium fortepianowym, aby wydłużyć oczekiwanie. Poprzez umiejętne powtarzanie tekstu, subtelne modulacje i zmiany w fakturze fortepianu Schubert stworzył potężną dramatyzację poczucia tęsknoty.

Fanny Mendelssohn-Hensel skomponowała swoją oprawę (Über allen Gipfeln) w 1835 roku. Również jest podzielone na trzy główne części, ale Hensel skupia się na schemacie rymów, umieszczając wiersze 6 i 7 w tej samej sekcji. Aby wzmocnić poczucie ciągłości i połączenia między dwiema pierwszymi sekcjami, piosenka Fanny rozwija się jako regularne melodie, które są barwione poprzez chromatyczną manipulację motywami. Fortepian nie tylko zapewnia wsparcie harmoniczne z szybką progresją harmoniczną, ale także odgrywa aktywną rolę dzięki różnorodnym figuracjom i wzajemnemu oddziaływaniu między melodią a akompaniamentem. Postać triolowa w motywie fortepianowym generuje w muzyce silne poczucie kierunku, a ponieważ jest używana w zestawieniu z podwójną melodią w linii głosu, wywołuje poczucie niepokoju, przesłaniając regularność metryczną. W końcowej wypowiedzi poematu Hensel używa wędrujących sekwencji akordów w akompaniamencie fortepianu, aby podkreślić poszukiwanie spokoju. Wreszcie muzyka dociera do oryginalnej tonacji i wreszcie nadszedł spokój i stabilność.


Franz Liszt wniósł do swoich kompozycji Lied bogatą pianistyczną fakturę swojej muzyki klawiszowej. Pozwoliło mu to zbliżyć się do formy i palety tonalnej w znacznie bardziej elastyczny sposób. W rezultacie „jego kłamca nie tylko kultywuje wewnętrzne emocje poprzez prostotę, ale także działa jako medium emocjonalnej ekspresji dla zewnętrznej publiczności”. Liszt przeżywał ciężkie chwile w swoim życiu, kiedy w 1848 roku skomponował swoją oprawę Wandrers Nachtlied II. To fortepian w oprawie Liszta wprowadza nowe materiały melodyczne, a instrument pełni rolę akompaniamentu i samodzielnej całości. Jego oprawa kończy się od początku materiałem muzycznym, dążącym do stworzenia poczucia jedności. Jednak zwrot jest subtelnie zróżnicowany pod względem tekstury, dynamiki i tonacji. To ten sam materiał muzyczny, ale wyrażający inne przesłanie. Wracając do muzyki pierwszej części, Liszt łączy naturę i ustanawia emocjonalną bliskość między naturą a człowiekiem. Podczas gdy Liszt skupia się na długiej dramatyzacji, Charles Ives rozwija się do tego punktu kulminacyjnego, tworząc ogólny kontur muzyczny obejmujący całą piosenkę. Napisany podczas studiów na Uniwersytecie Yale w 1901 r. „Ilmenau” koncentruje się na obietnicy spełnienia tęsknoty, tworzy napięcie zmieniając metrum i zwiększając tempo muzyki. Przygotowując się do tego punktu kulminacyjnego, sporadyczna zmiana chromatyczna przypomina nam, że obietnica wiecznego pokoju jest wciąż niespełniona.

Heidenröslein


Friederike Brion
Najbardziej znanym tekstem Goethego z refrenem jest niewątpliwie „Heidenröslein”. Wiersz prawdopodobnie powstał podczas pobytu Goethego w Strasburgu. Podczas swojego dwuletniego pobytu 21-letni poeta zakochał się w Friederike Brion, córce wikarego w Sesenheim, wiosce położonej dziesięć kilometrów na północ od miasta. Pod każdym względem romans między Friederike i Goethe'em był dość burzliwy i chociaż miała wrażenie, że jest zaręczona, w końcu złożył jej pożegnalną wizytę, zanim wrócił do swojego rodzinnego Frankfurtu. Odkąd siostra Friederike spaliła wszystkie listy Goethego po jej śmierci, nigdy nie dowiemy się dokładnie, co się między nimi wydarzyło, ale silne pragnienia, wzajemne zranienia, ból i samolubne zniszczenie w „Heidenröslein” zostały nazwane „podsumowaniem romansu Goethego - z Brion”.


Poezja używa bardzo prostego słownictwa, a linie poetyckie są krótkie. Fraza „Róża na wrzosowisku” powtarza się w całym tekście, a struktura poetycka wzmacnia wyłaniającą się prostotę „Volkslied” (pieśń ludowa).

Johann Gottfried Herder

Pruski kaznodzieja Johann Gottfried Herder (1744-1803) wysunął koncepcję i zasugerował, że nie ma uniwersalnej natury ludzkiej ani uniwersalnej prawdy ludzkiej, ale że każda ludzka społeczność jest niepowtarzalną jednostką i wyjątkowo cenną. Każdy język miał określony sposób ujawniania unikalnych wartości i idei, które stanowiły szczególny wkład społeczności do skarbca światowej kultury. I właśnie eksplozja publikowanego folkloru i jego artystycznych imitacji wzmocniła świadomość narodową poszczególnych społeczeństw. Herder opublikował antologię porównawczą pieśni ludowych ze wszystkich krajów i oficjalnie ukuł termin „Volkslied”. Nie zapominajmy jednak, że koncepcja Herdera dotyczyła wyłącznie poezji pozbawionej oryginalnych melodii. Oprawa muzyczna wyrosła z wielu odmiennych tradycji, a oprawa Reichardta wywodzi się z kręgu berlińskiego. Ta szkoła kompozycji, bardzo chwalona przez Goethego, opowiadała się za prymatem wiersza i prostotą linii wokalnej oraz akompaniamentem muzycznym.


Schubert - Heidenröslein
Podczas gdy prostota oprawy Reichardta niemal celowo sugeruje anonimowość autorstwa, oprawa Franza Schuberta nie naśladuje tradycji pieśni ludowej. Według uczonych „on to tworzy lub daje do tego okazję”. Prostota i niewinność muzyki Schuberta nie rodzi się z braku doświadczenia, ale z głębokiej znajomości idei i ideałów Goethego. Schubert wysłał tę oprawę poecie w kwietniu 1816 roku, ale Goethe całkowicie je zignorował. Schubert od razu zabiera nas na zewnątrz, a beztroska wampirzyca sugeruje beztroskiego młodzieńca przemierzającego okolicę. Jednak „sama natura tych akordów sugeruje skromną niewinność róży, a zaokrąglona melodia sugeruje luksusowe i kuszące piękno”. Krótkie przerywniki instrumentalne mają złudny urok, a muzyka towarzysząca wierszowi działa na wielu różnych poziomach. Chociaż Schubert wywołuje radość, jest w tonacji durowej smuga delikatnej melancholii, która sugeruje znacznie głębsze i bardziej złowrogie warstwy znaczeń.

Nur Wer Die Sehnsucht Kennt


Mignon i harfiarz Paul Levere, 1923

Nur wer die Sehnsucht kennt” to jedna z czterech piosenek Mignon w Wilhelmie Meister Goethego napisanych w 1795 r. Są to pieśni symboliczne, ponieważ są śpiewane, a nie recytowane przez głównych bohaterów. Epizod Mignon i harfiarza łączy bohaterkę i jej ojca przebranego za harfiarza Lotario. Mignon tęskni za swoją ojczyzną, a harfiarz za odnalezieniem córki. Ta odrębna sekcja Wilhelma Meistera zainspirowała niezliczone muzyczne oprawy. Mignon i Harper wyrażają uczucie nostalgii i tęsknoty. Oczywiście wyraża również tęsknotę Goethego za Włochami i nieokreślone poszukiwanie lepszego świata, które nadało ruchowi romantycznemu wyjątkowy sposób ekspresji. Goethe opisał wykonanie tego Lied przez Mignon jako „nieregularny duet śpiewany z najbardziej szczerą ekspresją".

W wierszu występuje silne poczucie kolistości, sugerowane przez schemat rymów i znaczenie tekstu. Literaturoznawcy odkryli „przejście od pierwszego ogólnego stwierdzenia o emocjach tęsknoty do stwierdzenia o specyficznym stanie wewnętrznym mówiącego, a wreszcie, poprzez powtórzenie pierwszych wersów, uwaga ponownie skupia się na mówiącym".


Harfiarz i Mignon by W. Friedrich, 1885
Franz Schubert z pewnością czuł się nieodparcie przyciągany przez ten wiersz. W rzeczywistości oprawiał go muzycznie nie mniej niż sześć razy. Pierwsza oprawa istnieje w dwóch wersjach i pochodzi z 1815 r. Druga i trzecia oprawa zostały skomponowane rok później, a czwarta w 1819 r. Jego ostatnie dwie oprawy, jedna to duet posłuszny opisowi Goethego, powstała słynna solowa piosenka z 1826 roku i zostały wydane w ramach op. 62. Sugerowano, że „zmagania Schuberta z tym wierszem były heroiczne i pełne miłości; wyglądało to tak, jakby silnie identyfikował się z trudną sytuacją Mignon i tym, że jej cierpienia, podobnie jak jego, były cierpieniami prywatnymi, ciężarem nieszczęścia". W różnych oprawach Schubert spędził większą część dekady, zastanawiając się, jak najlepiej uchwycić w muzyce ducha smutku dziewczyny. Prawdopodobnie nie jest zaskoczeniem, że jego ostatnia oprawa z 1826 roku jest również jego najprostszą i najbardziej poruszającą emocjonalnie. Ponieważ wiersz płynie w jednej ciągłej zwrotce, Schubert pozwala, by jego materiał muzyczny pojawiał się w sposób ciągły, przywołując melodię otwierającą piosenkarza dopiero po powtórzeniu tekstu na końcu. Oktawy B-flat we wstępie i końcowym postludium implikują żałobną dyslokację, a gdy Mignon opowiada nam o swojej wielkiej samotności, fortepian bada dysonansową rzeczywistość samotności.

Beethoven “Nur wer die Sehnsucht kennt”
Sens pragnienia i tęsknoty fascynowało Beethovena. Sześć jego piosenek na głos solowy nosi tytuł „Sehnsucht”, a wiele innych, w tym „An die ferne Geliebte”, porusza tematy tęsknoty i pożądania. „Nur wer die Sehnsucht kennt” jest bogaty w możliwości muzyczne i dramatyczne, a Beethoven oprawiał ten wiersz czterokrotnie. Wszystkie cztery oprawy zostały opublikowane w 1810 roku, a autograf czterech scenerii zawiera dość ciekawy napis. „Nie miałem wystarczająco dużo czasu, aby wyprodukować dobrą” - pisze Beethoven - „więc oto kilka prób”.

Goethe powtarza na samym końcu pierwsze dwie linijki wiersza i to powtórzenie posłużyło Beethovenowi jako klucz strukturalny. Podczas gdy pierwsze trzy ustawienia są stroficzne, ostateczny wysiłek Beethovena polega na komponowaniu. Ten ostatni wysiłek odzwierciedla różne elementy już słyszane w numerach 1-3 i obejmuje wyraźną niezależność między głosem a fortepianem, wyraźne ustawienie metra 6/8 w akompaniamencie i dosłowne powtórzenie pierwszych dwóch wersów. I jak można było przewidzieć, skomponowana w całości wersja pozwala Beethovenowi zgłębić różnice znaczeniowe między dwiema strofami.


Mignon i Harfiarz by C. V. Bodenhausen
Podobnie jak Beethoven, Robert Schumann skupia się na idei tęsknoty w wierszu, podkreślając powtarzalność motywów muzycznych. Skomponowany w 1849 roku poemat powstał w czasie, gdy kompozytorzy rozwinęli znacznie szerszy i bardziej zróżnicowany zakres opracowywania tekstów poetyckich. W istocie Schumann przekształcił swego kłamcę - w odpowiedzi na jego metaforyczną interpretację tekstu - z liryki w gatunek dramatyczny. O dziwo Schumann pomija preludium fortepianu, a tekst jest dwukrotnie powtarzany z nieco innym materiałem melodycznym. Linie poetyckie nie są wyraźnie rozgraniczone, przez co tworzą poczucie ciągłości, które pasuje do natury wiersza.

C
zajkowski skomponował swoją oprawę w 1869 roku, ale emocjonalnie rozszerza ekspresję Schumanna poprzez bogate tekstury i namiętne wybuchy w partii wokalnej. Skupia się nie na tęsknocie, ale na samotności wyrażonej przez Mignon. Dzieli wiersz na trzy części muzyczne, ale jego lektura muzyczna jest skomponowana ze starannym powtarzaniem materiałów melodycznych. Preludium fortepianu nadaje ton, a szybkie modulacje sugerują oddalenie ukochanego. Poprzez staranne powtarzanie poetyckich wersów, Czajkowski ukazuje samotność wywołaną w poemacie, a jego lektura zmierza ku tej znaczącej kulminacji.
#Franz_Schubert#Ludwig_van_Beethoven#Robert_Schumann#Piotr_Czajkowski#Wilhem_Meister#Mignon#Franz_Liszt#Johann_Wolfgang_von_Goethe#Wolfgang_Amadeus_Mozart#Poezja#Muzyka_Klasyczna#Opera#XIX_wiek#epoka_wiktorianska#1800s
{}× 7
Komentarze
@anetakul92
@anetakul92 · 12 miesięcy temu
Uwielbiam Goethe!
{}× 1
@Christina
@Christina · 12 miesięcy temu
Cieszę się, że jest nas dwie :)
{}× 1

Archiwum

{}

2020

  • O nas
  • Kontakt
  • Pomoc
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • © 2021 nakanapie.pl
    Zrobione z {} na Pradze Południe