Avatar @Christina

@Christina

46 obserwujących. 46 obserwowanych.
Kanapowicz od 2 lat. Ostatnio tutaj około godziny temu.
{} opera.ghosts
{} Napisz wiadomość
46 obserwujących.
46 obserwowanych.
Kanapowicz od 2 lat. Ostatnio tutaj około godziny temu.
wtorek, 6 października 2020

Pieśń słowika Felix Mendelssohn i Jenny Lind.


W 1843 roku Felix Mendelssohn (1809-1847) był u szczytu swojej kariery. Był niemal powszechnie uznawany za wybitnego kompozytora, dyrygenta i pedagoga. Właśnie założył Konserwatorium w Lipsku i zatrudnił Ignaza Moschelesa, Roberta Schumanna, Ferdinanda Davida, Josepha Joachima i teoretyka muzyki Moritza Hauptmana, aby dołączyli do niego jako wykładowcy. W życiu prywatnym był żonaty z zachwycająco piękną Cécile Charlotte Sophie Jeanrenaud, która nie tylko urodziła mu pięcioro dzieci i założyła sielankowy dom, ale także wyraźnie uspokoiła uporczywą irytację męża swoim troskliwym i kojącym temperamentem. A potem Felix poznał Jenny w październiku 1844 roku i jego świat już nigdy nie był taki sam!






Jenny urodziła się w Sztokholmie w 1820 roku w wyniku pozamałżeńskiego romansu między księgowym Niclasem Jonasem Lindem a nauczycielką Anne-Marie Fellborg. Bardzo szybko stało się jasne, że mała Jenny została obdarzona niezwykłym głosem. Zdaniem krytyków „dolna połowa rejestru i górna miały dwie odrębne cechy. Ten pierwszy nie był silny, ale zawoalowany, jeśli nie słaby. Ten ostatni był bogaty, błyskotliwy i potężny, najlepszy w swoich najwyższych partiach ”. Zadebiutowała na scenie w wieku dziesięciu lat i wkrótce zachwyciła swoją publiczność rolą Agathe w „Der FreischützCarla Marii von Webera. Ponieważ brakowało jej formalnego wyszkolenia wokalnego, jej głos został poważnie uszkodzony. Karierę uratował jednak Manuel Gracia, z którym studiowała w Paryżu od 1841 do 1843 roku. W Paryżu poznała Giacomo Meyerbeera, który stał się wielkim zwolennikiem i wielbicielem jej sztuki. Zanim poznała Mendelssohna, jej sława rozeszła się po całej Europie. Jednak Jenny zachowała naturalną i skromną postawę, a na jej postać nie miał wpływu wspaniały świat opery. Według wszystkich relacji „gdybyś ją spotkał w życiu prywatnym, nie zauważyłbyś jej jako piękności” - napisał jej biograf Charles G. Rosenburg, „ale kiedy jej twarz rozświetli się inspiracją jej sztuką, możesz ją nazwać piękną”.



Natychmiastowe zauroczenie Mendelssohna wyraża się w serii listów, w których pisze: „Jenny Lind całkiem mnie oczarowała; jest wyjątkowa na swój sposób, a jej piosenka z dwoma koncertującymi fletami jest być może najbardziej niesamowitym wyczynem w brawurowym śpiewie, jaki można usłyszeć ”. „Nie spotkałem w życiu tak szlachetnej, autentycznej, prawdziwej artystki jak Jenny Lind; Nigdzie nie znalazłem naturalnej zdolności, nauki i głębokiej wrażliwości tak doskonale połączonych ”. Jednak wyraźnie Felix nie był pierwszym wielbicielem, który uległ urokowi i talentom skandynawskiej śpiewaczki. Zaledwie rok wcześniej pisarz Hans Christian Andersen zakochał się w niej do szaleństwa. I chociaż Jenny bezpośrednio zainspirowała trzy z jego baśni - przede wszystkim „Słowik”, który później wraz z powiedzeniem „Szwedzki” stał się artystycznym pseudonimem Jenny - całkowicie odrzuciła jego zaloty. Najwyraźniej z Felixem sprawy stały się bardziej intymne. Przynajmniej ich wspólni przyjaciele, w tym Hans Christian Andersen i Clara Schumann, otwarcie mówili o swoim wzajemnym zauroczeniu. Kiedy tylko mógł, Felix uczęszczał na jej występy, a nawet napisał solówkę sopranową do swojego oratorium „Elijah” specjalnie dla Lind . Mówiono nawet o operze „Lorelei”, ale nigdy jej nie ukończono. Wydaje się, że sytuacja nieco się skomplikowała w 1847 roku. Według oświadczenia pod przysięgą w archiwach Fundacji Stypendialnej Mendelssohna, mąż Jenny, Otto Goldschmidt, zniszczył list od Feliksa do Jenny. W tym liście Felix najwyraźniej deklarował swoją namiętną miłość i groził samobójstwem, jeśli nie ucieknie z nim do Ameryki. Możemy tylko założyć, że Jenny, świadoma stanu rodzinnego Mendelssohna, odrzuciła propozycję. Istnienie tego listu zostało zakwestionowane przede wszystkim przez gorliwy zespół „Ikony Europy”. To, że Mendelssohn zmarł w tym samym roku, w którym rzekomo napisał list, może być po prostu przypadkowe. Faktem jest jednak, że po śmierci Mendelssohna Lind napisała: „Był jedyną osobą, która przyniosła spełnienie mojemu duchowi i prawie gdy tylko go znalazłem, znowu go straciłem”. Można też argumentować, że udręczony Kwartet smyczkowy f-moll op. 80, skomponowany w ostatnim roku jego życia, jest nie tylko odpowiedzią na śmierć jego siostry Fanny, ale także odzwierciedla druzgocące odrzucenie, jakie otrzymał od Jenny.
#Felix_Mendelssohn#Jenny_Lind#Szwedzki_slowik#Opera#XIX_wiek
{}× 6
Komentarze

Archiwum

{}

2020

  • O nas
  • Kontakt
  • Pomoc
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • © 2021 nakanapie.pl
    Zrobione z {} na Pradze Południe