Avatar @Christina

@Christina

46 obserwujących. 46 obserwowanych.
Kanapowicz od 2 lat. Ostatnio tutaj 30 minut temu.
{} opera.ghosts
{} Napisz wiadomość
46 obserwujących.
46 obserwowanych.
Kanapowicz od 2 lat. Ostatnio tutaj 30 minut temu.
wtorek, 4 maja 2021

Gustave Le Gray: fotograf morza i nieba

Le Gray urodził się w 1820 roku pod Paryżem i tam kształcił się jako malarz. Około 1847 roku zajął się fotografią. Jeszcze przed stworzeniem morskich obrazów stał się jednym z najbardziej znanych pionierów nowej sztuki. Jego fotografie architektoniczne, krajobrazowe i portretowe, jego pisma, nauczanie i wynalazki były bardzo wpływowe.

Jednak w 1860 roku, pomimo sukcesu, zbankrutował. Nagle porzucił biznes i rodzinę i wyjechał z Paryża do Włoch. W końcu osiadł w Egipcie, aby zostać instruktorem rysunku, choć nadal fotografował, zmarł tam w 1882 roku.

Wielka fala, najbardziej dramatyczny z jego morskich krajobrazów, łączy mistrzostwo techniczne Le Graya z ekspresyjną wielkością. Spogląda na wybrzeże Morza Śródziemnego w pobliżu Montpellier. Na horyzoncie chmury są odcięte w miejscu, w którym stykają się z morzem. Wskazuje to na połączenie dwóch oddzielnych negatywów. Połączenie dwóch negatywów pozwoliło Le Grey na osiągnięcie równowagi tonalnej między morzem i niebem na ostatecznym wydruku. Daje bardziej prawdziwe poczucie tego, jak oko, a nie kamera, postrzega naturę.

Kiedy po raz pierwszy pokazano, świetliste, mieniące się efekty pośród ciemnych krajobrazów morskich Le Graya były często mylone ze światłem księżyca. Łatwo jest zrozumieć, dlaczego to błędne przekonanie powstało na tych monochromatycznych obrazach, w których ciemność wkracza w kierunku krawędzi sceny. W rzeczywistości efekt księżyca osiągnął, kierując aparat w stronę słońca w świetle dziennym.

Dla dziewiętnastowiecznej publiczności przelotny błysk światła odbity w wodzie może mieć skojarzenie biblijne. W 1857 roku, po obejrzeniu jednego z widoków morza Le Graya, krytyk Journal of the Photographic Society napisał:

„Ze środka tego 'garnca' mroku wypływa strumień płynnego światła, pełen i równy na morze, gdzie pozostawia blask chwały... To tak, jakby drabina aniołów Jakuba została właśnie cofnięta, a blask powyżej i poniżej, spoczywający na ziemi i niebie, jeszcze nie zgasł. "

Pomijając techniczną wirtuozerię, morskie pejzaże Le Graya mają wielką artystyczną moc. W 1856 roku napisał:

„Od pierwszego odkrycia fotografia poczyniła szybki postęp, zwłaszcza jeśli chodzi o instrumenty stosowane w praktyce. Teraz artysta musi podnieść go do właściwej pozycji wśród sztuk pięknych ”.

Pejzaże morskie były i nadal są największym publicznym, komercyjnym i estetycznym sukcesem Le Graya. Zabrał je we Francji - pierwszy zestaw wykonano w Normandii latem 1856 r., A drugi u wybrzeża Morza Śródziemnego wiosną 1857 r.

Wkrótce potem były wystawiane w Londynie i Paryżu, z entuzjastyczną reakcją. Recenzent Journal of the Photographic Society (21 lutego 1857) napisał:

„Zatrzymujemy się ze zdumieniem przed„ Sea and Sky ”M. Le Graya, najbardziej udanym jak dotąd zajęciem wody i chmur. Efekt jest najprostszy z możliwych. Jest prosta, nieprzerwana preria otwartego morza, otoczona i pomarszczona niezliczonymi uśmiechniętymi śladami drobnych fal, ciemnych, ponurych i głęboko spokojnych, ponad martwymi poniżej - gładkimi jak nagrobek."

Nie tylko ich uroda cieszyła się dużym uznaniem, ale także techniczne mistrzostwo Le Graya w rejestrowaniu pozornie natychmiastowych widoków. Zatrzymanie załamujących się fal było imponującym osiągnięciem w okresie, gdy ekspozycja wymagała wielu sekund, a nie ułamków sekund.

Większość fotografów uznała za niemożliwe uzyskanie odpowiedniej ekspozycji zarówno krajobrazu, jak i nieba na jednym zdjęciu. Zwykle oznaczało to poświęcenie nieba, które było następnie nadmiernie wyeksponowane. Innowacja Le Gray polegała na wydrukowaniu niektórych krajobrazów morskich z dwóch oddzielnych negatywów - jednego wystawionego na morze, a drugiego na niebo - na pojedynczej kartce papieru.

Szklane negatywy Le Graya były tego samego rozmiaru co jego fotografie - około 32 x 42 cm (12 x 16 cali). Umieścił negatyw bezpośrednio na papierze fotograficznym i wywoływał w słońcu. Następnie były tonowane w roztworze chlorku złota w kwasie solnym. Dało to bogaty, fioletowo-fioletowy kolor, z dodatkową korzyścią w postaci stabilizacji obrazów, aby pomóc im wytrzymać blaknięcie z upływem czasu.

Negatywy typu kolodion na szkle zostały wprowadzone w 1851 roku. Le Gray przyjął je zamiast negatywów papierowych, aby uzyskać maksymalną ostrość w połączeniu z jeszcze krótszymi czasami naświetlania.

Szklaną płytkę przykryto roztworem eteru i bawełny strzelniczej (bawełna nasączona kwasem azotowym i siarkowym). Negatyw musiał zostać naświetlony w aparacie, gdy był jeszcze mokry, a zaraz potem wywołany.

W swoim piśmie Le Gray przedstawił „teorię poświęcenia”. Sugerowało to, że w dziele sztuki można było poświęcić szczegóły w interesie ogólnego wrażenia światła i cienia. Tutaj ilustruje tę teorię, używając najbardziej eterycznej tematyki.

Przez całą swoją karierę, a zwłaszcza dzięki zdjęciom morskim, Le Gray podjął to wyzwanie. Aby połączyć kompozycyjnie krajobrazy morskie, Le Gray stworzył ramy poziomych stref z kilkoma ograniczającymi granicami. W ramach tego badał potencjał tematu, od pustego nieba i spokojnych wód po ponure chmury i burzliwe fale. Ożywiał sceny postaciami, pomostami, plażami i pełnomorskimi statkami. Tymi prostymi nutami skomponował serię obrazów, które zapierają dech w piersiach subtelnością i symfoniczną wielkością.
























Zdjęcia © Bibliotheque Nationale De France
#Gustave_le_gray#XIX_wiek#Paryz#fotografia#morze#niebo#krajobraz
{}× 10
Komentarze
@Johnson
@Johnson · 4 miesiące temu
Największe wrażenie robi ostatnia fotografia. Niesamowita.
{}× 2
@Christina
@Christina · 4 miesiące temu
Moim zdaniem najlepsza w całym jego dorobku.
{}× 1
@Airain
@Airain · 4 miesiące temu
Przepiękne. Mistrzostwo czarno-białej fotografii.
{}× 1
@jatymyoni
@jatymyoni · 4 miesiące temu
Wspaniałe
{}× 1

Archiwum

{}

2020

  • O nas
  • Kontakt
  • Pomoc
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • © 2021 nakanapie.pl
    Zrobione z {} na Pradze Południe